Zwaailicht op het dak

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Zwaailicht op het dak

Bericht door Pim » 10 jan 2020, 12:54

Even een kleine zijstap...
Mea culpa mods

Beste Chris,
Even twee scenario's, graag jouw reactie over hoe je ermee om denkt te gaan.

Je stapt uit je auto en iemand...
1.... die nog 4 jaar moet zitten ziet jou en denkt.. Ik dacht het even niet, niet vandaag. En hij valt je aan. Misschien met een mes, misschien met een vuurwapen...

2. ... valt onwel op de grond. Omstanders denken niet onterecht met een hulpverleningsvoertuig te maken te hebben en roepen: doe wat dan doe wat.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 10 jan 2020, 17:41

Botje schreef:
10 jan 2020, 10:09
Volgens mij gaan zelfs zwarte kappen niet werken omdat die de indruk wekken dat het blauwe kappen zijn. Zelfs doorzichtige plastic kappen gaan het niet doen. De regelgeving is zo aangescherpt dat er niets meer op mag: mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten of voorzieningen die de indruk wekken dat het voertuig is voorzien van een dergelijke lichtarmatuur.

Blauwe kappen zijn en waren er in diverse kleuren blauw waaronder erg donker blauw, tegen het zwarte aan. Afspraken op een bureau zijn ook erg listig want wat volgens de ene collega oké is kan je bij de ander zo maar een proces-verbaal en een inbeslaggenomen lichtbalk opleveren.
Interessante denkwijze. Op voorhand ga ik niet zeggen dat dit niet juist is. Persoonlijk vind ik dat een zwarte kap niet de indruk wekt dat het een blauw zwaailicht kan zijn. Maar hoe het OM daar eventueel over denkt?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Mitch » 10 jan 2020, 18:51

Hier heeft toch een hele tijd geleden iets over in het verkeersknooppunt gestaan?

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 10 jan 2020, 19:28

Mitch schreef:
10 jan 2020, 18:51
Hier heeft toch een hele tijd geleden iets over in het verkeersknooppunt gestaan?
Staat mij ook iets van bij.....
Weet jij toevallig nog wanneer, dan kan ik het betreffende nummer er wel even bij zoeken. 8)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 10 jan 2020, 21:15

@Dusty Nummer 188, pagina 13. Ik heb ze thuis niet, dus kan het niet lezen.

Piet

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 11 jan 2020, 16:16

Skipperje schreef:
10 jan 2020, 21:15
@Dusty Nummer 188, pagina 13. Ik heb ze thuis niet, dus kan het niet lezen.

Piet
Dat maakt het een stuk makkelijker, dank Piet! :like:
Heb hem even uit de stapel gehaald. 8)

Het is niet zo'n groot artikel; halve pagina is een foto van een auto van een verkeersregelaar met blauwe zwaailichten (lichtbalk).......
Zal even citeren (overtypen....) wat er, naast artikel 5.2.65 Regeling voertuigen en de ingangsdatum van op 1 januari 2014, in staat:
Blauwkleurige optische signalen zijn voorbehouden aan voorrangsvoertuigen.
Als andere voertuigen met deze signalen zijn uitgerust of die indruk wekken, kan dit leiden tot verwarring bij andere weggebruikers over de status van het voertuig.
Bovendien bestaat het risico van misbruik, waarbij men zich daadwerkelijk voordoet als voorrangsvoertuig of men wil de indruk wekken dat het voertuig een dergelijke status heeft.

Dit vormt een bedreiging voor de openbare orde en verkeersveiligheid.
Om die redenen is van belang dat het verbod op lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten voor voertuigen die niet in gebruik zijn bij de in artikel 29, eerste lid, en 30b, van het RVV 1990 bedoelde diensten, wordt aangescherpt.

Voorwerpen of voorzieningen, zoals omhulsels, kappen en deksels, op of aan voertuigen die de indruk wekken dat het voertuig is voorzien van lichtarmaturen voor deze blauwe verlichting zijn daarom niet langer toegestaan.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 11 jan 2020, 17:49

Jij ook bedankt Dusty. De laatste zin maakt dat ik Botje gelijk geef. Alleen zwart verven kan niet.

Piet

willem58
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door willem58 » 13 jan 2020, 22:20

Alleen bij de APK hoeven ze er niets mee te doen. :(

APK handboek:
Artikel 5.2.65
Personenauto’s niet in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten of voorwerpen die de indruk wekken dat het voertuig is voorzien van een dergelijke lichtarmatuur

Wijze van keuren
Visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
Een diender en een kat worden beide niet nat.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 13 jan 2020, 23:35

Dus?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

chris_lucas
Infopolitie Gast

Bericht door chris_lucas » 14 jan 2020, 15:41

Nogmaals bedankt voor jullie reacties, en ik ben het helemaal mee eens dat in de bovenstaande genoemde situaties een voertuig zoals die van mij voor verwarring kan zorgen. Daarom probeer ik deze situatie ook samen met de politie op te lossen waardoor er een mooie tussen oplossing tot stand komt, waarbij het voertuig niet meer oogt als een voorrangsvoertuig maar waarbij esthetisch het voertuig zo veel mogelijk onveranderd blijft.

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 14 jan 2020, 18:57

Wij hebben in het dorp een oude brandweerwagen met blauw zwaailicht . mag dat wel omdat het geen personen auto is ??
Of omdat het rijdend erfgoed is??
niemand zal hulp verwachten van dit antieke beestje bij een brand :D
Never change a winning team

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 14 jan 2020, 20:15

Nee. In het hierboven genoemd artikel worden geen uitzonderingen gemaakt voor 'cultureel erfgoed' of leeftijd van een voertuig.

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door olle-griese » 14 jan 2020, 22:29

als je hem toch graag origineel wilt houden (voor meetings/shows) is er misschien nog wel een oplossing.
Maak of koop een kunststof bak (zoals taxi,s ook hebben) die over de zwaailamp heen valt en plak daar magneetjes onder, zet er een mooie tekst op (geen taxi, dat mag niet) en een oplossing is gecreëerd.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 15 jan 2020, 11:15

Pim schreef:
14 jan 2020, 20:15
Nee. In het hierboven genoemd artikel worden geen uitzonderingen gemaakt voor 'cultureel erfgoed' of leeftijd van een voertuig.
maar is niet van toepassing voor andere dan personen voertuigen toch zoals ik het lees??
Never change a winning team

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 15 jan 2020, 11:24

Dat komt door de indeling van de regeling voertuigen (regels per voertuigcategorie). Het artikel dat genoemd werd voor personenauto's, komt ook terug bij andere voertuigcategorieen. Kijk bv even in art. 5.3.65 of 5.4.65 van dezelfde regeling voertuigen. Daarin geldt hetzelfde voor bedrijfswagens en motorfietsen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten