Wanneer vervolg na aanhouding drugs achter stuur?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Re: Wanneer vervolg na aanhouding drugs achter stuur?

Bericht door Mitch » 12 feb 2020, 11:48

Driver99 schreef:
11 feb 2020, 14:59
Hallo,

Half nov. 2019 ben ik aangehouden op verdenking van rijden onder invloed van drugs. Een maand later volgde de uitslag van het bloedonderzoek, deze was positief. Sindsdien bleef het stil: geen brief van de Officier van Justitie, geen brief van het CBR dat er onderzoek naar mijn rijgeschiktheid zou worden gedaan. Binnen hoeveel tijd zou ik iets van deze partijen moeten horen?

Groeten, Driver99
Is de bloeduitslag alleen positief op drugsgebruik of ook daadwerkelijk boven de toegestane grens? Alleen in dat laatste geval wordt een proces verbaal opgemaakt en het CBR in kennis gesteld.

Pas als de bloeduitslag bekend is wordt begonnen met het opmaken van de processen verbaal. De bloeduitslag heeft ongetwijfeld lang geduurd dus het zal nog wel even duren.

Verder vooral benieuwd naar de gang van zaken aangezien je zelf zegt niet gereden te hebben. Klinkt allemaal erg vaag nu

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 12 feb 2020, 12:02

Aanvulling op Zijlvaart:

In het bestuursrecht geldt ook een andere bewijslast.
In strafrecht moet het OM je schuld aantonen en geldt dat je onschuldig bent tot het tegendeel is bewezen en hoef je niet mee te werken aan je eigen veroordeling.
Dat heet "onschuldpresumptie".

In bestuursrecht zul je ook zelf moeten aantonen onschuldig te zijn. Soms zul je ontkrachtend bewijs moeten leveren.. Soms moet je meewerken aan een onderzoek om je schuld of onschuld aan te tonen.
Weigering kan leiden tot ongeldig verklaren of intrekken van uw rijbewijs.

https://www.kantoorvanbreukelen.nl/nieu ... edure-cbr/
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Driver99
Infopolitie Gast

Bericht door Driver99 » 12 feb 2020, 15:27

Martijngamer schreef:
12 feb 2020, 11:11
Het is voor ons nog steeds een onduidelijk verhaal wat er nu gebeurt is. Als je ter plekke de politie niet kon overtuigen van je onschuld, dan is er blijkbaar toch iets dat niet 100% naar je onschuld wijst en wat het CBR kan zien als reden om je te vervolgen. Uiteraard kan je bewijs uit de politiezaak wel meenemen naar het CBR, als het zo sterk en overtuigend is, maar zoals zijlvaart zegt, hoe zwaar zulk bewijs meegewogen wordt in de beslissing, dat kan geheel verschillend zijn tussen beide zaken.
Ik heb de politie ter plekke niet overtuigd van mijn onschuld maar simpelweg niets verklaard en ook geen proces-verbaal ondertekend. Reden hiervan is dat op mijn vraag waarom zij aannamen dat ik de bestuurder was, agenten beide direct aangaven mij hebben te zien uitstappen en mij hebben zien rijden. Dit is absoluut niet waar en ik kreeg daarom de indruk dat de agenten hun fout niet wilde toegeven dan wel mij een kunstje wilde flikken. Had zoiets van: ik leg later wel een verklaring tegenover de rechter af, het is zinloos dit bij de agenten te doen.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 12 feb 2020, 17:15

Driver99 schreef:
12 feb 2020, 15:27
Had zoiets van: ik leg later wel een verklaring tegenover de rechter af, het is zinloos dit bij de agenten te doen.

Begrijp goed dat u uzelf hiermee geen dienst hebt bewezen; als iemand het gevoel heeft dat hem onrecht wordt aangedaan, dan moet men dit kenbaar maken..en niet pas maanden later in de rechtszaal want dat komt niet echt oprecht over.. Daar zijn rechters niet echt van gecharmeerd en die maken daar vaak korte metten mee:
'U vindt nu, na 5 maanden, opeens dat u onrecht is aangedaan?

Tip voor de volgende keer; pak dit anders aan..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 12 feb 2020, 19:19

Driver99 schreef:
12 feb 2020, 15:27
Reden hiervan is dat op mijn vraag waarom zij aannamen dat ik de bestuurder was, agenten beide direct aangaven mij hebben te zien uitstappen en mij hebben zien rijden. Dit is absoluut niet waar en ik kreeg daarom de indruk dat de agenten hun fout niet wilde toegeven dan wel mij een kunstje wilde flikken.
Dus de twee agenten hebben jou zien rijden en ook nog zien uitstappen?!? :roll:

1) Neem aan dat dit uitstappen gebeurde aan de bestuurderskant of niet??

2) Zat jij alléén in de auto of had je nog een passagier bij je??
Lijkt een rare vraag, maar dat is het niet........

Enne, nee ik ben in het dagelijks leven géén agent.
Maar deze vragen kwamen bij mij op om er op die manier een beeld bij te krijgen. 8)

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 12 feb 2020, 19:25

Volgens mij is de vraag van ts inmiddels wel beantwoord.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten