Naamsgebruik oude politiedienst

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
binnenvaarttaal
Infopolitie Gast

Naamsgebruik oude politiedienst

Bericht door binnenvaarttaal »

Mag men als men in het bezit is van een voormalig (rijks)politievaartuig dit onder de oude naam en kleurscharkeringen weer op het water brengen?
Het gaat om een oud vaartuig van de rijkspolitie overwegend grijs en met het kenteken RP101.
Zie foto alhier: https://www.kustvaartforum.com/viewtopi ... 12#p484012

Alvast bedankt voor de moeite

Pieter

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Re: Naamsgebruik oude politiedienst

Bericht door Pim »

Volgens mij gaat het Miisterie va Binnenlandse Zaken over wat wel en niet is toegestaan met het beeldmerk van politiestriping e.d. Ik zou daar eens informeren.

In het wegverkeer zijn (units van) blauwe zwaai-/flitslampen verboden. Lijkt mij dat er voor scheepvaart zoiets dan ook wel geregeld zal zijn, maar daar ben ik niet in thuis.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 33

Bericht door vraagteken »

Ik dacht dat het IFV (Instituut Fysieke Veiligheid) hier over gaat: https://www.ifv.nl/inkoopenmaterieel/Pa ... ing--.aspx
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Dat was de club die ik bedoelde... bedankt
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Jan
Superlid
Superlid

Bericht door Jan »

Ik kwam een bedrijfje tegen die politieauto's verhuurt voor filmdoeleinden (https://politieauto.nl/index.html). Daartussen zitten ook auto's met de oude , niet meer gebruikte politie logo's.
Zij stellen het volgende : Film-politievoertuigen mogen alleen op een autotransporter vervoerd worden en mogen niet, van en naar de set rijden over de openbare weg. Dit is een eis van het IFV. Wij hebben ons hier aan te houden en kunnen hier geen uitzonderding op maken.
Ik maak daaruit op dat de oude boot van de rijkspolitie misschien wel goedkeuring zou kunnen krijgen van het IFW om "in oude glorie" rond te varen bij bepaalde gelegenheden, maar ik betwijfel of dat ook geldt voor mensen die de boot vooral gebruiken als pleziervoertuig op openbare wateren.

Als ik echter het plaatje zie van de boot in huidige staat zie ik geen enkele link met de politie, en als de naam Rijkspolitie hier en daar toch tevoorschijn komt omdat de verf er af bladdert, zal dat geleidelijk aan gaan , en zal niet meteen pontificaal alle oude letters tevoorschijn komen. Mij lijkt (als leek!) het hebben van die boot dus geen enkel probleem, hooguit dat de boot een nieuw verfje verdient.
Persoonlijk zou ik alleen het IFV contacteren als je het oude uiterlijk in oude glorie wilt herstellen ...
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Ik de link die TS in de openingspost plaatst staat te lezen:
mag ik deze letters zichtbaar maken
Dat is iets anders dan wat @Jan stelt:
als de naam Rijkspolitie hier en daar toch tevoorschijn komt omdat de verf er af bladdert

Jan
Superlid
Superlid

Bericht door Jan »

Mee eens Pim, ik stelde me alleen zo voor dat een botenliefhebber niet alleen de oude letters plaatselijk weer zichtbaar gaat maken met een plamuurmes oid omdat de verf eraf begint te bladderen... Dat is geen mooie oplossing, en een nieuw verfje (desnoods plaatselijk, en desnoods wederom over de stickers heen wegens kostenbesparingen) ligt dan meer voor de hand.

Maar goed, wat iemand mooi/praktisch/betaalbaar vind is vrij subjectief allemaal en inderdaad ook niet relevant. In feite zou ook iemand met een splinternieuwe boot dezelfde wensen kunnen hebben qua belettering, wat mogelijk dus niet mag.
Ik had niet moeten reageren , en TS kan dus de vraag beter stellen aan de juiste instantie, het IFV.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32

Bericht door DiNozzo »

Ik zet je vraag even uit bij een van onze varende collega's. Die gaat er wel in duiken :).
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Bericht door Dusty »

DiNozzo schreef: 20 jan 2020, 12:55 Ik zet je vraag even uit bij een van onze varende collega's. Die gaat er wel in duiken :).
Die hebben we hier ook, mét een wel heel toepasselijke naam: @Skipperje 8)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Dusty schreef: 21 jan 2020, 08:46
DiNozzo schreef: 20 jan 2020, 12:55 Ik zet je vraag even uit bij een van onze varende collega's. Die gaat er wel in duiken :).
Die hebben we hier ook, mét een wel heel toepasselijke naam: @Skipperje 8)
Maar deze schipper weet niets van kleuren. Ik zie ze wel varen en heb nog nooit gedacht dat daar politie vaart. Ik stoor mij er niet aan. Maar of het mag is een andere kwestie.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

Deze vaart ook nog als recreatief schip en zo zijn er nog veel mee. Dat mag zolang er maar geen actueel in gebruik zijnde striping op zit of logo's ( het oude logo mag dus wel ( was dat die met die bom???)
http://www.varend-erfgoed.nl/rp36.html
Never change a winning team

NickB
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31

Bericht door NickB »

speedo schreef: 21 jan 2020, 16:02 Deze vaart ook nog als recreatief schip en zo zijn er nog veel mee. Dat mag zolang er maar geen actueel in gebruik zijnde striping op zit of logo's ( het oude logo mag dus wel ( was dat die met die bom???)
http://www.varend-erfgoed.nl/rp36.html
Het verschil is dat bij die boot (zo te zien) niet de tekst "POLITIE", al dan niet met "RIJKS" ervoor, wordt gebruikt. Het is mij niet duidelijk of topicstarter die tekst ook wil aanbrengen. Als dat niet het geval is lijkt me er geen probleem te zijn. Ik verwacht dat het voeren van de tekst "POLITIE" in welke vorm dan ook, problemen op zal gaan leveren. Ik hoop ook dat de collega's op het water daar tegen optreden. De gemiddelde Nederlander snapt waarschijnlijk niet dat de Rijkspolitie niet meer bestaat, maar een buitenlander al helemaal niet. Aangezien er op het water nogal wat internationale gebruikers varen kan ik me voorstellen dat eea tot verwarring kan leiden.

Met betrekking tot de blauwe zwaailampen die werden aangehaald: blauw "flikkerlicht" is op het water voorbehouden aan handhavingsdiensten en brandweerboten. Continu brandend blauw licht is voor schepen die gevaarlijke stoffen vervoeren. Blauw licht is dus niet wenselijk (zie Binnenvaartpolitiereglement).

Gesloten