Legitimatieplicht ambtenaar in Functie (Politie)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht ambtenaar in Functie (Politie)

Bericht door zijlvaart67 » 03 jan 2020, 22:59

Hmm... Als je kijkt naar alle dwangmiddelen die een agent tot z'n beschikking heeft, dan heb je als burger niet zo heel veel te vertellen.. en dan laat ik de jurisprudentie nog links liggen..

Maar goed, dat is inderdaad een andere discussie.

Overigens vind ik dit topic verder veel te wazig en mag 'ie van mij gesloten worden..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 03 jan 2020, 23:13

Vent schreef:
03 jan 2020, 20:03
Pim schreef:
23 dec 2019, 12:58
Dan is hij voor de politie en verdachte. PUNT.
En daar kun je niks aan veranderen.
Dan heb je gewoon mee te werken en bepaalde handelingen te ondergaan.
Ga je weigeren of verzetten omdat "Ik weet het beter" dan graaf je je eigen graf, virtueel gesproken.
Even een zijsprong. Maar bovenstaande vindt geen basis in de wetgeving. Een verdachte heeft veel ruimte om de mate van medewerking te bepalen. Heel vaak is weigering of 'verzet' in zijn belang. Je kunt daar vanalles van vinden, dat is een andere discussie.
Moderatoropmerking van Hilde
dat is zeker een andere discussie... die we hier in het gastendeel dus NIET gaan voeren..
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 04 jan 2020, 00:20

Laat ik me beperken tot de plicht zich te identificeren voor verdachte:

Als de verdachte vindt dat hij geen verdachte is en zegt ik heb niks gedaan en zich derhalve weigert te identificeren dan volgt een fouillering op grond van de WID.

Als verdachte zich dan verzet omdat hij vindt dat de agent onrechtmatig bezig is graaft hij zijn eigen graf.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door Frans » 04 jan 2020, 08:17

zijlvaart67 schreef:
03 jan 2020, 22:59
Overigens vind ik dit topic verder veel te wazig en mag 'ie van mij gesloten worden..
Ik had gehoopt dat ene TS Anton gister al kwam vertellen hoe het nu zat, die persoon die ineens "verdachte" was... want daardoor wordt het steeds waziger...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 05 jan 2020, 07:19

Frans schreef:
03 jan 2020, 16:32
maestro schreef:
03 jan 2020, 15:57
Van een agent mag je verwachten dat deze zich controleerbaar opstelt, door onder andere zijn legitimatie te tonen.
Ja, maar niet als elke passant daarom vraagt... da's eigenlijk mijn belangrijkste opmerking. Ik denk dat een of andere "goochemerd" naar een agent is gewandeld en heeft gezegd: "Ik wil dat u zich legitimeerd". Daarop heeft die agent, lekker snugger terug, zijn (toevallige) naam in het Arabisch op een briefje geschreven en dat overhandigt.

Zoals ik hierboven al aanhaalde, een agent in uniform hoeft zich enkel te legitimeren bij optreden in het openbaar, niet als hij in een auto zit en een passant komt langsgewandeld. Hilde zei al, het wordt er niet duidelijker op, nee, uiteraard niet, want het hele verhaal rammelt letterlijk aan alle kanten. Of er nu een verdachte of betrokkene was laat ik in het midden, dat neem ik TS niet eens kwalijk. In beide gevallen zal er meer zijn gebeurt dan wat er nu wordt verteld.

;-)
Dat het gaat om optreden in het openbaar zijn we het eens.

Wat de casus betreft, die is onduidelijk. Ik krijg de indruk dat iemand gecontroleerd is en die persoon vindt dat de controle niet terecht was en volet cih gediscrimineerd en vraagd daarom naar de naam van de agent. Maar helemaal duidelijk is dat niet, al helemaal niet op basis waarvan de persoon gecontroleerd werd. Verkeerscontrole, verdachte situatie, etc?
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Gesloten