Regelgeving markeren elektrische parkeerplaatsen op prive terrein

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Zjeng
Infopolitie Gast

Regelgeving markeren elektrische parkeerplaatsen op prive terrein

Bericht door Zjeng »

Hallo,

Op mijn werk, is er een tekort aan parkeerplaatsen. Er zijn recent wel veel nieuwe parkeerplekken met een laadpaal gekomen. Die zijn echter voor 90% leeg, dus ik zet mijn auto (benzine) er wel eens neer. Anders zou ik dat niet doen.

Tot ik vandaag een briefje voor mijn ruit vind, met de tekst dat de auto een wielklem krijgt of weggesleept wordt als het weer voorkomt.

Hoe is dit geregeld in de wet? Hoe moet een parkeerplek waar alleen elektrische autos mogen staan aangegeven worden?

Ter verduidelijking:
- bij de ingang van het terrein staat een bord met de melding dat de WVW en RVV van toepassing zijn. Dit bord: https://imgshare.io/image/kE94e
- op de parkeerplaatsen zelf staat dit symbool https://vandenbergmarkeringen.nl/wp-con ... jning1.jpg

Is het dan rechtsgeldig als er wielklemmen geplaatst worden of autos worden weggesleept?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Re: Regelgeving markeren elektrische parkeerplaatsen op prive terrein

Bericht door Pim »

Wat bedoelt u met "privé terrein"?
Is het terrein voor iedereen toegankelijk of alleen na gebruik van een (personeels)pas?

Ik vermoed het laatste gelet op het feit dat er apart wordt vermeld dat het RVV1990 en de WVW1994 van toepassing is. Dat zou namelijk vanzelfsprekend zijn op de openbare weg.

Dan is het dus eigen terrein, dat niet voor openbaar verkeer open staat.

Dat maakt dat de eigenaar/beheerder van het terrein (ASML?) haar eigen regels mag opstellen.

2 daarvan zijn: RVV1990 en WVW1994.
Makkelijk want ieder wordt geacht die te kennen.

Maar er kan een mag meer zijn afgesproken.
Ik vermoed dat dit ook wel bekend zal zijn gemaakt bij u.
Heeft u nooit iets getekend daaromtrent?

Is het terrein voor openbaar verkeer opengesteld (dan doet het eigendom niets ter zake)
En dan geldt het RVV1990.
Daaruit komt voort dat er een verkeersbord staat met onderbord.
Het verkeersbord is het blauwe bord met witte P.
De tekst op het onderbord bepaalt of u er mag parkeren:
1 "alleen elektrische voertuigen" of
2 "alleen opladen elektrische voertuigen"

1 Alléén elektrische voertuigen toegestaan, waarbij de stand van het laadproces er niet toe doet. Parkeren van niet-elektrische voertuigen is niet toegestaan.
2 Alleen elektrische voertuigen toegestaan, waarbij laten niet verplicht is.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

Ik heb een paar inritten bekeken op SV en dan zie ik duidelijk staan de bordjes "Verboden toegang", "Eigen Weg" Een bord met een auto met wielklem en een waarschuwing om geen voorwerpen in de auto te laten.
Voorbeeld https://www.google.com/maps/@51.4202152 ... 384!8i8192
Ik zie de oplaadplekken zelf verder niet. Ik weet dus niet of deze achter een slagboom zitten
De belijning van het parkeervak + de tegel laat toch duidelijk zien dat dit alleen voor elektrische auto's is. Dat deze nog voor het grootste deel leeg staan, doet niets ter zake. Het bedrijf heeft gewoon zijn maatregelen genomen voor de toekomst

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

Als het, zoals taxikemperman schetst, een "eigen weg" hebt dan zit je dus eigenlijk met een particuliere wegbeheerder (en bij grotere terreinen is dat vaker het geval, Shell, het leger etc.). Deze wegbeheerder geeft aan het begin van zijn weg aan dat de regels van WVW en RVV gelden en da's prima. We rijden rechts, iedereen moet zijn gordel dragen vind hij. Maar handhaving daarvan... tja...

Hetzelfde moet je dus ook doortrekken maar dat parkeervak: de wegbeheerder maakt dat vak elektrisch parkeren (geen bord, enkel de markering op straat?) en dat mag. Handhaven, tja....

Het probleem met handhaving hier is namelijk dat "de politie" geen boetes komt schrijven, geen handelingen komt verrichten etc. Dat moet ook die wegbeheerder allemaal doen. Maar ook alle wetten omtrent het innen van die boetes (de wet mulder is een bekende) bestaan niet, de wegbeheerder is geen opsporingsambtenaar en kan u dus wettelijk nergens toe "dwingen". Dat kan enkel vanuit de rol werkgever - werknemer, en dat is een hele andere. Vaak zie je bij grote bedrijven, daar doelde Pim ook op, dat ze in het contract een clausule opnemen die dit soort zaken regelt.

Is het NIET via uw contract geregeld dan nog steeds mag de wegbeheerder op zijn weg doen wat hij wil. Hij mag uw auto laten verplaatsen naar een ander vak (niet naar de andere kant van Nederland) en ook een wielklem mag hij niet gebruiken mijn inziens. De reden: de werkgever geeft aan dat de regels van het RVV gelden en gebruikt vervolgens niet de borden volgens bijlage I.

Maar u heeft intussen een brief gevonden onder de ruitenwisser, de werkgever is zorgvuldig geweest (zou een rechter zeggen) dus de werkgever takelt uw auto van die parkeerplaats af (gezien de kosten van een wielklem en de specifieke kennis die nodig is om hem goed aan te leggen ga ik ervan uit dat hij die niet heeft) en sleept hem een parkeerterrein verder en u krijgt de rekening van het takelen van € 300,= Als u weigert te betalen dan heeft de werkgever geen enkel pressiemiddel om deze, door hemzelf gemaakte kosten, op u te verhalen anders dan de civiele rechter (of een overeenkomst dus via uw arbeidsovereenkomst)

Kortom, werkgever heeft zijn zaakjes niet helemaal goed op orde, anderzijds, hij is de eigenaar van "de weg", hij bepaald de regels, u heeft al een waarschuwing gekregen... dus een ander plekje zoeken, wellicht kunt u aangeven dat deze "overdaad aan elektrische plaatsen" leidt tot een tekort in gewone plekken. Wellicht is er een verklaring vanuit de werkgever (een verplichting om 5% vakken te reserveren voor elektrische rijders bijv.?)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Frans schreef: 21 jan 2020, 10:09
Is het NIET via uw contract geregeld dan nog steeds mag de wegbeheerder op zijn weg doen wat hij wil. Hij mag uw auto laten verplaatsen naar een ander vak (niet naar de andere kant van Nederland) en ook een wielklem mag hij niet gebruiken mijn inziens. De reden: de werkgever geeft aan dat de regels van het RVV gelden en gebruikt vervolgens niet de borden volgens bijlage I.

Nouja, dit dus..

Ik lees op het witte bordje dat het rvv van toepassing is, dus feitelijk mag je je benzineauto daar gewoon parkeren want het rvv verbiedt dit niet. Dan moet er idd eerst een knap RVV bord geplaatst worden of moet de beheerder eea expliciet aangeven in een 'aanvullend reglement' oid.

Ik ben 't met Frans eens dat dit juridisch net zo waterdicht is als een vergiet..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Ik denk er anders over.
Er staat NIET dat alléén het RVV van toepassing is.

Het RVV is een sub-set an regels.
Daar bovenop kunnen andere regels van toepassing zijn.
En die regels kunnen het parkeren op die plekken WEL regelen/ verbieden/sanctioneren.

De overtreder wordt dan niet op grond van het RVV bekeurd (kan niet want de beheerder van het terrein is geen (b)oa), maar TS is nog wel in overtreding op grond van de mogelijk aanwezige andere afspraken. Ook voor het overtreden van het RVV maar dan moet er ergens vastgelegd zijn hoe. In elk geval niet zoals op de openbare weg. De regels liggen vast, de sanctionering niet.

Hoe de beheerder van het terrein de handhaving doet blijft gissen.

Maar of dit door TS als principe kwestie gezien moet worden? Riskant. Iets met werkrelatie en verstorend werken. Hij kan het niet vergelijken met de wet Mulder en de bezwaarprocedure die dat gelden.

Hij zal dit met zijn werkgever moeten zien te regelen, of anders zelf aanhangig moeten maken in het civiel recht.

Grote kans dat de werkgever het zo ver niet laat komen en hem bij herhaling simpelweg de toegang tot het terrein (met een motorvoertuig) ontzegt. En dan rest TS niks anders dan buiten te parkeren.

Voordeel is wel dat hij dan wél onder het RVV valt, inclusief rechtsbescherming en bezwaarprocedure. 8)
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

Pim schreef: 21 jan 2020, 10:41 Ik denk er anders over.
Er staat NIET dat alleen het RVV van toepassing is.

Het RVV is een sub-set van regels.
Daar bovenop kunnen andere regels van toepassing zijn.
En die regels kunnen het parkeren op die plekken WEL regelen/ verbieden.
Dan zal dat bord aan het begin van het terrein toch een heel stuk groter gemaakt moeten worden... om te beginnen zal hij namelijk al zijn "eigen overstijgende" verkeersregels (en dit wordt dan weer een grappige discussie, WVW gaat zelfs "back to basic" naar de definitie van "een weg") publiekelijk bekend moeten maken aan alle bestuurders. Het zal bij elke rechter falen als je een zelfverzonnen "overstijgende verkeersregel" gaat handhaven die je met een pot gammaverf op het wegdek kwakt, zo werkt het nu net even niet...

Als bestuurder in dit vak parkeert met een groene auto en een opgerolde verlenghaspel op de achterbank voldoet hij namelijk OOK aan de "betekenis van het vak", om dan maar eens een andere uitleg te geven....

Ben het wel met je eens dat er altijd een relatie werkgever - werknemer blijft. Werkgever blijft eigenaar weg, kan dus idd toegang volledig ontzeggen en dan ben je verder van huis... en dan rest de gang rechter wat geen enkele relatie ten goede komt.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Jan
Superlid
Superlid

Bericht door Jan »

Bij ons op het werk hebben ze het zo geregeld : er is een groot terrein, afgesloten met slagbomen. Bij foutparkeren op het terrein krijg je een briefje onder je ruitewisser met de mededeling dat het niet mag, en als je voor de 3e keer foutparkeert wordt er daadwerkelijk een wielklem aangelegd door securitypersoneel. (behalve dan auto's met CD-kenteken, die laten ze met rust).Ik geloof niet dat je een boete hoeft te betalen oid, maar je mag wel tekst en uitleg gaan geven, en het levert sowieso gedoe en vertraging op voor werknemers, want er moet wel weer iemand zijn die die wielklem verwijdert.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Ok, maar wat Frans en ik bedoelen; is er een aanvullend reglement waarin de verboden vastgelegd zijn?

Leuk om te waarschuwen, maar dan moet iets wel overduidelijk verboden zijn en dat is ook van toepassing op deze casus..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Eensch

Jan
Superlid
Superlid

Bericht door Jan »

Ik weet niet of er bij ons een dergelijk reglement is. Er staan wel borden op het terrein e.d. dat het verboden is om buiten de vakken te parkeren.
Ik herinner me trouwens wel een algemene verklaring die ik ooit moest ondertekenen waarin stond dat ik me moest gedragen als een "goed werknemer"en dat ik moest luisteren naar aanwijzingen die security gaf e.d... Maar dat is zeker niet het reglement wat jullie bedoelen ?
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

@Jan Luisteren naar de aanwijzingen van security is mij een te "ruim" begrip als dit betekent dat je maar moet gokken wat zelf verzonnen verkeersregels dan moeten zijn.

Ik zit nog even met het plaatsen van een wielklem (of wegtakelen), (Koen??) Indien de werkgever een wielklem plaatst zou het vernieling kunnen zijn MITS het wederrechtelijk is... en daar hik ik even tegenaan.

Art. 350 WvSr

Wetstekst

Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
Die werkgever of wegbeheerder kan niet een zelfverzonnen regel gaan handhaven door die auto "te vernielen" (onbruikbaar of weg te maken), dat is wel een strafbaar feit waar aangifte van gedaan kan worden, bij de politie.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Jan
Superlid
Superlid

Bericht door Jan »

zojuist een security manual gevonden op het intranet, waarin iets staat over het parkeren

Vehicles may only be parked within the delimited parking spaces.
(knip)
Failure to respect the rules listed above will result in the following disciplinary procedure being applied: a written warning will be given for the first offence (a yellow ticket will be placed on the car windscreen); the car will be clamped by security for the second offence; any further offences will lead to the offender’s car being banned from the site for a period to be determined by the Director .

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

Jan schreef: 21 jan 2020, 12:49 zojuist een security manual gevonden op het intranet, waarin iets staat over het parkeren

<knippie>

the car will be clamped by security for the second offence;

En dan?
Jan schreef: 21 jan 2020, 12:49 any further offences will lead to the offender’s car being banned from the site for a period to be determined by the Director .
En dit is ook knap arbitrair....

Als ik het dus goed begrijp @Jan heb je een contract dat je je moet houden aan alle aanwijzingen van het beveiligingspersoneel. Vervolgens zetten ze een veiligheidshandleiding online waarin staat dat ze zorgen dat fout geparkeerde auto's ook echt helemaal nergens meer heen kunnen... :scratch: Maar er staat ook geen sanctie op... nog vreemder. Ik ben nog steeds benieuwd naar de zienswijze van anderen op art. 350... ik vermoed dat dit een buitenlands bedrijf is wat zijn "security manual" krampachtig probeert toe te passen op de Nederlandse wetgeving en dat past nooit.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Ik ben het eens met Frans dat, onder omstandigheden art 350 van toepassing kan zijn. Als er een wagen wordt geklemd zal deze er binnen korte tijd afgehaald moeten kunnen worden als de eigenaar/bestuurder zich meld. (Ik ga er vanuit dat de rechter een kort oponthoud billijkt om de persoon aan te kunnen spreken op zijn gedrag). Gaat men slepen dan zal niet alleen het verbod kenbaar moeten zijn maar moet er ook een noodzaak aanwezig moeten zijn die de kosten rechtvaardigen, anders zal de rechter de kosten al snel afwijzen.

Ik herriner me een geval van een persoon die een fout parkeerder had laten slepen en weigerde te vertellen waar de auto zich nu bevond. De strafrechter was het met die handelswijze bepaald niet eens. Eigenrichting doet het niet zo goed bij rechters.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Gesloten