Parkeren bij winkel

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
lida-r
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Lida
Geslacht:
Contacteer:

Parkeren bij winkel

Bericht door lida-r » 29 jan 2020, 20:51

Ik stond geparkeerd bij een winkel waar parkeervakken zijn met bordjes waarop staat dat je alleen mag parkeren als je de winkel bezoekt. Toen ik mijn auto daar parkeerde was de winkel gesloten. Toen ik terug kwam stond de bus van de winkeleigenaar naast mij geparkeerd waardoor ik slecht kon zien of er verkeer van rechts kwam en daardoor niet heb opgemerkt dat de eigenaar een vlag en een reclamebord achter mijn auto had gezet. Omdat ik heel langzaam achteruit reed en naar links en rechts keek zag ik dat niet en hoorde dat er iets stond of lag achter mijn auto. Bleek dat ik de vlag krom gereden had en de stang daardoor afgebroken was boven de bestrating en dat hij daar een vergoeding voor wilde.
Mijn vraag is dus mag hij mij blokkeren om weg te rijden omdat ik op zijn parkeervak stond.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: Parkeren bij winkel

Bericht door Hilde » 29 jan 2020, 21:06

U moet altijd kijken of u weg kunt rijden. Nu was het een reclamebord. Het had ook een kind kunnen zijn...
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 29 jan 2020, 23:46

Hilde dat was de vraag niet hoewel je helemaal gelijk heb. stel dat TS de vlag wel gezien had had ze dan reden om de eigenaar hierop aan te spreken de, en bij weigeren hem weg te halen aangifte te doen van het vastzetten van haar auto dus een soort opzettelijke gijzeling.
Never change a winning team

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 29 jan 2020, 23:55

Nee, hij mag u niet blokkeren om weg te rijden echter, zult u moeten aantonen dat deze goederen daarom achter uw auto stonden. Vooralsnog bent u onvoorzichtig achteruit gereden en heeft u daarbij schade veroorzaakt en bent u aansprakelijk voor deze schade.
Voor wat betreft de bordjes en de vraag of u daar wel of niet mocht parkeren zult u zich tot de gemeente moeten wenden. Als het parkeerterrein eigendom van de winkel is mag de eigenaar die restrictie's voor het parkeren toepassen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 30 jan 2020, 00:46

SWAT schreef:
29 jan 2020, 23:55
Voor wat betreft de bordjes en de vraag of u daar wel of niet mocht parkeren zult u zich tot de gemeente moeten wenden. Als het parkeerterrein eigendom van de winkel is mag de eigenaar die restrictie's voor het parkeren toepassen.
Zolang het een gewoon stuk weg naast de winkel betreft, deze verder niet is afgesloten met hekken of een slagboom en er ook geen rechtsgeldige bordjes hangen, mag iedereen daar zijn auto neerzetten.

Hoewel, een E8 met onderbord zou waarschijnlijk weer wel kunnen. Maar meestal zie ik bij winkels een bordje dat de eigenaar zelf op een vrije zondagavond in elkaar heeft gezet. Prima, maar het heeft geen enkele toegevoegde waarde :)
PDC | DICT

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 30 jan 2020, 03:37

Ben het eens met SWAT wat betreft de aansprakelijkheid en Kaadee wat betreft of u daar mocht parkeren.

Wel is het zo dat het op zijn minst niet erg zorgvuldig was va de eigenaar om spullen achter uw geparkeerde auto te zetten en een rechter kan vinden dat hij mede verantwoordelijk is voor het ontstaan van de schade en de schade matigen. Ik zou me daar op beroepen en aanbieden een deel van de schade te betalen.
Komt het tot een rechtszaak dan zult u beiden meer geld kwijt zijn aan proceskosten dan de hele schade. Dat zou ik proberen te voorkomen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 30 jan 2020, 07:18

Stel eigenaar is aan het uitladen van zijn auto en zet de spullen even achter een geparkeerde auto neer om ze direct de winkel in te brengen.
Is de winkelier dan ook aansprakelijk?
Je hoort als automobilist zeker te weten dat je rijweg vrij is als je in een geparkeerde auto stapt. Ik ga dus met SWAT mee dat u volledig aansprakelijk bent

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 30 jan 2020, 15:18

Uiteindelijk bepaald de rechter, maar het is een beginsel dat als je schade eenvoudig kan voorkomen je dit ook behoort te doen. Zeker als je min of meer pernaments iets achter iemand auto plaats ligt het in je eigen macht om op eenvoudige wijze de schade te voorkomen. Daar kan een rechter rekening mee houden.

Dat neemt niet weg dat een automobilist goed moet opletten en zoals Hilde aangaf het had ook een kind kunnen zijn. Dat de rechter de schuld geheel bij de winkelier ligt en geen schadevergoeding toekent is dan ook niet waarschijnlijk, maar dat de rechter de schadevergoeding aan de winkelier zal matigen omdat de winkelier daar geen spullen diende te plaatsen is bepaald niet uitgesloten.
Maar dit is meestal een kwestie voor de verzekering.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

lida-r
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Lida
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door lida-r » 30 jan 2020, 15:30

Ten eerste was het op een industrieterrein waar nauwelijks tot geen spelende kinderen zijn. Ten tweede reed ik echt nog minder dan stapvoets omdat ik meer het eventueel aankomend verkeer wilde zien. neemt niet weg dat ik inderdaad niet goed in mijn achteruitkijkspiegel heb gekeken maar wel in mijn zijspiegels.

Gesloten