Voeren van mistlichten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Voeren van mistlichten

Bericht door MotoRon » 23 okt 2019, 16:48

Ontvangen via de mail:

IK ben onlangs bekeurd, omdat ik overdag bij goed zicht, verlichting voerde, die volgens de politie en artikel 34 van het RVV niet is toegestaan.
Dit waren lichten met de code "B" in het glas, dus mistlampen. Ik voerde tevens de parkeerlichten, aangezien de mistlampen slecht kunnen branden samen met de parkeerlichten ( en het dimlicht) van mijn Hyundai IX20.
Dimlicht werd dus niet gevoerd.
Wettekst
Artikel 34 van het RVV heeft als wettelijke tekst:
1.Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
2.Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.
De tekst van dit artikel is mijns inziens misleidend en zou aanmerkelijk duidelijker zijn geweest, als er andere bewoordingen zouden zijn gebruikt, als "Uitsluitend tijdens mist, sneeuwval ..........

Volgens mij staat hier duidelijk, dat het toegestaan is om mistlichten te voeren onder bepaalde omstandigheden en niet dat het verboden is om mistlichten te voeren, als die omstandigheden er niet zijn.

De mistlichten van mijn auto zijn niet verblinden en schijnen naar beneden kort voor het voertuig. Sterker nog, er zijn modernere voertuigen met dagrijverlichting, welke overdag irritanter zijn, dan de mistlichten, welke ik voerde.

Wat is uw mening hieromtrent ?
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Re: Voeren van mistlichten

Bericht door Skipperje » 23 okt 2019, 17:45

In artikel 92 van het RVV 1990 staat duidelijk welke artikelen een strafbaar feit zijn en daar hoort artikel 34 ook bij.
Wettekst
Artikel 92: Overtreding van de artikelen 3 tot en met 12, 14 tot en met 27, 30, eerste lid, 31 tot en met 43, 45, 46, 49 tot en met 61b, 62, met uitzondering van verkeersbord C22 van bijlage 1, 68, zesde lid, 74, tweede lid, 82, 82a, 83 en 86b is een strafbaar feit.
Eerlijk gezegd vind ik het ook wel duidelijk. Er staat niet "moeten" in het artikel, omdat mistlichten nooit verplicht zijn. En als er staat dat ze gebruikt mogen worden bij mist, dan is het mij geheel duidelijk dat dat niet mag als er geen mist is. Wat is anders het nut van het artikel als het altijd mag? Het feit dat uw mistlichten niet verblindend zijn is logisch, want daarom zijn het ook mistlichten.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: Voeren van mistlichten

Bericht door Hilde » 23 okt 2019, 19:01

Er staat dat het in bepaalde gevallen mag.
Dat betekent het in de rest van de gevallen dus niet mag.

Zo is de wetgeving in Nederland.
Alles mag, tenzij in de wet wordt aangegeven onder welke omstandigheden iets wél of juist niet mag.
In dit geval wordt aangegeven wanneer het wel mag, alleen in de gevallen die aangegeven zijn.
En die zijn vrij duidelijk, mist, regen of sneeuw met ernstig beperkt zicht.

Over het beperkte zicht kan gediscussieerd worden, maar als er geen regen, mist of sneeuw is, dan is het duidelijk.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gesloten