Aangereden door scooter die is doorgereden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Rick0397
Infopolitie Gast

Aangereden door scooter die is doorgereden

Bericht door Rick0397 » 13 dec 2019, 11:03

Ik zat op de fiets op het fietspad en ik had oortjes in. Ineens wordt ik omver gereden door een scooter die ik niet aan had horen komen. Hij keek nog meerdere keren om en zag me op de grond liggen, dus hij had het wel door.

Ik herinner me zijn kenteken. Behalve een blauwe plek, schrik en wat licht blikschade heb ik zelf niets opgelopen.

Wat zijn mijn mogelijkheden?

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67
Contacteer:

Re: Aangereden door scooter die is doorgereden

Bericht door r0n. » 13 dec 2019, 11:47

Aangifte doen, doorrijden mag niet, en in het vervolg geen oortjes meer indoen, om herhaling te voorkomen.
De schuld-vraag kan in dit geval moeilijk zijn, omdat je (mogelijk) met andere dingen bezig was dan het verkeer, en een brom/snorfiets niet kon horen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 13 dec 2019, 12:17

Nouja, het is misschien niet heel verstandig is om oortjes te dragen in het verkeer, maar als je verder gewoon netjes reed op je fiets mag dat volgens mij geen reden zijn om te twijfelen aan de schuldvraag. Je hebt immers ook dove fietsers, en electrische scooters die je niet hoort aankomen.
De scootterrijder zou volgens mij in dat geval moeten bewijzen dat jij als zwakkere verkeersdeelnemer niet goed bezig was in het verkeer.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 13 dec 2019, 14:33

Wedden dat de verzekering het gaat gebruiken om de hoogte van de claim onderuit te halen
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

brommert
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door brommert » 13 dec 2019, 16:15

pim, vragen ze er naar?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 13 dec 2019, 17:05

Natuurlijk vragen ze ernaar. Ze zullen willen weten waarom TS de scooter niet had horen/zien aankomen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 13 dec 2019, 20:41

Als de bromfiets van achteren aan kwam rijden lijkt het mij totaal niet relevant. Ook al hoor je hem wel aankomen, ga je dan anders rijden? Maar ik heb geen idee hoe het wel is gebeurd.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 13 dec 2019, 22:14

Waarom zou een bromfiets die jou vanachter naderde jou aanrijden?

Niet zelden verplaatst een fietser zich zijdelings zonder zijn richting /3 richtingaanwijzer off omte kijken

Martijngamer
Lid
Lid
Roepnaam: Martijn
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Martijngamer » 13 dec 2019, 22:17

Waar ze waarschijnlijk naar benieuwd zullen zijn of dat de scooter vanaf achter op de fietser heeft ingestuurd, of dat de fietser op een scooter heeft ingestuurd op het moment dat die hem inhaalde. Nu doen genoeg fietsers zulke fratsen ook als ze geen oordoppen in hebben, maar verplaatsen zonder uit te kijken en daarbovenop het verkeer niet aan horen komen kan mogelijk een extra factor zijn.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 14 dec 2019, 00:52

Ik denk dat de politie überhaupt niet bijzonder geïnteresseerd is in het ongeval, maar veel meer in de afhandeling van de art 7 WvW zaak. Het zou me niet eens verbazen als het ongeval met een 'kenmerkenmelding' wordt afgedaan en uitsluitend de aangifte wordt behandeld.

De finesses voor het ongeval zoekt de verzekering dan maar uit, dat boeit 't minste, en ik vrees de verzekeringsmaatschappijen zelf ook. Een verzekeringnemer die je per definitie al gaat royeren geloof je sowieso al niet meer als 't gaat om de toedracht. Als je een vluchtmisdrijf pleegt, krijg je al heel snel het ongeval ook in je schoenen geschoven. Zeker als 't om kleinere bedragen gaat..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 14 dec 2019, 08:16

Het zal.
Het kan.

Maar ik kan legio voorbeelden noemen waar de vluchtende partij geen schuld had aan het ongeluk, maar wel vluchtte om een andere reden. Waarmee ik natuurlijk het vluchten NIET goedpraat.

Voorbeelden:
Onverklaarbaar bezit van geld, bezit van drugs/wapens, niet bezitten van rijbewijs, openstaande boetes/straffen, etc.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 14 dec 2019, 08:40

Pim schreef:
13 dec 2019, 22:14
Waarom zou een bromfiets die jou vanachter naderde jou aanrijden?
Ik kan legio voorbeelden noemen :D . De meest voorkomende zijn afleiding, snelheid, situatie verkeerd inschatten en alcohol. Maar, eerlijk gezegd, voor de vraag van TS, wat nu te doen met betrekking tot het verlaten plaats ongeval, maakt dat niets uit. Het blijft strafbaar om weg te rijden als je redelijkerwijze kunt weten dat er bij de tegenpartij schade of letsel is. En is dat redelijk met een blauwe plek en lichte blikschade? Hij keek steeds achterom en dacht vast bij wat hij zag: Valt mee, ik kan doorrijden.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Martijngamer
Lid
Lid
Roepnaam: Martijn
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Martijngamer » 14 dec 2019, 11:17

Pim schreef:
14 dec 2019, 08:16
Maar ik kan legio voorbeelden noemen waar de vluchtende partij geen schuld had aan het ongeluk, maar wel vluchtte om een andere reden. Waarmee ik natuurlijk het vluchten NIET goedpraat.

Voorbeelden:
Onverklaarbaar bezit van geld, bezit van drugs/wapens, niet bezitten van rijbewijs, openstaande boetes/straffen, etc.
"Deze fietser veroorzaakt een ongeval, maar om hoe de Nederlandse wet in elkaar zit mag ik hier voor gaan bloeden."

Het praat vluchten niet goed, maar ... het is een alleszins begrijpelijke gedachte.

Dat is er overigens van uitgaande dat de bestuurder wist/bewust was van het concept zwakke verkeersdeelnemer of dat ook als je geen schuld hebt, je dient te stoppen. "Niet mijn schuld, ik heb geen schade, dus ik heb geen zin tijd te verspillen aan de veroorzaker van het ongeval."

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 14 dec 2019, 17:07

Ik begrijp het royeren van de verzekering niet? Houdt het niet allemaal heel snel op op het moment dat de eigenaar van de scooter ontkent?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 14 dec 2019, 19:40

Nope, dan wordt een tenaamgestelde schuldig bevonden aan het 'niet voldoen aan de vordering' conform art 165 WvW en dergelijke veroordelingen worden evenmin op prijs gesteld..

Kijk, dergelijke assuradeuren kennen geen algehele acceptatieplicht. Het staat ze vrij om mensen wel of niet te accepteren en opzeggen is ook een normale mogelijkheid.
Niet reageren op een brief van de eigen assuradeur om een kennelijke schade te melden is al een reden voor royement (lees: de zwarte lijst). Daarbij is het nog niet eens interessant of je überhaupt schuldig bent of niet.

Polisvoorwaarden (en het op 'niveau houden' van je klantenbestand) gaan veel verder dan strafrechtelijke veroordelingen.

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Gesloten