Regelgeving markeren elektrische parkeerplaatsen op prive terrein

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Zjeng
Infopolitie Gast

Re: Regelgeving markeren elektrische parkeerplaatsen op prive terrein

Bericht door Zjeng »

Dank voor alle reacties. :thanks:

Ik heb vandaag navraag gedaan bij security.

Wat blijkt nu => het is helemaal niet security geweest die controle heeft uitgevoerd en briefjes onder de ruitenwisser stopt! Maar hoogstwaarschijnlijk een principekwestie van een bezitter van een elektrisch voertuig, die 'eigen rechter' heeft lopen spelen uit frustratie (wat interessant is, want nogmaals, er is altijd ruim voldoende gelegenheid voor het parkeren van elektrische autos).

Security gaf ook aan, dat er inderdaad gewerkt wordt aan het expliciet aangegeven door middel van borden, waar er precies wel en niet geparkeerd mag worden. En tot die tijd, niet te 'handhaven'.

Mijn interpretatie van het verhaal: mag een bedrijf op prive terrein handhaven c.q. wielklemmen plaatsen? Antwoord: ja, mits,
- het een afgesloten terrein is (slagboom, hek, ...)
- de geldende regels duidelijk kenbaar gemaakt worden bij de ingang van het terrein (bijv WVW, RVV, eigen reglement)
- er bij de ingang van het terrein ook kenbaar gemaakt wordt, dat handhaving (bijv wielklem) plaats kan vinden, indien niet volgens de regelgeving geparkeerd wordt.
- leidt dit tot een conflict, dan kan er via een civielrechterlijke procedure naar een oplossing worden gezocht (maar uiteraard laat je het bij voorkeur niet zo ver komen :D)

Bovenstaande is niet wettelijk onderbouwd, maar een samenvatting van wat ik lees in dit draadje, en elders op internet.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Ik vind 't wel een werkbare samenvatting..

Succes ermee.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Jan
Superlid
Superlid

Bericht door Jan »

Eind goed, al goed. Maar over dat laatste puntje van je interpretatie : Ik denk persoonlijk dat een bedrijf helemaal niet zit te wachten om bij de civiele rechter naar een oplossing te zoeken. Bij een conflict over het gebruik van een parkeerplek zal het veel efficienter zijn om je dan maar helemaal de toegang met de auto te ontzeggen. Maar goed, misschien gaat die vlieger bij jou niet op als er verder geen hekken of slagbomen zijn.

Er is overigens bij ons op het werk ook wel eens een parkeerprobleem terwijl er ook daar een hele rits van die parkeerplekken met laadpalen zijn, die lang niet altijd bezet zijn. Als er interesse voor is is kan ik ook een en ander proberen te achterhalen hoe het bij ons zit qua bebording , en hoe security er verder in de praktijk mee omgaat als iemand met een gewone benzineauto op zo'n plek parkeert.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

zijlvaart67 schreef: 21 jan 2020, 21:41 Ik vind 't wel een werkbare samenvatting..
Ik wil dit op een T-shirt... 😃

@Jan, altijd, maak even een vervolgonderwerp in het ledendeel aan.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Zjeng schreef: 21 jan 2020, 20:12 ......

Bovenstaande is niet wettelijk onderbouwd, maar een samenvatting van wat ik lees in dit draadje, en elders op internet.
Ik denk dat de wijze van handhaving niet op een hek of poort moet of hoeft te hangen.

Want het is eigen terrein waar alleen geregistreerden/bevoegden binnen komen.
Als dit personeel is zou het dus heel goed kunnen dat personeel getekend heeft voor huisregels wellicht via een bijlage van de arbeidsovereenkomst.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

In dit soort situaties waarin het om werknemers gaat is een wielklem geen goed idee. Men zal het eerder via het arbeidsrecht willen aanpakken en/of zoals gesteld het in het vervolg (tijdelijk) weigeren van toegang van een auto die zich niet aan de regels houdt. Bespaard een hoop gedoe, waarvan de aankoopkosten van een wielklem de laatste zijn.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

Nou ja maestro, zie mijn eerdere vraag bij Jan, een wielklem aanleggen door security... "en dan?"

Gewoon niks dus...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Jan
Superlid
Superlid

Bericht door Jan »

Nouja ik moet er wel bij vertellen dat er veel mensen werken, waarvan er dus een hoop met de auto komen. Het zal voor security lang niet altijd duidelijk zijn welke werknemer in welke auto rijdt. Als dat eerste briefje achter de ruitewisser met die waarschuwing geen indruk heeft gemaakt, wat voor "pressiemiddelen" heeft men dan nog verder ? Iemand van de beveiliging de hele dag bij die auto laten staan tot de bestuurder weg wil rijden ?
Zo'n wielklem zorgt er in ieder geval voor dat de berijder zich vanzeld meldt om de wielklem te laten verwijderen als ie naar huis wil....
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

Het grappige is dat als je even google't op jurispridentie...

Je als een van de eerste treffers stuit op een onderwerp hier: viewtopic.php?f=70&t=37634#p479769

:D

Grappig dat ik daar nooit zelf meer die jurisprudentie heb aangevuld, zou dus heel handig zijn geweest nu. Retentierecht waarover wordt gesproken is sowieso niet van toepassing, wat Bart daar al vraagt, wet en artikel binnen civiel recht wat een beveiligingsbedrijf het "recht" zou geven om een wielklem te plaatsen en tegen betaling te verwijderen ken ik ook niet. De enige wetgeving hieromtrent is de huidige (gemeentelijke parkeer)belastingwetgeving, op basis van deze fiscale wetgeving kan die wielklem worden aangelegd. De kosten van de wielklem mogen nooit meer bedragen dan "de gemiddelde kosten voor het aanleggen en verwijderen van de wielklem", moeten periodiek worden vastgesteld door de gemeenteraad en zijn openbaar. Een particulier (security) bedrijf zou dat dus al niet kunnen doen, tegen betaling.

Toch wordt de dienst, op een voor mij nogal "zorgwekkende manier" geleverd, overigens... wettelijke onderbouwing ontbreekt en mijn inziens plegen ze met het aanleggen van elke wielklem een strafbaar feit (vernieling, art. 350 WvSr)

https://www.g4s.com/nl-nl/media-en-nieu ... e-ergernis

Dit geldt evengoed voor de voorbeelden die we hebben gezien van ASML met het verschil dat daar overduidelijk stond aangegeven dat het een "eigen weg" betrof. Beredenerend maakt dat de status van "de weg" volgens de VW niet anders, de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder niet anders (qua onderhoud, inrichting etc). Ja, hij "mag" aanvullende of eigen verkeersregels maken maar de wegbeheerder mag en kan nooit een regel maken waarbij hij rechtmatig een strafbaar feit pleegt.

Kortom, je kunt wel een wielklem krijgen van je werkgever en nee, een aangifte zal zeker de arbeidsrelatie niet ten goede komen... maar de vraag: "wielklem, en dan?" Moet beantwoordt worden met... "en dan niks dus..." geen "boete" of iets dergelijks OF je moet contractueel getekend hebben voor een bepaalde salarisvermindering als.

Meer is er niet volgens mij.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Jan
Superlid
Superlid

Bericht door Jan »

Zojuist even langs de betreffende parkeerplekken gelopen op mijn werk, en een fotootje gemaakt van de bebording.
Er is geen sprake van zo'n onderbordje die vermeldt dat die parkeerplekken alleen voor electrische auto's zijn, en er stonden ook diverse "normale" auto's geparkeerd. Blijkbaar is dat dus wel OK, en geen reden voor waarschuwingsbriefjes of wielklemmen. Een apart topic openen lijkt me dus niet nodig.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

Dit zijn dan nog nette plaatsen met een poging van de beheerder om de correcte bebording te plaatsen. (Er bestaat nog geen "officieel bord" electrisch laden, er zijn een paar verschillende in omloop, dit is een van de veelgebruikte. Goeie zaak dus...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Jan schreef: 22 jan 2020, 14:00 Zojuist even langs de betreffende parkeerplekken gelopen op mijn werk, en een fotootje gemaakt van de bebording.
De witte P ontbreekt. Dat maakt dat het geen parkeergelegenheid is, en dus niet strafbaar daar te staan. Op basis van het RVV 1990 dan wel te verstaan.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Of..

Het is geen parkeergelegenheid, want geen bord met witte P, waaruit volgt dat niemand er mag parkeren.
Ook elektrische voertuigen niet 8)
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Martijngamer
Lid
Lid
Roepnaam: Martijn
Geslacht:

Bericht door Martijngamer »

Met dit soort dingen denk ik altijd, probeer het eerst uit te praten en tot een oplossing te komen. Moeilijk doen over je 'rechten' omdat dingen niet juridisch afgedekt zijn kan er toe leiden dat het dan wel een keer volledig juridisch afgedekt wordt. Nu kunnen er misschien nog afspreken gemaakt worden of parkeren als het rustig is of zo; als je het zo opdrijft dat ze alles wel af gaan dekken, zullen minnelijke regelingen waarschijnlijk ook niet meer komen.

Gesloten