Gehandicaptenparkeerplaats.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jan Kroes
Infopolitie Gast

Gehandicaptenparkeerplaats.

Bericht door Jan Kroes » 24 okt 2019, 15:33

Hallo,

Als je bij een gehandicaptenparkeerplaats parkeert, hoef je dan alleen te kijken dat je wielen niet in het vak staan?
Mag bv je fietsdrager boven het vak hangen als je ervoor parkeert?

Alvast bedankt.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: Gehandicaptenparkeerplaats.

Bericht door Hilde » 24 okt 2019, 16:30

U heeft een bekeuring gekregen voor gebruik van het parkeervak voor gehandicapten?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Jan Kroes
Infopolitie Gast

Bericht door Jan Kroes » 24 okt 2019, 16:34

Nee, is mijn parkeervak en af en toe heel irritant. Auto's met fietsdrager, bestelbussen met een oversteek van heb ik jou daar, enz.
Wordt mijn vak errug klein.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 24 okt 2019, 16:39

Dat mag dus niet. De fietsdrager maakt op dat moment onderdeel uit van de auto en mag dus niet in het vak uitsteken.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 25 okt 2019, 12:55

In een oud topic (viewtopic.php?f=70&t=41664&p=518413#p518413) werd overigens deze foto geplaatst met een uitstekende fietsendrager , en dat zou gewoon zijn toegestaan.....
De meningen daarover kunnen verschillen over hoe hinderlijk of gevaarlijk dat is , maar ik kan me voorstellen dat als je op zo'n wijze parkeert bij een invalideparkeerplaats dat er overduidelijk sprake is van overtreding van artikel 5 wegenverkeerswet.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Jan Kroes
Infopolitie Gast

Bericht door Jan Kroes » 25 okt 2019, 14:00

Bedankt voor de reacties.

rijschoollucassen
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Jaap
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door rijschoollucassen » 25 okt 2019, 15:46

SWAT schreef:
24 okt 2019, 16:39
Dat mag dus niet. De fietsdrager maakt op dat moment onderdeel uit van de auto en mag dus niet in het vak uitsteken.
Niet helemaal mee eens. Ik rijdt met een camper van 7+ meter. Bij supermarkten ed. zoek ik meestal plaatsen uit waar ik met de achterzijde over gras oid kan steken. Ik sta dan niet binnen de lijntjes, net als de foto die Jan aanhaalde (leuk trouwens, is ooit door mij geplaatst). Ik denk dat de essentie van dit topic gaat over het boven een ander vak uitsteken, wat dan ook nog eens een invalidevak betreft. Wat als ik mijn camper parkeer over twee langs liggende vakken?

Jaap

roadtrain
Inventaris
Inventaris
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door roadtrain » 26 okt 2019, 11:55

citaat: ''Ik rijdt met een camper van 7+ meter.'' Hoop dat U zich realiseert dat je in bijna geen enkele ''bebouwde kom'' mag parkeren met voertuigen van deze afmeting? Zie de div APV's van div gemeenten......

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 26 okt 2019, 21:02

Dat valt nogal mee hoor, een willekeurige APV, Helmond in dit geval omdat ik die toevallig open had staan.
Wettekst

Artikel 5.1.7 Parkeren van grote voertuigen

1. Het is verboden binnen de bebouwde kom een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2.4 meter te parkeren, behoudens op de door het college aangewezen plaatsen, waar dit parkeren naar zijn oordeel niet schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente of niet buitensporig is met het oog op de verdeling van beschikbare parkeerruimte.
  2. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet op werkdagen van maandag tot en met zaterdag, dagelijks van 05.00 tot 18.00 uur.
  3. Het college kan van het in het eerste lid gestelde verbod ontheffing verlenen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

rijschoollucassen
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Jaap
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door rijschoollucassen » 28 okt 2019, 14:56

Het punt wat ik wilde aangeven, is dat netjes binnen de lijntjes niet altijd mogelijk is. In deze vraag is er sprake van een invalideparkeerplaats. Dit is een speciaal gereserveerd vak. Toch wel iets anders dan een groter voertuig dat niet binnen de lijntjes van één enkel vak past. Parkeren is dan vergelijkbaar met zaterdag met een aanhangertje bij de bouwmarkt parkeren. Ook daar zorg je er voor dat je geen invalidevak meepikt.

Jaap

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 28 okt 2019, 16:18

Het niet binnen de lijntjes passen en plaatsen gaat pas aandacht trekken als anderen daardoor gevaar een of hinder ondervinden. Of inkomsten miskopen, zoals gemeenten die parkeerbelasting mislopen omdat het tweede parkeervak niet gebruikt kan worden.

Sta je met je fietsdrager boven een groenstrook zal denk ik niemand daartegen optreden.

Steekt hij uit boven het trottoir of de rijbaan dan is er snel sprake van (mogelijk) gevaar of hinder.

Sta je dwars over 2 (of meer) parkeervakken van betaald parkeren en betaal je maar voor één vak dan loopt de gemeente inkomsten mis. En dat kan natuurlijk al helemaal niet 8)
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten