Hoe lang is ophouden voor verhoor toegestaan?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
verdachte_docent
Infopolitie Gast

Hoe lang is ophouden voor verhoor toegestaan?

Bericht door verdachte_docent » 10 dec 2019, 21:44

L.S.,

Ik heb een vraag over de maximale duur van verhoren. En de rechtmatigheid hiervan. Ik ben docent in het voortgezet onderwijs in het zuiden van het land. Op vrijdagavond van de herfstvakantie heeft een van mijn scholieren aangifte gedaan van een zedendelict, door mij gepleegd (verkrachting, danwel aanranding, danwel schennis van de eerbaarheid). Ik wil voor de vorm best vertellen dat ik onschuldig ben, maar ik ben bang dat 99% van jullie mij toch niet geloofd.

Omdat ik --op het moment van aangifte-- met mijn vrouw en kinderen naar de waddeneilanden ging, bereikte mij de voicemail tot uitnodiging tot verhoor mij pas zaterdagochtend. Na overleg met het politiebureau (en wetende dat ik anders van mijn bed zou worden gelicht) heb ik mij om 10:00u op zaterdag bij de politie op het eiland gemeld. Daar heb ik (omdat er geen klok in de verhoorruimte was en ik mijn telefoon niet mocht meenemen in de verhoorruimte) tot 22:30u verbleven. De agenten gaven aan dat er geen ruimte of noodzaak was om bij de politie te overnachten, maar nodigden mij uit om de morgen daarop terug te komen voor nader verhoor, met de opmerking dat ik zou worden vastgezet als ik niet op tijd zou verschijnen. Op zondag heb ik mij daarom om 9:30u wederp, gemeld en werd ik wederom verhoord. Om omstreeks 18:00u (er was geen klok in de verhoorruimte en ik mocht wederom mijn telefoon niet mocht meenemen in de ruimte) heb ik verzocht of ik mijn telefoon terug mocht hebben en of mocht gaan. Vervolgens werd mij verteld dat daarvan geen sprake kon zijn gezien de ernstige zedendelicten waarvan ik werd verdacht en dat ik hierbij werd aangehouden voor verhoor. Omdat er wegens ziekte geen HOvJ of OvJ aanwezig was op het eiland om mij aan voor te geleiden, werd mij verteld dat ik eerst naar het vaste land moest voor een voorgeleiding. Maandagmiddag was de eerste veerboot vrij voor een transport om in Friesland te worden voorgeleid. Omdat volgens de politie het verhoor in het zuiden van het land moest plaatsvinden --nabij mijn school--, ben ik (wederom na een poos wachten) per politieauto vervoerd naar het zuiden des lands gereden. Omdat ik daar op maandagavond om 19:20u aankwam, ben ik vervolgens om 19:20u opnieuw voorgeleid en tot dinsdagochtend 10:05u verhoord. Vervolgens ben ik vrijgelaten door de HoVJ van het bureau, met de opmerking dat ik god op mijn blote knietjes mocht danken dat ik voor nu vrij was gekomen met het plegen van een zedenmisdrijf. Deze week ontving ik een brief van het OM dat mijn strafzaak met een Sepotcode 02 zou worden geseponeerd. Na nabellen bleek dat dat er tegenstrijdige verklaringen waren afgelegd (door vriendinnen van de beschuldiger), dat er een getuige was die mij op een andere plaats plaatste en dat er geen DNA match bestond tussen het aangetroffen sperma en mijn DNA. Hier ben ik blij mee, omdat ik --ondanks dat ik mijn baan nu kwijt ben en zal moeten verhuizen-- nu waarschijnlijk toch een VOG kan krijgen voor een nieuwe baan in het onderwijs.

Wat blijft knagen is of ik door de politie (na de verhoren op zaterdag van de vakanite) van zondagochtend van 9:30 tot dinsdagochtend 10:05u verhoord had mogen worden.
Moet ik hiervoor naar een advocaat moeten gaan?

Mvgr,
Verdachte docent

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Re: Hoe lang is ophouden voor verhoor toegestaan?

Bericht door SWAT » 11 dec 2019, 00:04

Van belang is op welk moment u verteld is dat u aangehouden was. Uitnodigen voor verhoor kan ook zonder aanhouding en dan staat er geen tijd voor de duur van het verhoor. U mag dan tussentijds niet vastgezet worden en mag gaan wanneer u dat wilt.
Zodra u aangehouden bent moet u ten spoedigste voor een hulp officier geleid worden. Dat mag ook middels een telehoor verbinding. Als u zaterdag of zondag bent aangehouden is voorgeleiding op maandag mijns inziens te laat. Na een aanhouding mag u ten hoogste 9 uur worden vastgehouden. Na die 9 uur moet u in verzekering worden gesteld. U krijgt dan ook een advocaat.
Zodra u in verzekering bent gesteld heeft men 3;dagen om onderzoek te doen en mag u ook zolang vastgehouden worden.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

maestro
Superlid
Superlid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 11 dec 2019, 02:40

Ophouden voor verhoor is toegestaan voor de duur van 9 uur, welke aanvangen vanaf het moment van voorgeleiding voor de hulp-officier. De tijd tussen 00:00 en 09:00 geldt daarbij niet. Dus theoretisch kan iemand voor 18 uur worden vastgehouden.

Op basis van uw verhaal zou ik een advocaat in de arm nemen om goed te laten uitzoeken of alles rechtmatig is gegaan. Hier speelt wel een rol dat u in eerste instantie vrijwillig bent gekomen maar op enig moment bent u aangehouden. Daarna had u echter zo spoedig mogelijk moeten worden voorgeleid en gelden er strikte termijnen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 11 dec 2019, 10:29

Hoe vrijwillig is het als de politie zegt dat als je niet meewerkt je aangehouden wordt? Als de tijdstippen uit bovenstaand verhaal kloppen dan lihkt het vrijwillige verhoor nogal lang te duren; 12,5 uur.

Ik zou een advocaat ook vragen om de boel eens goed uit te zoeken.

Wat ik me wel afvraag, waarom blijft het knagen of de politie je wel zo lang had mogen vasthouden, maar waarom accepteer je (blijkbaar) wel dat je je baan kwijt bent en moet verhuizen?

En waarom heb je deze vragen niet aan je advocaat gesteld die je aangeboden hebt gekregen toen je aangehouden werd?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 11 dec 2019, 15:36

Mitch schreef:
11 dec 2019, 10:29
En waarom heb je deze vragen niet aan je advocaat gesteld die je aangeboden hebt gekregen toen je aangehouden werd?
Als ik het verhaal goed begrijp is er geen advocaat aangeboden.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 11 dec 2019, 16:52

Dat lees ik inderdaad ook niet terug.

Maar bij aanhouding én voorgeleiding moet dat dus wel. Ook wordt er een informatiefolder verstrekt.

Bij het opmaken van de processen verbaal van aanhouding, verhoor, voorgeleiding en inverzekeringstelling moeten de verbalisanten hier op antwoorden en invullen, dus het lijkt me sterk dat er niks is aangeboden.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 11 dec 2019, 18:13

Als de advo van het vasteland moet komen kan mij voorstellen dat je daar vanaf ziet omdat je denkt dat het dan sneller gaat.
Er zitten behalve de termijnen ook wat rare elementen in het verhaal. De zaak speelde in Limburg, je wordt tijdens de vakantie op de wadden eerst vrijwillig gehoord, dan aangehouden en vervolgens toch naar Limburg gebracht.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

verdachte_docent
Infopolitie Gast

Bericht door verdachte_docent » 11 dec 2019, 21:31

Beste forumleden,

Dank voor al jullie reacties....
SWAT schreef:
11 dec 2019, 00:04
Na een aanhouding mag u ten hoogste 9 uur worden vastgehouden. Na die 9 uur moet u in verzekering worden gesteld. U krijgt dan ook een advocaat.
Dat had ik zaterdagavond ook ergens gelezen op internet, maar de agenten die mij vervoerden naar het zuiden gaven aan dat ik dat verkeerd had gelezen en dat de tijd pas ging tellen nadat ik aangekomen was op de plaats van verhoor (het politiebureau in het zuiden).
Hilde schreef:
11 dec 2019, 15:36
Mitch schreef:
Als ik het verhaal goed begrijp is er geen advocaat aangeboden.
Mitch schreef:
11 dec 2019, 16:52
Maar bij aanhouding én voorgeleiding moet dat dus wel. Ook wordt er een informatiefolder verstrekt.
Ik heb toen ik maandagmiddag in een verhoorruimte zat in afwachting van mijn voorgeleiding aan de HovJ, wel een brochure over mijn rechten in mijn hand gedrukt gekregen door een arrestantenverzorger met de opmerking dat als ik dat wilde dat er een advocaat gebeld kon worden. Toen ik aan de arrestantenverzorger vroeg of mijn advocaat door de staat betaald zou worden, werd verteld dat dat maar zeer de vraag was (omdat op twee van de drie genoemde feiten minder dan 12 jaar straf stond, zodat het helemaal af zou hangen van de wat de officier uiteindelijk ten laste zou gaan leggen). Gevraagd naar de kosten, als ik om een advocaat zou vragen en deze niet vergoed zouden worden, gaf de arrestantenverzorger aan dat hij dat niet precies wist, maar dat hij dacht dat een uurtarief voor een strafpleiter van rond de 450 euro per uur gangbaar was en dat een advocaat al snel een halve week aan mijn zaak kwijt zou zijn en dat bovendien de tijd voor verhoor uitgesteld zou worden totdat de advocaat ter plaatse zou zijn en dat ik op die manier alleen maar langer vast zou zitten voor verhoor. Omdat 9.000,= euro voor mij best veel geld is en ik ook niet langer vastgezet wilde worden dan strikt noodzakelijk heb ik daarom afgezien van bijstand voor de eerste fase. Zeker omdat de arrestantenverzorger aangaf dat als ik onschuldig was en er tijdens het verhoor toch iets mis zou gaan, ik na een voorgeleiding in de raadskamer wel het recht op een door de staat betaalde advocaat zou hebben en dat dan de zaken nog hersteld zou kunnen worden.
SWAT schreef:
11 dec 2019, 18:13
Er zitten behalve de termijnen ook wat rare elementen in het verhaal. De zaak speelde in Limburg, je wordt tijdens de vakantie op de wadden eerst vrijwillig gehoord, dan aangehouden en vervolgens toch naar Limburg gebracht.
Dat vond ik ook raar, maar de HovJ op het vaste land gaf aan dat de gesprekken op het eiland waren gericht op het verkrijgen een vrijwillige bekentenis, zodat het slachtoffer niet de schande en schaamte hoefde te ondergaan van het geven van een gedetailleerde aangifte. Nu ik geen bekennende verklaring af wilde geven was het volgens de HovJ nodig om mijn verklaringen te laten toetsen door rechercheurs die de zaak kenden en om het informatieve gesprek met de scholiere om te zetten in een aangifte.

verdachte_docent
Infopolitie Gast

Bericht door verdachte_docent » 11 dec 2019, 21:44

Mitch schreef:
Wat ik me wel afvraag, waarom blijft het knagen of de politie je wel zo lang had mogen vasthouden, maar waarom accepteer je (blijkbaar) wel dat je je baan kwijt bent en moet verhuizen?
Goede vraag... maar ja een tijdelijk contract kan door je werkgever niet verlengd worden. Maar het bovenschoolse bestuur van mijn school heeft aangegeven dat ze als beleid hebben genomen om het altijd voor het slachtoffer/de scholier op te nemen en nooit aan victim blaming te doen. Daarom is aangegeven dat zelfs de kleinste schijn van schuldigheid van een persooneelslid voor het bestuur onacceptabel is, omdat dit de sociale zekerheid van toekomstige scholieren zou kunnen aantasten. Alleen een vonnis van een rechtbank van laster of smaad door de leerlinge zou mijn naam richten het bestuur kunnen zuiveren gaven zij aan. Er is mij tussen neus en lippen door ook verteld dat ik binnen de stichting nooit meer een contract zal krijgen en dat men niet 'kan voorkomen' dat als ik elders in de regio solliciteer dat die andere school zou kunnen horen dat ik op de zwarte lijst sta van dit bestuur...

Wat betreft de noodzaak om te verhuizen, die is er natuurlijk strict juridisch niet... Maar het feit dat mijn huis viermaal met tomaten en eieren is bekogeld, twee banden van onze auto lek zijn gestoken, en dat mijn kinderen na dit gedoe nergens meer mogen spelen, en dat vriendjes van onze kinderen niet meer bij ons mogen spelen levert toch het inzicht op dat het beter is om te verhuizen. Zeker aangezien we een huurhuis hebben.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 11 dec 2019, 21:53

Ik weet helaas uit eigen ervaring dat een dergelijke beschuldiging je leven kan verwoesten, zelfs als de aangifte onterecht was. Normaliter ben je onschuldig totdat het tegendeel is bewezen maar bij zedenzaken is dat juist net andersom. De politie is hier niet altijd neutraal, en zoekt na een dergelijke aangifte vooral naar belastend bewijs. Ook de opmerking van de officier van justitie doet bij mij vragen rijzen over de onschuldpresumptie. Je omgeving denkt van waar rook is is vuur, geruchten worden steeds verder aangedikt, je relatie met je vrouw komt onder druk te staan, vriendjes van je kinderen mogen niet meer thuis bij jou spelen ,etc etc. en zeker als je leraar bent zul je misschien al gauw op non-actief worden gezet en een verdere loopbaan op die school kun je dan wel vergeten en verhuizen lijkt dan misschien de enige uitweg om nog door te kunnen met je leven. (Helaas zouden mensen ook dan weer conclusies trekken dat je schuldig bent, want waarom zou je verhuizen als je onschuldig bent)

Dat gezegd hebbende, in zedenzaken is er meestal sprake van 2 tegenstrijdige verklaringen van zowel aangeefter als verdachte, en als er geen aanvullend bewijs wordt gevonden wordt de zaak geseponeerd. Een zaak kan dus ook geseponeerd worden als er WEL sprake is van schuld van een ernstig misdrijf, maar de verdachte ontkent.

Ik weet niet of jij schuldig bent of onschuldig, of dat er op de een of andere manier toch erbij betrokken was. Niemand op dit forum weet dat, dat weet alleen jijzelf. Als je wel schuldig bent mag je inderdaad "god op je blote knietjes bedanken dat je er zo vanaf komt".

Maar als je inderdaad onschuldig bent raad ik je inderdaad aan om zo snel mogelijk die advocaat alsnog in te schakelen pm de onderste steen boven te halen. Die kan voor je uitzoeken in hoeverre alles rechtmatig is verlopen met de verhoren, maar waar ik me vooral druk om zou maken is om die sepotcode veranderd te krijgen naar sepotcode 01. Wees je ervan bewust dat , zelfs al is de zaak nu geseponeerd, er een aantekening ontstaat op je strafblad die pas na 80 jaar verwijderd wordt. Zeker omdat je met minderjarigen werkt zou dat vroeg of laat toch hele nadelige consequenties voor je hebben voor je verdere carriere. Omdat je o.a. zegt dat er sperma is aangetroffen die niet overeenkomt met jouw DNA, is er ,ook afhankelijk van wat er verder allemaal in je dossier staat , misschien toch wel aanleiding om te concluderen dat er geseponeerd zou moet worden omdat je ten onrechte bent aangemerkt als verdachte (sepotcode 01). Dan worden je gegevens gewist uit je strafblad, en wordt -althans op papier- je naam gezuiverd.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

verdachte_docent
Infopolitie Gast

Bericht door verdachte_docent » 11 dec 2019, 22:49

Jan schreef:
11 dec 2019, 21:53
De politie is hier niet altijd neutraal, en zoekt na een dergelijke aangifte vooral naar belastend bewijs. Ook de opmerking van de officier van justitie doet bij mij vragen rijzen over de onschuldpresumptie.
Dank voor je steunende opmerkingen... Ik wil echter wel duidelijk maken dat ik echt wel goed behandel ben. Ik heb behalve de denigrerende opmerkingen van de HovJ na vrijlating echt geen enkel onvertogen woord over de politie. Ze hebben me niet lichamelijk aangepakt of op andere wijze geweld toegepast, gedreigd met gewekd en me zelfs tijdens het verhoor op dinsdagochtend van 3:30 tot 4:30u me netjes even een uurtje laten rusten en me wat tijd voor mijzelf gegund toen ik aangaf dat alles begon te duizelen en te draaien omdat ik al vanaf 6:30u de dag daarvoor wakker was. Wat misschien beter had gekund was dat ik pas op dinsdagochtend recht had op verzorging (door de politie verzorgd eten) terwijl ik al zondagavond was aangehouden, en dus tot die tijd moest leven op de door mij meegebrachte boterhammen die eigenlijk alleen voor zondagmiddag bedoeld waren. Ik heb begrepen dat verzorging alleen mogelijk na de voorgeleiding en alleen op plaatsen van verhoor en ook dan alleen op de vastgestelde tijden. Tja, en dan heb ik daarmee gewoon pech gehad.
Jan schreef:
Een zaak kan dus ook geseponeerd worden als er WEL sprake is van schuld van een ernstig misdrijf, maar de verdachte ontkent. Ik weet niet of jij schuldig bent of onschuldig, of dat er op de een of andere manier toch erbij betrokken was.
Snap ik... En ik snap dat waar rook is vuur is... En hoe kan ik wie dan ook ooit overtuigen van mijn onschuld?
Als (voormalig? --als je ooit voormalig slachtoffer kunt zijn--) slachtoffer heb ik lange en hele lastige gesprekken gehad met mijn echtgenoot en met Stop it Now/De Waag of kinderen krijgen voor mij/ons en mijn/onze (toen nog ongeboren) kinderen wel veilig zou zijn, immers: 'pijn wordt in stand gehouden door pijn' [Echte pijn, Osdorp Posse]. Hoewel het echt wel van tijd een struggle is geweest (mag je genieten van het verschonen van de luier van je kind, of moet je je schamen als je daar samen lol aan beleefd, het gaat immers over interacties met genitaliën), denk ik dat er geen misbruiker in mij zit.
Jan schreef:
Maar als je inderdaad onschuldig bent raad ik je inderdaad aan om zo snel mogelijk die advocaat alsnog in te schakelen om de onderste steen boven te halen. [..] Omdat je o.a. zegt dat er sperma is aangetroffen die niet overeenkomt met jouw DNA, is er ,ook afhankelijk van wat er verder allemaal in je dossier staat , misschien toch wel aanleiding om te concluderen dat er geseponeerd zou moet worden omdat je ten onrechte bent aangemerkt als verdachte (sepotcode 01). Dan worden je gegevens gewist uit je strafblad, en wordt -althans op papier- je naam gezuiverd.
Dank voor deze info, dat wist ik niet... Dan ga ik toch maar eens praten met een advocaat denk ik...

Gesloten