Huur opgezegd, huisgenoot weigert te vertrekken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Matthijs
Infopolitie Gast

Huur opgezegd, huisgenoot weigert te vertrekken

Bericht door Matthijs » 18 dec 2019, 22:53

Ik huur 9 jaar lang een huis in de vrije sector. Destijds werd mij mondeling toegezegd dat ik er met vrienden mocht wonen mits ingeschreven. Mijn moeder en haar man waren daar getuigen van, zij stonden immers garant. In contract zelf staat dat zomaar een kamer verhuren (wordt dus feitelijk gezien als onderhuur) niet zomaar mag. Een groot vastgoedbedrijf heeft enkele jaren geleden alles overgenomen en zij houden voet bij stuk dat ik de regels verbreek. We hebben geprobeerd mijn huisgenoot op contract te krijgen als medehuurder maar hij voldeed niet aan de inkomsteneisen. Hij moest van hen dus het pand verlaten en dat weigerde hij. Dit speelt al sinds begin dit jaar. Een advocaat had mij daarom gezegd dat ik beter zelf kan verhuizen om er van af te zijn

Ik ga 15 januari 2020 verhuizen, ik heb dus de huur e.d. vanaf die datum al opgezegd en hem via een brief laten weten (2 maanden voor einde contract, maand ervoor een whatsapp gestuurd maar hij had mij (zonder te zeggen) geblokkeerd op whatsapp dus die heeft ie niet ontvangen. Maar het is al sinds maart bekend dat hij weg moet

Het vastgoedbedrijf vind dat het mijn probleem is en wist mij ook niet verder te helpen met dit probleem. Als het huis niet juist wordt opgeleverd dan moet ik voor elke dag betalen dat het niet in orde is. Maar ik krijg die huisgenoot er niet zomaar uit en mag dat volgens mij ook niet doen. Ik lees vaak dat sloten vervangen (vanaf moment van sleuteloverdracht met verhuurder) de enige optie is. Maar als hij die dag thuis is dan wordt dat sowieso een probleem

Ik heb werkelijk geen idee wat te doen. De verhuurder helpt mij niet en advocatenbureau bekijkt mijn dossier maar nog altijd niks van gehoord. Hij verblijft toch eigenlijk illegaal in dit huis als ik huur op heb gezegd? Mag ik dan de politie bellen?

ps: hij woont er zo'n 5 jaar, ingeschreven, betaalt al die tijd huur op mijn rekening maar we hebben geen contract

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Huur opgezegd, huisgenoot weigert te vertrekken

Bericht door Pim » 18 dec 2019, 23:28

Het is vooral een civielrechtelijk probleem.
Iets tussen u en 'onderhuurder'/medebewoner.
Betaalt die persoon huur aan u (of aan een ander)?
Dat is een cruciaal punt om uw en zijn rechten te bepalen.
En bij dat advocatenkantoor zou ik weggaan: zij moeten in staat zijn als geen ander de 4 of 5 cruciale vragen aan u te stellen om u van het juiste advies te voorzien.

Betaalt uw medebewoner geen huur/vergoeding:
Aanschrijven, wat u reeds gedaan hebt, is stap één.
Sloten veranderen is stap twee.
En als goed gastheer zorgdragen over de goederen van de persoon in kwestie is stap drie.
Hem niet fysiek uit het huis duwen is stap vier 8)

Lees je hier wijzer:
1. woonrecht-is-een-mythe
2. op herhaling: woonnrecht bestaat niet
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Matthijs
Infopolitie Gast

Bericht door Matthijs » 19 dec 2019, 09:01

Hij betaalt mij huur via de bank
Aanschrijven, wat u reeds gedaan hebt, is stap één.
Sloten veranderen is stap twee.
En als goed gastheer zorgdragen over de goederen van de persoon in kwestie is stap drie.
Hem niet fysiek uit het huis duwen is stap vier
Sloten kan alleen vervangen als hij niet thuis is. Wat als ie wel thuis is? Ik kan moeilijk elke dag na mijn verhuizing kijken of ie er niet is

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 19 dec 2019, 09:51

"Hij betaalt mij huur via de bank"
en
"Sloten kan alleen vervangen als hij niet thuis is."
Ik stel vast dat u die tekst uit de links die ik u gaf niet heeft gelezen.
Als hij huur betaald is er sprake van onderhuur. Dan zult u het anders moeten oplossen. Civiel rechtelijk, advocaat, brieven, rechter...

Geen rechten
Is er niet van medehuur, onderhuur, samenlevingscontract, huwelijk of geregistreerd partnerschap sprake, dan is er geen rechtsgeldige grond voor de inwoner om in de woning te verblijven, anders dan met toestemming van de bewoner. Hier volgt een opsomming van situaties waaraan een inwoner geen recht tot inwoning kan ontlenen.
Dus omgekeerd evenredig:
Er is wel van onderhuur sprake dus er is wel een rechtsgeldige grond voor hem om in de woning te verblijven. Succes!

Lees de laatste alinea van de 2e link die ik u gaf.

(1)Sloten kan alleen vervangen als hij niet thuis is. Wat als ie wel thuis is?

(2)Ik kan moeilijk elke dag na mijn verhuizing kijken of ie er niet is
(1)Dat kunt u wel. Hij mag u fysiek niet belemmeren. Maar er zal wellicht reuring ontstaan. Of u daarbij in uw recht staat is iets anders. En zijn weg zal dan eveneens civielrechtelijk moeten lopen. (hint)

(2)Ook dat kunt u wel. Er zal geen toverfee komen die de problemen in u leven wegpoetst en de fouten die u heeft gemaakt en de risico's die u bent aangegaan ongedaan maakt. U zult (moeilijke) stappen moeten zetten en wellicht (juridische) kosten moeten maken. Dat is het leven.

Matthijs
Infopolitie Gast

Bericht door Matthijs » 19 dec 2019, 15:10

Als hij huur betaald is er sprake van onderhuur. Dan zult u het anders moeten oplossen. Civiel rechtelijk, advocaat, brieven, rechter...
Dat klopt. Maar als hij een overeenkomst niet accepteert dan zou ik hij feitelijk in het huis kunnen blijven zitten want de huur moet dan door mij worden doorbetaald, aldus de hoofdverhuurder. Op contract komen kan hij sowieso niet (qua inkomen sowieso niet). Als hij dat wilt aanvechten dan kan je maanden verder zijn.
Er is wel van onderhuur sprake dus er is wel een rechtsgeldige grond voor hem om in de woning te verblijven. Succes!
Maar er staat tevens dit:
Kan ik als onderhuurder van een onzelfstandige woonruimte de huur met de hoofdverhuurder voortzetten?
Huur je een onzelfstandige woonruimte, zoals een kamer, op basis van onderhuur en vertrekt de hoofdhuurder uit de woning, dan kun jij als onderhuurder niet de huurovereenkomst voortzetten met de hoofdverhuurder. Je hebt dan geen huurbescherming jegens de hoofdverhuurder. Ook jouw huur eindigt op dat moment.
Daarom dacht ik dat sloten vervangen op moment van verhuizing wél 'mag'.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 20 dec 2019, 10:37

Man man man.... bel die advocaten uit de laatste alinea van link 2.

'Wij' (dit forum) zijn politie.
Het is géén politiezaak
Het is een civiele kwestie.
Dus het zal brieven schrijven worden, advocaat nemen, rechtbank in, als hij dwars blijft liggen.

Dat is de prijs die je betaalt voor dingen niet zwart op wit regelen.

Je ouders als getuige zegt niks.
Hij kan ook met iemand komen als getuige.
Dat wordt welles-nietes.

Hoe langer je wacht des te langer de onzekerheid.
Des te meer kostbare tijd er vergaat.
Met de feestdagen voor de deur....
Dan betaal je straks weer een maand huur/hypotheek.
Kom in actie en door de zure appel heen bijten.

Of ga met hem nogmaals een gesprek aan.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 20 dec 2019, 11:03

De politie komt in dit verhaal pas in beeld als de civiele rechter heeft bepaald dat uw onder huurder de woning dient te verlaten en u zijn kamer met behulp van de sterke arm mag ontruimen
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 20 dec 2019, 11:31

Waarmee deze vraag voldoende is beantwoord.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Gesloten