Aangifte tegen politie agent

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
DrOetker
Infopolitie Gast

Aangifte tegen politie agent

Bericht door DrOetker » 24 dec 2019, 16:26

Beste lezers,

ik heb een strafbaar feit geconstateerd door een politie agent (meineed in PV). Ik wil hiervan aangifte doen.
Kan dit bij een speciale medewerker (VIK) in mijn eigen regio? Of is het noodzaak dat ik inderdaad naar een andere regio afreis om aangifte te doen?

Ik krijg sterk het gevoel tegengewerkt te worden zodat ik geen aangifte doe.

Fijne feestdagen!

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Aangifte tegen politie agent

Bericht door Pim » 24 dec 2019, 23:18

Wat is meineed
Meineed heeft betrekking op het afleggen van een valse verklaring, zowel mondeling als schriftelijk. Dit is het geval als men een verklaring aflegt die in strijd is met de waarheid, danwel door verdraaiing of weglating van essentiële informatie. Het nalaten om iets te verklaren als er bijvoorbeeld een meldingsplicht is (en de beëdigde zich van deze plicht bewust was) kan dus ook worden beschouwd als meineed. Zo mag een politieambtenaar bij het opmaken van een proces-verbaal geen belangrijke informatie weglaten.

Is het plegen van meineed altijd strafbaar?
In principe is het plegen van meineed altijd strafbaar. Bij een verdenking van meineed is het niet noodzakelijk dat de verklaring iemand ook daadwerkelijk heeft benadeeld; het afleggen van de meinedige verklaring is op zichzelf al voldoende om strafbaar te zijn. Het is vervolgens aan het openbaar ministerie om daadwerkelijk tot vervolging over te gaan.
U kunt naar elk politiebureau gaan.
Daar melden dat u aangifte wilt doen en van welk feite.
Dan zou het in principe goed moeten komen.

Waarom vermeld u niet waarom u "sterk het gevoel krijgt" dat u tegenwerkt wordt?

Heeft u al geprobeerd aangifte te doen?
Zo ja, wat gebeurde er toen?
Zo nee, waarom niet?

Iets met context over waarom u vind dat er sprake is van meineed helpt ook om teleurstelling te voorkomen.
Of om uw "sterkte vermoeden tegengewerkt te worden" weg te nemen.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Re: Aangifte tegen politie agent

Bericht door maestro » 25 dec 2019, 03:45

U kunt aangifte doen, maar als u een advocaat heeft zou ik het aan deze overlaten.

Meineed is overigens moeilijk te bewijzen, een vergissing is geen meineed. De agent moet bewust een verkeerde verklaring hebben afgelegd.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Gesloten