Rijbewijs schakel auto. Mag ik automaat rijden?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ennalight
Infopolitie Gast

Rijbewijs schakel auto. Mag ik automaat rijden?

Bericht door Ennalight » 16 okt 2019, 00:28

Hallo,

Ik doe op het moment rijlessen in een schakel auto. Ik ga 7 november op her-examen en dan te slagen met meer zekerheid in mijn rijgedrag. (Ik kon mijn zenuwen toen niet onder controle houden)
Nu weet ik dat iemand die zijn/haar examen in een automaat heeft afgelegd en slaagde, NIET in een schakel auto mag rijden, maar hoe zit dat andersom?

Mag ik zodra ik mijn examen in een schakel auto heb afgeled meteen in een automaat rijden?
Moet hier enkele tijd tussen zitten of moet ik opnieuw een examen afleggen?

Mijn vader was er namelijk op tegen dat ik in een schakel auto deed lessen, maar ik vond het een goede vaardigheid om te hebben. Nu maakt hij mij bang dat ik straks niet in een automaat mag rijden. Ik zie mijn instructeur pas op vrijdag dus hoop ik dat iemand dit duidelijk zou kunnen maken.

Alvast bedankt voor het lezen. :thanks:

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Rijbewijs schakel auto. Mag ik automaat rijden?

Bericht door zijlvaart67 » 16 okt 2019, 09:09

U mag later gewoon in een automaat rijden..

De reden is dat het rijden in een automaat makkelijker is; de techniek van het schakelen hoeft niet aangeleerd te worden. Vandaar ook dat als u examen doet in een automaat, u niet in een schakelauto de weg op mag, maar andersom wel..

Overigens heeft een automaat wel de toekomst. Niet alleen vanwege de opkomst van de elektrische auto, maar überhaupt. Ik zie ’t examen doen in een automaat niet meer als een beperking. Ik denk wel dat het de slagingskansen van kandidaten verhoogt..

Wettekst
Art 17 Reglement rijbewijzen

1 Aan de aanvrager van een rijbewijs, die blijkens de ten behoeve van hem in het rijbewijzenregister geregistreerde verklaring van rijvaardigheid het praktijkexamen heeft afgelegd in een motorrijtuig met automatischeVolgende zoekterm markering schakeling, dan wel blijkens de ten behoeve van hem in het rijbewijzenregister geregistreerde verklaring van geschiktheid slechts een motorrijtuig mag besturen met automatische schakeling, wordt een rijbewijs afgegeven dat slechts geldig is voor het besturen van motorrijtuigen van de in de verklaring van rijvaardigheid of de verklaring van geschiktheid genoemde rijbewijscategorie met automatische schakeling. In het rijbewijs is deze beperking aangeduid met een bij ministeriële regeling vastgestelde codering.

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

rijschoollucassen
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Jaap
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door rijschoollucassen » 16 okt 2019, 09:48

Automaat heeft inderdaad de toekomst. Wel een goede keuze nom toch voor de schakelauto te gaan. Voorlopig zal het nog moeilijk blijven om huurbusjes, huurauto's, leenauto's en dergelijke in automaat te krijgen. Dus kun je altijd meer met het schakelrijbewijs. Vraag eens aan je instructeur of de rijschool ook een automaat heeft, en of je die bij gelegenheid eens mag proberen. (laatste kwartiertje als hij de automaat daarna toch nodig heeft, of zo). Dan heb je het verschil vast ervaren. Ik doe het zelf (bijna) standaard bij al mijn leerlingen. Voor jou als beginnend bestuurder zal het waarschijnlijk ook veel makkelijker zijn om over te stappen dan bij een ervaren bestuurder die al jaren met een schakelauto rijdt. Zolang er niets aan de hand is gaat het prima, maar even een keertje schrikken is voor de ervaren schakelaar voldoende om toch de koppeling te willen intrappen en daarbij met twee voeten op de rem te belanden, wat er dan gebeurd..... Vraag maar eens aan je instructeur of je eens een keertje met je linkervoet mag remmen......

Succes met je examen, en vooral NIET je best doen. De meeste kandidaten zakken om dat ze nóg beter willen rijden dan tijdens de rijles en gaan dan rare dingen doen die ze nog nooit gedaan hebben

Groet,

Jaap

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67
Contacteer:

Bericht door r0n. » 16 okt 2019, 10:00

Een automaat gebruikte vroeger meer benzine, dan een geschakelde auto, maar sinds een paar jaar is dat achterhaald.
Wil je met een b.v. een caravan rijden, dan is een handgeschakelde auto beter, omdat een automaat dan soms niet wil schakelen bij tegenwind.
Gaat het om gewoon rijden, dan rijdt een automaat veel meer ontspannen, zeker in een (grote) stad, of in een file :lol:.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 16 okt 2019, 11:25

wat is de aanduiding op het rijbewijs voor een automaat diploma?? die kende ik nog niet namelijk die uitzondering
Never change a winning team

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 16 okt 2019, 11:30

@speedo
Code 78

Zie de regeling:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0008037/2018-07-01

Gesloten