Opgelicht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Bas1992
Infopolitie Gast

Opgelicht

Bericht door Bas1992 » 14 okt 2019, 18:32

Goedenavond ik heb een nogal vreemde vraag. De reden dat ik heb hier stel is omdat ik me er nogal voor schaam.

Ik ben bi en nog niet uit de kast. Ik was benieuwd hoe het is om seks met een man te hebben en had daarom besloten een “paydate” te regelen omdat ik verder ook nog niks voor vast zoek. Ik had iemand gevonden en we hadden af gesproken voor diezelfde avond. (13 Okt). Hij vroeg €100 en daarvan moest €50 van te voren overgemaakt worden voor het reizen. Ik het geld betaald via tikkie en hij zou aanrijden. Even later krijg ik bericht dat hij niet kon tanken omdat hij rood stond. Ik zei stuur maar een tikkie van €100 dan zou ik dat later terug krijgen. Ik zal jullie het hele verhaal besparen maar uiteindelijk is hij niet geweest en heeft me telkens overgehaald met excuses dat als ik ... overmaakte het goed zou komen. En dat hij het allemaal niet meer zag zitten ed en dreigde uit het leven te stappen. Ik zo goed gelovig en behulpzaam als ik ben( eerder super naïef) inmiddels bijna €1000 overgemaakt.

Het hele verhaal doet er misschien niet toe maar ik wil graag weten of het echt zin heeft om aangifte te doen. Het enigste wat ik van hem heb zijn mijn bankafschriften, waarbij zijn voornaam vermeld staat en natuurlijk het rekeningnummer. Screenshots ed van het contact via kik en 2 foto’s van hem(waarvan hij zegt dat hij dat is)

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen

Alvast bedankt

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Re: Opgelicht

Bericht door maestro » 15 okt 2019, 03:33

Of aangifte zin heeft hangt mede af van wat je met de aangfite wilt bereiken. Je geld terug krijgen is vaak moeilijk en een kostbare zaak, heb daar geen hoge verwachtingen over. Wat straf betreft is het metname van belang dat deze persoon geregistreerd komt te staan als oplichter. Dat maakt dat hij een steeds hogere straf zal krijgen in plaats van een simpele geldboete voor de eerste keer.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 15 okt 2019, 08:39

1. Je hebt die ander geld geleend.
2. Je vermoedt nu dat zijn reden om geld te vragen smoesjes zijn.
3. Je voelt je opgelicht.

Met betrekking tot....
1. Je zult hem een termijn moeten opleggen waarbinnen hij terugbetaald moet hebben na het verlopen van de termijn kun je hem in gebreke stellen.
Lastig worst het al hij de app-berichten niet meer leest en de termijn vorderingen niet leest.
Kun je dan stellen (bewijzen) dat hij in gebreke is (gesteld)?

2. Je weet niet zéker of hij je voorgelogen heeft.
Als je naar een rechter gaat en iets eist zul je ook moeten bewijzen dat het is zoals jij denkt dat het is. Ook al voel je op je klompen aan dat het leugens waren is dat nog een bewijs. En een rechtszaak starten kost geld. En met de uitkomst in je voordeel heb je nog steeds géén geld. Hooguit het juridisch bewijs dat jij gelijk hebt en die ander jou moet gaan betalen.

3. Het gevoel opgelicht te zijn is één maar je zult zijn kant van het verhaal er naast moeten leggen.

STUUR/GEEF nooit zomaar geld zonder overeenkomst, liefst zwart op wit. Zeker niet aan wildvreemden, zelfs niet aan vrienden of familie.

Mijn vader zei altijd: Ga er vanuit dat je het geld kwijt bent dat je uiteent. Wil je dat niet: niet uitlenen. Hard maar waar en het voorkomt teleurstellingen en illusies.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door Botje » 15 okt 2019, 14:06

Ik zie een vermoeden van een samenweefsel van verdichtsels en wil dan ook adviseren aangifte van oplichting te doen en je civiel partij te stellen. Hiermee krijg je waarschijnlijk niet je geld terug maar geef je wel een duidelijk signaal af.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 15 okt 2019, 14:16

Ik heb zo een vermoeden dat TS niet het eerste slachtoffer van deze persoon is. Als niemand aangifte doet zal hij ongestraft zijn kans kunnen blijven gaan. Hoe meer mensen aangifte doen, hoe moeilijker het voor iemand wordt er onderuit te komen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Bas1992
Infopolitie Gast

Bericht door Bas1992 » 15 okt 2019, 18:25

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik zal hem een termijn geven waarbinnen hij zal moeten betalen. Het lastige vind ik dat ik voor 99% zeker weet dat hij liegt maar hij geeft telkens aan dat ik nog de enigste ben die hem kan helpen en dreigt telkens met zelfmoord. Dat knaagt wel aan me... Ik heb hem aangeboden alles voor hem te willen doen in de zin van huisvesting en het vinden van normaal werk maar daar gaat hij niet op in. Het enigste wat hij wil is dat ik meer geld overmaak.

Dat ik het geld waarschijnlijk niet meer terug zie vind ik niet het grootste probleem, vooral dat ik hem al me vertrouwen heb gegeven en je dan zo opgelicht word. Ik denk dat ik hem een termijn geef en als dat niet lukt ik ook gelijk aangifte doe.

Maar bedankt voor de reacties en mocht ik wat verder komen dan zal ik het zeker laten weten.

Groetjes Bas

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 16 okt 2019, 09:39

Hulp bieden is prima
Maar één tip: neem hem niet in huis.
Nog één: Hou emotionele afstand.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 16 okt 2019, 11:40

Je verhaal lezende; misschien heb je zelf ook hulp nodig. Als je zo goedgelovig en naïef bent dat je je op deze manier laat kaalplukken denk ik dat je een makkelijk slachtoffer bent van kwaadwillenden.

Praat er eens over met je huisarts misschien dat die tips heeft.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 16 okt 2019, 12:23

Ik lees hier een verhaal van iemand die nog niet sterk genoeg in z’n schoenen staat en waar dankbaar misbruik van wordt gemaakt..

Iemand die je totaal niet kent(!), en jou alleen maar heeft benadeeld, dreigt zelfmoord te plegen. Mijn eerste reactie zou zijn: ’Graag zelfs, zeg ff waar en wanneer, dan kom ik filmen!’
Volgens mijn schoonmaakster was het ongeveer 1340 jaar voor Christus toen deze oplichtingstruc voor het eerst werd toegepast..

Hoe dan ook, je bent financieel uitgekleed. Je hebt deze ervaring nu, zorg dat dit nooit meer gebeurt.. En maak je vooral geen zorgen om hem; hij heeft geen behoefte om zelfmoord te plegen, daarvoor zijn de inkomsten veel te groot, want je bent echt niet z’n enige slachtoffer..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Gesloten