Fraude verkoop auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
BertusG
Infopolitie Gast

Fraude verkoop auto

Bericht door BertusG » 21 okt 2019, 20:04

Beste,

Ik heb mijn auto via facebook verkocht aan ene persoon X, deze had nog niet al het geld maar had de auto al snel nodig, ik moest er snel vanaf, ze wou hem reserveren. Er is dus 100 euro aan voorschot over gemaakt. In messenger staat aan beide kanten een akkoord van de verkoop getypt. De rest (750) zou de de 25e overmaken deze maand. Nu is ze opeens niet tevreden met de auto en noemt mij een oplichter omdat ik de auto niet naar haar wens heb verkocht (onzin). Ze zegt duidelijk mij niet meer te willen betalen. Zelfs haar moeder stuurde mij een appje met verbod tegen haar te praten en zegt dat ik het geld nooit meer ga zien. De auto is wel al overgeschreven op haar naam.

Ik snap achteraf dat dit dom is en zij eigenaar is van de auto nu. Maar met ‘zwart op wit’ akkoord van het bedrag en de te betalen datum ervan icm het nu zeggen opzettelijk niet gaan betalen van de auto kan toch niet? Hier kan ik toch wel aangifte voor doen? Ik weet wie zij is, mijn familie kent haar zelfs via via en heb het duidelijk staan.

Elk antwoord is mij erg waardevol! Vriendelijk bedankt

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Re: Fraude verkoop auto

Bericht door KaaDee » 21 okt 2019, 21:42

U bent een overeenkomst aangegaan en deze wordt niet nagekomen. Dat is een civiel probleem tussen twee burgers en de politie zal hier niet graag tussen zitten. Aangifte van een strafbaar feit is wellicht mogelijk, maar wat wilt u hiermee bereiken?

Als het u gaat om de auto of het geld, zal u contact op moeten nemen met een advocaat en deze persoon via het civiel recht voor de rechter laten komen.

Wilt u dat deze persoon strafrechtelijk wordt vervolgd (waarbij een eventuele beoordeling niets zegt over uw geld, noch de auto) dan kunt u wellicht aangifte doen.

In dat geval kan art. 326 WvS van toepassing zijn, maar dat is vaak moeilijk te bewijzen.

De betreffende tekst:
Wettekst
Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het verlenen van een dienst, tot het ter beschikking stellen van gegevens, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.
PDC | DICT

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 21 okt 2019, 22:29

Ik zie niet direct dat hier sprake is van oplichting. Er is sprake van een koopovereenkomst die niet wordt nageleefd. Een civiel geschil tussen burgers en geen zaak voor de politie dus.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 21 okt 2019, 23:25

Ik sluit me aan bij Swat.

U heeft een verkoop overeenkomst gesloten en de koper houdt zich niet aan deze overeenkomst. U zult het geld via de civiele weg moeten vorderen.
Dus eerst aanschrijven dat ze moet betalen en bij weigering voor de rechter dagen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 22 okt 2019, 03:37

Wat de eigendom van de auto betreft, het overschrijven behelst niet het overdragen van de eigendom van de auto. Het vestigt een vermoeden dat de auto van de geregistreerde is, maar tegenbewijs is mogelijk.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

BertusG
Infopolitie Gast

Bericht door BertusG » 22 okt 2019, 16:08

Bedankt voor de info, ik denk dat een advocaat in dit geval niet slim is gezien dit meer gaat kosten dan het bedrag wat ik nog krijgen moet gok ik? Al krijg ik dat geld niet meer zou ik al tevreden zijn dat zij hiervoor gestraft word. Wellicht zelfs dat dit haar nog tot de conclusie brengt om het bedrag alsnog te betalen ter voorkomen van. Als ik nu wat stoms zeg dan hoor ik het graag, ik ben op dit gebied met wetten nogal een leek.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 22 okt 2019, 18:57

BertusG schreef:
22 okt 2019, 16:08
Bedankt voor de info, ik denk dat een advocaat in dit geval niet slim is gezien dit meer gaat kosten dan het bedrag wat ik nog krijgen moet gok ik? Al krijg ik dat geld niet meer zou ik al tevreden zijn dat zij hiervoor gestraft word. Wellicht zelfs dat dit haar nog tot de conclusie brengt om het bedrag alsnog te betalen ter voorkomen van. Als ik nu wat stoms zeg dan hoor ik het graag, ik ben op dit gebied met wetten nogal een leek.
U kunt uw stommiteit (excusez moi) niet goed laten maken door de politie het 'vuile karwei' op te laten knappen. Ook niet omdat dat goedkoper is dan een advocaat.

De politie zal haar niet straffen.
Het OM zal haar niet vervolgen.
Het is geen politiezaak en dat wordt het ook niet.

Vindt u een advocaat te duur? Dan stopt het avontuur hier voor u, en voor haar.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

BertusG
Infopolitie Gast

Bericht door BertusG » 22 okt 2019, 19:43

Daar was ik al bang voor, je hoort het vaker, misdaad loont. En vertrouwen in de mens is ver te zoeken. Zo word je hier vaak met je goede wil gestraft. Wel een top systeem om toe te passen bij mensen met een laag inkomen die dat dus niet kunnen betalen. Ik hoop dat criminelen dit maar niet mee lezen. De groep onwetende mensen met geen of laag inkomen binnen de auto handel als koper of verkoper is een zeer grote groep. Zullen dan al veel gedupeerde zijn

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 22 okt 2019, 20:33

Het is een normale koopovereenkomst m een partij houdt zich niet aan de overeenkomst. Dat is civiel en zo is de wetgeving nou eenmaal. Dit is altijd alnzo geweest en criminelen weten dit. Met het verschil dat criminelen wel vervolgd worden want ndan is er opzet in het spel.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 22 okt 2019, 21:59

BertusG schreef:
22 okt 2019, 19:43
Daar was ik al bang voor, je hoort het vaker, misdaad loont. En vertrouwen in de mens is ver te zoeken. Zo word je hier vaak met je goede wil gestraft. Wel een top systeem om toe te passen bij mensen met een laag inkomen die dat dus niet kunnen betalen. Ik hoop dat criminelen dit maar niet mee lezen. De groep onwetende mensen met geen of laag inkomen binnen de auto handel als koper of verkoper is een zeer grote groep. Zullen dan al veel gedupeerde zijn
Weleens gehoord van boter bij de vis?
Als je bij Albert Heijn koopt betaal je ook voordat je met de spullen vertrekt.

Waarom heb je je laten overhalen?
Niemand verplichtte je daartoe.

Waarom schreef je de auto al over terwijl er nog niet volledig betaald werd?

Wel eens gehoord van een koopovereenkomst.
Daarin schrijf je op 1 A4'tje wat de bedoeling is.
Wat er overeengekomen is.

Jij was te goed van vertrouwen.
Of te laks om iets op papier te zetten.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 23 okt 2019, 00:11

En, naar ik begrijp, niet bereid geweest om geld te investeren in een goede rechtsbijstandsverzekering..

Los van alle bovenstaande reacties vind ik dit nog wel het meest roekeloze; in onze complexe samenleving kan niemand zonder rechtsbijstand. Het is voor mij volkomen onbegrijpelijk dat mensen zonder durven te leven..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 23 okt 2019, 00:31

Misdaad loont in dit geval niet omdat er geen sprake is van een misdaad.

Er is sprake van een legitieme koopovereenkomst die helaas voor TS niet op papier is gezet maar kennelijk is doorgezet onder "een woord is een woord".
Civiel rechtelijk gezien schept een mondelinge overeenkomst wel degelijk verplichtingen over en weer alleen is vaak lastig te bewijzen wat precies is afgesproken.

Gezien de verkoop waarde van de betreffende auto hebben we het niet over een gloed nieuwe auto maar een Xe hands voertuig met waarschijnlijk de nodige kilometers op de teller en mogelijke gebreken onder de motorkap.
Kans is dat de koper na de aankoop is geconfronteerd met gebreken aan de auto die ts niet vermeld heeft en waardoor de verkoopprijs niet in verhouding staat tot de feitelijke waarde van de auto.

Doordat er niets is vastgelegd kan koper zijn mogelijke grieven niet kwijt bij de verkoper en verrekent deze met de nog te betalen termijnen.

Mag niet zomaar maar daar moet de civiele (kanton)rechter iets van gaan vinden. Gezien het gemoeide bedrag heb je daar geen advocaat voor nodig. Men kan altijd bij een bureau voor rechtshulp binnen lopen voor advies.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Gesloten