id vragen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Re: id vragen

Bericht door Jan » 10 jan 2020, 16:22

Ik heb ook allerlei BSN nummers, adressen, geboortedata etc van anderen in mijn bezit , verkregen via inzage in mijn politiedossier nog wel... Dus ja, het is een redelijke poppenkast allemaal en er is altijd wel ergens een lek op privacygevoelige informatie.

Hoe dan ook, we dwalen redelijk af van de vraag van de receptioniste in het woonwarenhuis.
Die is dus wel bevoegd om naar een identificatiebewijs te vragen, en het is verder aan haar baas om te bepalen wat er gebeurt als iemand zijn ID niet kan of wil tonen ? Vat ik het antwoord zo goed samen ?
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 10 jan 2020, 18:47

Jan schreef:
10 jan 2020, 16:22
Die is dus wel bevoegd om naar een identificatiebewijs te vragen
Wat is bevoegd Jan? Dat is nu net de vraag?

Mag ze vragen om een ID-bewijs? Ja hoor, ze mag zelfs vragen naar mijn schoenmaat en zelfs of ik deze week nog heb liggen knuffelen met mijn buurvrouw. Mag ze allemaal vragen... maar het antwoord is minstens zo belangrijk als de vraag. Want wat als ik geen antwoord geef, geen ID toon? Als namelijk NIEMAND zijn ID toont krijgt dat bedrijf dus geen bezoekers meer, de vraag is dan, hoe afhankelijk is die ondernemer nog van zijn nering? Snap je?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 10 jan 2020, 21:07

Frans,
het gaat in deze casus om bouwvakkers die in 't pand aan 't werk gaan..

De werkwijze lijkt mij duidelijk:
Ik krijg van de uitvoerder een lijst met namen en vink 't af als ze binnen aan 't werk willen. Willen ze zich niet legitimeren, dan gaan ze maar ergens anders aan de slag (lees; ruzie maken met hun eigen baas)..

En als ze echt moeilijk gaan doen, dan zoeken we wel een ander klusbedrijf..of iets dergelijks..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 10 jan 2020, 21:40

Mee eens Frans , er zijn ook verschillende definities voor het woordje bevoegd, en aan sommige definities van dat woord zal misschien niet worden voldaan. Een receptioniste is immers geen politie, of beveiligingsbeambte, en is ook niet altijd iemand die voldoende overwicht heeft op een mondige bouwvakker die toevallig zijn ID thuis is vergeten, maar toch naar binnen wil om het klusje te klaren.
Dus ik begrijp volkomen dat een receptioniste zich ook niet altijd geroepen zal voelen om zoiets vrijwillig te doen.

Maar haar leidinggevende wil nu eenmaal dat ze om dat ID vraagt (en zodoende is ze alsnog bevoegd), en ergens is het ook logisch dat zo'n identificatie plaatsvind op de plek waar bouwvakkers zich zullen melden, de receptie dus.
Vandaar mijn insteek dus : de receptioniste kan gewoon vragen om dat ID, en als er verder gedoe ontstaat omdat iemand er toch in wil zonder ID, dan kan ze lekker doorverwijzen naar de juiste persoon.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 10 jan 2020, 22:53

Ook ingehuurd tijdelijk personeel moet op id gecontroleerd worden. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atieplicht. Ook is er een wettelijke basis voor de verwerking van BSN.

Geen ID, geen werk, geen loon, en uitzendbureau of uitlenende aannemer is klant kwijt.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 10 jan 2020, 23:00

Dat gaat over de werkgever.
TS is niet de werkgever.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 10 jan 2020, 23:09

De links heeft ook betrekking op inhuurkrachten (zie onderaan). Maar ook voor ander bezoek is registratie mogelijk, al is het maar om aan te tonen dat het geen personeel is.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 11 jan 2020, 01:36

Men spreekt over 'uitzendkrachten', dat is iets heel anders dan waar deze casus over gaat..

Krav Maga

maestro
Superlid
Superlid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 11 jan 2020, 03:50

Je moet een onderscheid maken tussen het vragen naar een ID en het noteren van de gegevens voor opnemen in een (tijdelijk) databestand. Het probleem zit hem bij het noteren van de gegevens, dan gelden er allerlei beperkingen en worden er eisen gesteld aan het bewaren van de gegevens.
Het copieren van de pasfoto is niet toegestaan, maar het tonen van de pasfot kan wel worden verlangd om te controleren of je inderdaad met Jantje Petersen te maken hebt en niet met iemand die van diens ID-kaart gebruik maakt.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 11 jan 2020, 07:38

Gij elke klus waar wij staan als verkeersregelaar, krijgen wij expliciet van onze baas mee in de werkinstructie dat wij naast onze verkeerspas ook een wettelijk ID bij ons moeten hebben en dat wij deze op verzoek dienen te tonen aan de opdrachtgever / uitvoerder.
Deze heeft dus de bevoegdheid om de papieren te controleren zodat er geen illegalen of zwartwerkers tussen ziftten en hij weet wie er op het bouwterrein rondloopt.
Hij mag echter geen kopie maken.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 11 jan 2020, 09:35

zijlvaart67 schreef:
10 jan 2020, 21:07
Ik krijg van de uitvoerder een lijst met namen en vink 't af
Punt. Tot hier.... is er niks aan de hand Koen. Je weet dat Jan de smeerder, Stucadoor komt werken, verwacht 'm ook, en 's morgens staat daar een stucadoor die zegt Jan de Smeerder te zijn. Nee, geen legitimatie bij, heeft ie geen zin in ook, naar huis, ook prima, nog 40 klussen liggen. Het is jullie muur die gestuct moet worden.

Ik ken zo wat figuren die er letterlijk niets om geven, en omdraaien.

En dan?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 11 jan 2020, 10:21

De uitvoerder aanpakken; die is er verantwoordelijk voor dat de klus binnen de gestelde tijd uitgevoerd wordt, die heeft het werk aangenomen. Mag die de stukadoor aanpakken.

Probleem neerleggen waar 't thuishoort..
Je hebt geen afspraak met een stukadoor, alleen met een aannemer..

Krav Maga

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 11 jan 2020, 13:06

Vent schreef:
10 jan 2020, 23:09
De links heeft ook betrekking op inhuurkrachten (zie onderaan).
Klopt, maar hier is onbekend of het over uitzendkrachten of eigen personeel van de aannemer gaat.
Doet overigens ook niet ter zake.

Het personeel moet zich bij een controle van de Arbeidsinspectie kunnen identificeren.
Kunnen ze dat niet kan de werkgever/eigenaar van de plaats waar ze werken een boete krijgen.
De gegevens worden vastgelegd bij de werkgever die tevens vastlegt waar ze tewerkgesteld worden.
Dus daarvoor de verplichting om je te kunnen legitimeren: ben jij degene die hier hoort te werken.

Er staat niet dat de receptioniste de ID's moet controleren.

Echter sluit ik me volledig aan bij de vorige opmerkingen.
Geen ID tonen, dan het gebouw niet in.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 11 jan 2020, 15:02

Hilde schreef:
11 jan 2020, 13:06
Echter sluit ik me volledig aan bij de vorige opmerkingen.
Geen ID tonen, dan het gebouw niet in.
En daarmee ontwijk je ook handig het belangrijkste punt want ik was heel kort door de bocht met Jand de Smeerder: en dan?

In jouw geval is het hetzelfde: toont Jan zijn ID wél, dan NOG maakt dat geen verschil, de vraag spitst zich namelijk niet eens toe op de legitimatie die de werknemer sowieso bij zich moet dragen maar op de vraag of die dame aan de receptie het vast mag leggen. AVG, gegevens die terug te leiden zijn naar een natuurlijk persoon...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 11 jan 2020, 17:11

Waarom zou het niet mogen ? De meeste fatsoenlijke bedrijven zijn allang door die hele molen heen. Gegevens die je nodig hebt, mag je registeren, als je het maar op de goede manier doet. Bezoekerslijsten zijn gewoon toegestaan. Vanwege arbo regels dat je bij calamiteiten moet weten wie er in het gebouw is. Voor de borging van de veiligheid mag je deze gegevens ook wel bewaren. Als er laptop ontbreekt is het handig te weten wie er gisteren binnen was. Met Jan , of zijn aannemer, is een uurtarief afgesproken. Er is een zakelijk belang de gewerkte uren te vergelijken met de factuur die Jan gaat sturen. Reden te over. Deze doelen leg je netjes vast in het verwerkingsregister. Je wijst betrokkenen op het feit dat het wordt vastgelegd, kan wijzigen , etc. Elk bedrijf heeft zo'n bezoekerslijst. Dit is allemaal zo standard dat het niet nodig is om zelf het wiel uit te vinden. Er zijn genoeg dienstverleners die al deze vragen al beantwoord hebben. Voor een paar euro per maand heb je allerlei apps die deze registratie netjes uitvoeren, inclusief alle verwerkingssovereenkomsten.

Gesloten