Verdenking diefstal

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
ds20
Infopolitie Gast

Verdenking diefstal

Bericht door ds20 » 01 feb 2020, 21:41

Ik werd binnen geroepen door een winkelier die mij melde dat mijn kind iets misschien per ongeluk had meegenomen uit deze winkel. Na gesprek met mijn kind en winkelier,excuses van kind aan winkelier en tevens afrekenen van het artikel, leek de "zaak" afgedaan.
Wat schetst mijn verbazing dat dit voorval in keuren en kleuren word geplaatst in een winkeliersapp, waarbij de winkeliers gewaarschuwd worden voor mijn kind en tevens zonder accuraat bewijs meteen van een tweede diefstal word beticht. Foto,naam en adres worden in deze app gezet en tevens word ik als moeder ook nog volledig beschreven met daarbij dat wij een schreeuw gezin zijn. Er zijn soms momenten dat mijn andere kind woede aanvallen heeft waarvoor hij in therapie is uitbarst. Het nadeel is dat dit dan buiten duidelijk hoorbaar is.
Mag dit zomaar allemaal geplaatst worden? Mijn omschrijving is totaal niet relevant in dit en al helemaal mijn gezinssituatie niet

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Re: Verdenking diefstal

Bericht door SWAT » 02 feb 2020, 04:47

Afhankelijk van de gebruikte termen in de betreffende teksten zou er sprake kunnen zijn van smaad en dan mag mag dit niet zomaar. Als er slechts in algemene termen wordt gewaarschuwd om uw kind in de gaten te houden dan is het wel toegestaan. Het gebruik van uw foto, naam en adres zou schenden van uw privacy kunnen zijn. Dat is echter geen politie zaak en moet u zich wenden tot de autoriteit persoonsgegevens. Die kan bepalen of het gebruik van deze persoonsgegevens door de beugel kan.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

maestro
Superlid
Superlid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 02 feb 2020, 05:00

Of het mag ligt aan de omstandigheden. Het vermelden van de tweede keer mag in ieder geval niet zonder bewijs, voor een dergelijke beschuldiging moet er wel een redelijk vermoeden zijn. Is day er niet dan zal de informatie over de tweede keer verwijderd moeten worden. Juist omdat een tweede keer diefstal vaak betekent dat men in een heel winkel gebied bij veel winkeliers niet meer welkom is.
Er dient een reglement te zijn waarin staat welke informatie gedeeld wordt, met wie etc. en het regelement moet voldoen aan de privacy wetgeving. Dat reglement moet ook kenbaar zijn.

Wilt u er wat aan doen dan zal u al gauw een advocaat in de arm moeten nemen om u goed te adviseren en eventuele stappen namens u te ondernemen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 04 feb 2020, 08:59

Er is natuurlijks niets wat u weerhoudt om op soortgelijke wijze andere klanten te wijzen op de onvriendelijke houding van de winkelier. Doe uw verhaal in de lokale krant of Facebook pagina, met oproep daar niet te winkelen.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 04 feb 2020, 09:30

Ik vraag me vooral af hoe u weet wat er in een Whatsapp groep van de plaatselijke winkeliers allemaal besproken wordt...
PDC | DICT

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 04 feb 2020, 10:25

Een soort 'buurtpreventie app', maar dan voor winkeliers..

Voor burgers is dat een machtig wapen, voor winkeliers dus ook..
Lastig als u mensen wilt verbieden om in een app dingen te delen..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Gesloten