Gebroken neus aangifte

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Niels1234
Infopolitie Gast

Gebroken neus aangifte

Bericht door Niels1234 » 12 nov 2019, 17:12

Ongeveer anderhalf uur geleden ben ik in Albufeira meerdere malen op mijn neus geslagen uit het niets tijdens uitgaan. Neus was gebroken en m’n gezicht was ook gezwollen en op sommige plekken blauw. Toen met de ambulance naar het ziekenhuis geweest daar en het werd in Nederland pas onder narcose rechtgezet.

M’n neus is ook niet helemaal hersteld. De ene kant van m’n neus is nog steeds ingedeukt. Dit heeft ook de laatste dagen van mijn vakantie verpest. In Nederland heb ik ook door mijn gebroken neus een aantal dagen niet kunnen werken.

Heb ervan aangifte gedaan maar alleen een Portugees document terug gekregen een halfjaar geleden. De jongen die mij op m’n neus heeft geslagen was overigens Nederlands en weet ook wie het is en dat weet de politie ook.

Op het moment dat het gebeurde was ik nog minderjarig en de jongen die mij een gebroken neus heeft geslagen was meerderjarig.

De vraag is dus nu of ik nu opnieuw aangifte kan doen bij de politie aangezien ik er niks meer over gehoord heb verder.

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Re: Gebroken neus aangifte

Bericht door DiNozzo » 12 nov 2019, 18:41

De politie is in eerste aanleg alleen bevoegd voor feiten die in Nederland hebben plaats gevonden. U zult zich tot de politie in Portugal moeten wenden.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 13 nov 2019, 02:42

Zoals DiNozzo aangeeft, slechts in een beperkt aantal gevallen heeft de Nederland rechtsmacht, zie de artikelen 4 en 5 van het wetboek van strafrecht. Het gaat dan om misdrijven tegen de staat of zware misdrijven, zoals moord en doodslag. Zware mishandeling behoort daar niet bij. U zult het dan ook inderdaad met de politie in Portugal moeten doen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door MarcH » 13 nov 2019, 07:23

Nederland heeft wel degelijk rechtsmacht. Wat betreft zware mishandeling (art. 302 WvSr) sowieso op grond van art. 5 lid 1 WvSr:
Wettekst
De Nederlandse strafwet is toepasselijk op een ieder die zich buiten Nederland schuldig maakt aan een misdrijf tegen een Nederlander, (...), voor zover op dit feit naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van ten minste acht jaren is gesteld en daarop door de wet van het land waar het begaan is, straf is gesteld.
En wat betreft zowel zware mishandeling als mishandeling (art. 300 WvSr) op grond van art. 7 lid 1 WvSr:
Wettekst
De Nederlandse strafwet is toepasselijk op de Nederlander die zich buiten Nederland schuldig maakt aan een feit dat door de Nederlandse strafwet als misdrijf wordt beschouwd en waarop door de wet van het land waar het begaan is, straf is gesteld.
De rechtsmacht is kortom niet het probleem. Dat wil alleen niet zeggen dat er geen andere (vooral praktische) bezwaren zijn.
Be yourself, no matter what they say ...

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 13 nov 2019, 12:33

Hoewel de dader in Nederland vervolgd zou kunnen worden is ook van belang hoe de zaak in Portugal is afgelopen. Een verdachte kan niet tweemaal voor hetzelfde feit vervolgd worden.
Dus als justitie Portugal heeft besloten niet te vervolgen dan mag Nederland dat ook niet meer. Is de aangifte in Portugal niet opgepakt dan zou Nederland wel kunnen vervolgen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 13 nov 2019, 13:53

MarcH schreef:
13 nov 2019, 07:23
Nederland heeft wel degelijk rechtsmacht. Wat betreft zware mishandeling (art. 302 WvSr) sowieso op grond van art. 5 lid 1 WvSr:
Wettekst
De Nederlandse strafwet is toepasselijk op een ieder die zich buiten Nederland schuldig maakt aan een misdrijf tegen een Nederlander, (...), voor zover op dit feit naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van ten minste acht jaren is gesteld en daarop door de wet van het land waar het begaan is, straf is gesteld.
Voor zover ik artikel 302 Sr lees staat er een gevangenisstraf op van ten hoogste 8 jaren

Maar het andere artikel zou wel van toepassing kunnen zijn omdat de mishandelaar ook een Nederlander was.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 13 nov 2019, 15:32

Er wordt bedoeld dat je op zijn minst 8 jaar gevangenisstraf moet kunnen krijgen, langer mag ook. Niet dat er maximaal 8 jaar op mag staan, dan zouden zware zaken juist worden uitgezonderd. Dat is natuurlijk nu juist niet de bedoeling.
Nederland kent geen minimum straffen waarbij in het geval van een veroordeling minimaal X jaar op het feit staat, zoals je in sommige amerikaanse staten vindt.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 13 nov 2019, 16:55

Zware mishandeling is ongetwijfeld een zwaar misdrijf, maar het is geen feit waarvoor je meer dan 8 jaar gevangenisstraf zou kunnen krijgen volgens artikel 302 Sr.
Ik bedoelde dus dat in dat geval de vlieger van art. 5. lid 1 Sr niet opgaat.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door MarcH » 13 nov 2019, 17:37

Toch wel: volgens art. 5 lid 1 Sr moet de maximumstraf minimaal acht jaar bedragen, terwijl de maximumstraf volgens art. 302 Sr acht jaar is.
Be yourself, no matter what they say ...

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 13 nov 2019, 21:03

Aha... dus zo moet de tekst gelezen worden. thanks.

Maar nu weer ontopic. We kennen de exacte situatie van TS niet, en we weten ook niet wat dat Portugese document allemaal vermeldt.
Maar stel, TS was bijvoorbeeld een weekje op vakantie was in Portugal, en de dader was dat ook, en er is destijds in Portugal aangifte gedaan op het lokale politiebureau, hoe groot is dan de kans dat de Portugese justitie er destijds werk van heeft gemaakt, of nog gaat maken als TS (en mogelijk ook de dader) al lang en breed weer in Nederland is ?

Ik stel me voor dat een nieuwe aangifte in Nederland dan dus toch misschien wel zin heeft. Dat gezegd hebbende, ik acht de kans ook weer niet heel groot dat de Nederlandse Politie actief op zoek gaat naar een ooggetuige in Portugal als dat nodig zou zijn om de bewijsvoering rond te krijgen.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 13 nov 2019, 21:15

Een mishandeling gepleegd in Portugal.. Die gaat meteen het ronde archief in..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 14 nov 2019, 10:29

Dus we gaan aangifte doen en tijd van politiemedewerkers verdoen voor een zaak die niet opgepakt gaat worden in NL om een nietszeggende sepotcode te verkrijgen?
Ongeveer anderhalf uur geleden ben ik in Albufeira meerdere malen op mijn neus geslagen uit het niets tijdens uitgaan. Neus was gebroken en m’n gezicht was ook gezwollen en op sommige plekken blauw. Toen met de ambulance naar het ziekenhuis geweest daar en het werd in Nederland pas onder narcose rechtgezet.

M’n neus is ook niet helemaal hersteld. De ene kant van m’n neus is nog steeds ingedeukt. Dit heeft ook de laatste dagen van mijn vakantie verpest. In Nederland heb ik ook door mijn gebroken neus een aantal dagen niet kunnen werken.
Ik neem aan dat "anderhal uur" moet zijn "anderhalf jaar"?

En je hebt aangifte gedaan dus de zaak is beoordeeld. Dan heeft opnieuw aangifte doen niet zoveel zin.

En als we spreken over anderhalf jaar dan zijn er ook geen camerabeelden meer in Portugal.
Je bent dan te laat op het idee gekomen om er wat mee te willen.

De vraag is dan: waarom?
Laatst gewijzigd door Pim op 14 nov 2019, 10:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 14 nov 2019, 17:12

Eens met Zijlvaart, kansloze zaak, tijdverspilling.
En volgens mij hoeft ts de "waarom-vraag" van Pim niet eens meer te beantwoorden. Ik zie wel een mailtje van TS als hij toch nog iets van belang wil vermelden.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten