Proces Verbaal rijinstructeur

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
tanger73
Infopolitie Gast

Proces Verbaal rijinstructeur

Bericht door tanger73 » 15 dec 2019, 21:17

Beste forumleden,

Ik ben vandaag met mijn lesauto categorie B aan de kant gezet. Ik heb een PV gekregen omdat ik volgens de agent geen opzetspiegel Linkerzijde voer. Ik had wel een opzetspiegel aan de Rechterzijde. Verder was alles aanwezig, dubbele bediening, L Bord en geldig certificaat. Klopt dit, want feitenboekje M K 090 b zegt niks over links. Alvast dank voor jullie feedback.
Moderatoropmerking van Skipperje
titel iets duidelijker gemaaakt

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Re: Proces Verbaal rijinstructeur

Bericht door Skipperje » 15 dec 2019, 21:59

In art 8 reglement rijbewijzen staat:
Wettekst
Het motorrijtuig waarmee rijonderricht in de zin van de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993 wordt gegeven in het kader van de opleiding voor het praktijk-examen voor rijbewijs B, dient te zijn voorzien van:

a.inrichtingen die zo zijn aangebracht dat degene die rijonderricht geeft, daarmee de bedrijfsrem en, indien het een motorrijtuig met handschakeling betreft, de koppeling vanaf zijn zitplaats doeltreffend kan bedienen;

b.een binnen- en een buitenspiegel waarmee degene die rijonderricht geeft het achter en rechts naast hem gelegen weggedeelte kan overzien;

c.een bij ministeriële regeling vastgestelde aanduiding, aangebracht op de wijze als bij die regeling is voorgeschreven
lijkt mij duidelijk dat hieruit niet blijkt dat er links een opzetspiegel moet zijn.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

tanger73
Infopolitie Gast

Bericht door tanger73 » 15 dec 2019, 22:18

Dank voor uw reactie,

Dit artikel uit het Reglement Rijbewijzen kon ik nog herinneren uit mijn opleiding destijds. Ik heb doorgaans altijd beide spiegels erop, maar vandaag had ik alleen mijn rechter opzetspiegel erop. Ik dacht eerst bij het aan de kant zetten aan een bevoegdheid controle, maar toen de reden het ontbreken van de opzetspiegel links betrof was ik stom verbaasd. En helemaal toen de agent aangaf dat ik een bekeuring van 280,- kon verwachten. Maar zolang dit reglement voor zover ik weet niet is aangepast, ga ik natuurlijk in bezwaar tegen dit verbaal. De agent heeft bovendien alles op zijn mobiele apparaat verwerkt. Krijg je tegenwoordig geen geel bonnetje meer uitgereikt?

Nogmaals dank voor de reactie.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 15 dec 2019, 22:23

tanger73 schreef:
15 dec 2019, 22:18
De agent heeft bovendien alles op zijn mobiele apparaat verwerkt. Krijg je tegenwoordig geen geel bonnetje meer uitgereikt?

Nee, de politie doet ook mee met de digitalisering en de 'geeltjes' zijn afgeschaft. De bonnen worden via een gsm aangemaakt en digitaal naar het cjib verzonden die nog wel een ouderwetse acceptgiro verstuurt..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 16 dec 2019, 08:27

Wat ik wel mis in uw 1e bericht is uw binnenspiegel. Ik neem aan dat die er wel was?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 16 dec 2019, 08:48

Ik ben uiteraard maar een leek, maar ik denk dat de boete terecht is . De rijinstructeur moet immers kunnen meekijken met de leerling, vandaar die opzetspiegels. Linkerspiegels heb je immers ook nodig om goed het weggedeelte achter je te zien. Toch ?
Het is overigens wel verwarrend dat er in die wettekst (artikel b) die Skipperje aanhaalt helemaal niet wordt gesproken over links. Maar ik vermoed dat dat nog uit de tijd stamt dat de rechterbuitenspiegels sowieso nog niet verplicht waren op auto's, maar weer wel op lesauto's ...

Het CBR zegt overigens : Overeenkomstig de wettelijke eisen moet het examenvoertuig ten behoeve van de toezichthouder zijn voorzien van een binnenspiegel en een extra linker- en rechterbuitenspiegel
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

tanger73
Infopolitie Gast

Bericht door tanger73 » 16 dec 2019, 09:14

Goedemorgen beste lui,

Alle inrichtingseisen waren aanwezig. Dubbele bediening (koppeling,rem), 2 binnen spiegels (voor de feitelijke en juridische bestuurder, 1 ooghoekspiegel, dakbord L en uiteraard Europees goedgekeurde Fazub opzetspiegel op de buitenspiegel rechterzijde. Alle RDW voertuigeisen oke.

Waren 2 jonkies (net van de politie academie losgelaten) denk ik. Ik dacht na al die jaren en verplichte applicaties WRM misschien iets gemist te hebben in de wetgeving hieromtrent.

Dat word dus voorbereiden op bezwaar of verzet tegen de aanstaande Beschikking. De agent heeft alleen gezegd dat ik voor het ontbreken van de linkerspiegel een boete van 280,- kan tegemoet zien. Kennelijk heeft hij er dan overheen gelezen. Is er een mogelijkheid om het Proces Verbaal in te zien?

tanger73
Infopolitie Gast

Bericht door tanger73 » 16 dec 2019, 09:33

Ik ben niet in dienst van het CBR. Voertuigen die voor het praktijkexamen bij het CBR worden ingezet dienen uiteraard volgens de CBR eisen examenvoertuigen uitgerust te worden. Maar dat is hier niet van toepassing. Zolang nergens in de wet staat aangegeven dat ik bij het uitoefenen van mijn beroep bij categorie B ook links een opzetspiegel moet voeren, is naar mijn mening deze boete onterecht..

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 16 dec 2019, 10:56

Uit de Regeling Voertuigen :
Artikel 134
De linker- en rechterbuitenspiegel moeten zo zijn geplaatst dat de bestuurder in normale rijhouding het vereiste gezichtsveld heeft.
Ook al zit je op de bijrijderstoel, je bent wel de juridisch bestuurder. Vraag blijft natuurlijk of de boete nog steeds terecht is als je op dat moment zelf achter het stuur zat, en geen les gaf.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Julio » 16 dec 2019, 11:04

Feitenboekje geeft aan
Wettekst
m K 090 b - een binnen- en een rechterbuitenspiegel ten behoeve van de
rij-instructeur
En die is inderdaad 280 euro. Kan best zijn dat de collega's bij het nabewerken zien dat bij de toelichting van deze feitcode alleen een binnen en rechterbuitenspiegel noodzakelijk is en de bon dus niet doorgaat.
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Mitch » 16 dec 2019, 11:12

tanger73 schreef:
16 dec 2019, 09:14

Waren 2 jonkies (net van de politie academie losgelaten) denk ik.
En wat heeft dit ermee te maken?

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 16 dec 2019, 11:26

Interessant ..Dit stond ooit in de staatscourant, men had het daar over een buitenspiegel, en niet over een rechterbuitenspiegel...
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 16 dec 2019, 11:30

Wellicht staat het een in de toelichting wel beschreven.. Dit zijn tenslotte altijd samenvattingen en die horen, zoals 't woord al aangeeft, summier te zijn..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

tanger73
Infopolitie Gast

Bericht door tanger73 » 16 dec 2019, 11:36

Beste forumleden,

Uit welke wet halen jullie deze feiten? Feitenboekje uit 2019 omschrijft onder M K 0 90 b iets anders. Precies conform het Reglement Rijbewijzen artikel 8 b.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 16 dec 2019, 11:44

Even iets preciezer zijn tanger73, volgens mij hebben alle collega's hierboven bij elk artikel al aangegeven waar ze de artikelen uit hebben gehaald (of bijvoorbeeld de staatscourant ;) )
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten