Alcohol en verkeer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
AdAddow
Infopolitie Gast

Alcohol en verkeer

Bericht door AdAddow » 16 dec 2019, 23:42

Hallo,

Ik ben 45 jaar oud en woon met mijn broer. Wij zijn allebij moslim. In Islam alcohol drinken is verboden. Mijn broer en mijn hele familie respecteert dit behalve ik. Il drink soms wel, maar nooit thuis want dit kan voor mij veel problemen met mijn familie maken.
Daardoor drink ik soms in mijn auto die is geparkeerd en in stil staan auto. Ik rijd verder nooit. Ik drink in mijn stil staande auto alleen vlak bij parking thuis, altijd.
Sinds is het winter ik moet soms auto starten alleen voor verwarming.
Is dit illegaal? Is dit overtreding? Ik herhaal dat ik nooit auto rijd onder invloed van alcohol.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Groetjes,
Ad

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Re: Alcohol en verkeer

Bericht door Jan » 17 dec 2019, 08:36

Dat is niet illegaal volgens mij...
Offtopic : ik vind dat je jezelf nogal tekort doet door op je 45e je warme huis te verlaten om vervolgens in de kou alcohol te gaan drinken, alleen maar om de schijn hoog te houden bij familie dat je een goed moslim bent die verder nooit drinkt. Ook in de Koran schijnt er geen expliciet alcholverbod te zijn.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 17 dec 2019, 09:17

Bij mijn weten is van "aanstalten maken" pas sprake wanneer de wielen gaan draaien.

Neemt niet weg dat u...
gecontroleerd kunt worden.
En dat men u laat blazen (op straat).
En dat u een rijverbod opgelegd kunt krijgen.
En dat dit rijverbod in politiesystemen wordt geregistreerd samen met uw kenteken en dat dat wellicht later sneller leidt tot weer een controle, ook als u dan geen aanleiding gaf daarvoor.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 17 dec 2019, 10:08

Voor wat alcohol betreft bestaan er idd nog nuanceringen aangaande 'pogingen' en aantstalten makers'. In mijn beleving is dat op u niet van toepassing en kunt u probleemloos wat drinken in de auto met een draaiende motor.

Wel een bizarre vraag, want alcoholgebruik ruik je onmiddellijk en het drinken in een auto is derhalve totaal geen oplossing.

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door MarcH » 17 dec 2019, 20:24

zijlvaart67 schreef:
17 dec 2019, 10:08
Voor wat alcohol betreft bestaan er idd nog nuanceringen aangaande 'pogingen' en aantstalten makers'. In mijn beleving is dat op u niet van toepassing en kunt u probleemloos wat drinken in de auto met een draaiende motor.
Helemaal probleemloos is het volgens mij niet. TS loopt wel het risico aangehouden te worden op verdenking van rijden onder invloed als hij op straat positief zou blazen (hetgeen met mondalcohol zomaar kan gebeuren). Het op de bestuurdersplaats van zijn met draaiende motor op de openbare weg stilstaande motorvoertuig was volgens de Hoge Raad - in een zaak van een verdachte die stelde dat hij de motor had aangezet voor de airco - namelijk voldoende voor de verdenking dat hij had gereden onder invloed.
Be yourself, no matter what they say ...

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 17 dec 2019, 20:48

Grappig, ik vind ook arresten dat mensen juist weer zijn vrijgesproken:

Gerechtshof Leeuwarden
Datum uitspraak
14-10-2009
Datum publicatie
14-10-2009
Zaaknummer
24-001822-08

Hoger beroep

Inhoudsindicatie
Ten laste gelegd is rijden onder invloed alsmede rijden terwijl het rijbewijs ongeldig was verklaard. Het hof acht niet bewezen dat verdachte als bestuurder in de zin van de Wegenverkeerswet 1994 heeft gehandeld. Het enkele feit dat verdachte werd aangetroffen op de bestuurdersplaats van een geparkeerde en stilstaande auto, waarvan de motor draaide - voor welke omstandigheid verdachte een plausibele verklaring geeft - brengt naar het oordeel van het hof niet mee dat hij als bestuurder van die auto moet worden aangemerkt. Vrijspraak.

In de rechtspraak is gebruikelijk dat als bestuurder van een motorrijtuig - en daarmee tevens als verkeersdeelnemer - wordt aangemerkt elke persoon die bedieningsorganen van een motorrijtuig hanteert en door middel daarvan de voortbeweging en de rijrichting van het motorrijtuig beïnvloedt.
Het enkele feit dat verdachte werd aangetroffen op de bestuurdersplaats van een geparkeerde en stilstaande auto, waarvan de motor draaide - voor welk feit verdachte op zichzelf beschouwd een plausibele verklaring geeft - brengt onder de gegeven omstandigheden naar het oordeel van het hof niet mee dat hij als bestuurder van die auto moet worden aangemerkt. Verdachte heeft in de hiervoor omschreven positie niet deelgenomen aan het verkeer noch is gebleken dat hij daarop invloed heeft uitgeoefend. De verkeersveiligheid - het in artikel 8 van de Wegenverkeerswet beschermde belang - was niet in het geding.
Ten overvloede stelt het hof vast dat de door de advocaat-generaal aangehaalde uitspraak van de Hoge Raad van 27 september 2005 (LJN: AT7588) betrekking heeft op een andere rechtsvraag, namelijk de vraag of de voor een onderzoek als bedoeld in artikel 8.2a van de Wegenverkeerswet vereiste verdenking gerechtvaardigd was dat verdachte een motorrijtuig had bestuurd.
In de thans ter beoordeling staande zaak dient het hof wettig te bewijzen dat verdachte daadwerkelijk bestuurder van het motorvoertuig was. Het hof acht dit bewijs niet aanwezig en zal verdachte daarom vrijspreken van het onder 1 ten laste gelegde. Dit oordeel brengt mee dat verdachte tevens moet worden vrijgesproken van het onder 2 ten laste gelegde, nu bij dit feit dezelfde rechtsvraag aan de orde is.

Zoals bij zoveel kwesties bestaan er heel veel tegenstrijdige uitspraken..en dan moet een OvJ er ook nog wat van vinden.. :lol:

Krav Maga

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 17 dec 2019, 21:51

In moest even in mijn geheugen graven... 8)

Koeman, parkeerplaats, onder invloed, wachtend in de auto.

Opvallend: hij gaf toe de auto gereden te hebben tot buiten de hekken...
Dus wel gereden.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b1dc447d/
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 18 dec 2019, 12:05

Wat heerlijk! Leve de rechtsstaat..

Krav Maga

Gesloten