Auto (snel optrekken) zonder piepende banden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sietsevliegen
Infopolitie Gast

Auto (snel optrekken) zonder piepende banden

Bericht door Sietsevliegen » 12 okt 2019, 18:35

Ik heb een vraag voor een agent
(mensen die er geen verstand van hebben of het niet zeker weten liever niet reageren)

Ik ben gister aan de kant gezet door meneer agent
Omdat hij vond dat mijn rijstyle sportief was(omdat ik nogal vlot optrek) en wou graag mijn rijbewijs zien.. Na het laten zien van mijn rijbewijs kreeg ik een alcohol en drugs speeksel test (miss omdat ik een golf 5 gtsport rijd) dat was in orde en meneer zei mij dat ik mijn rijstyle moet aanpassen en ik mocht mijn rit weer vervolgen

Ik vond dit nogal vreemd want ik trok lang niet zo snel op dat mijn banden bijna begonnen te spinnen of dat ik de controle bijna verlies

Dus nu is mijn vraag..
Mag een agent je hiervoor aan de kant zetten en eisen dat je je rijstijl moet aanpassen
En wat voor boete kan hij je hiervoor geven als je hard optrekt zonder de snelheid limiet te overtreden en je genoeg ruimte houd tussen de auto die voor je rijd(natuurlijk zonder piepende banden)

Als meneer/mevrouw agent meer duidelijk wilt kan ik wel een filmpje maken hoe ik ongeveer optrek..
Camera gericht op me tellerplaat

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Re: Auto (snel optrekken) zonder piepende banden

Bericht door thijeleo » 12 okt 2019, 19:53

Een agent heeft ten alle tijden de bevoegdheid om het naleven van de verkeersregels te controleren. Dus ja: meneer agent mag dat.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 12 okt 2019, 20:53

Ik begrijp dat de agent art 57 van het RVV voelde opkomen. Het leuke aan dat artikel is dat het zeer veelzijdig toepasbaar is.

De wetgever geeft dit soort voorbeelden en, zoals blijkt uit onderstaande motivering, volgt de rechtspraak het eea:

3.5. Voor de vaststelling of er sprake is van onnodig geluid in de zin van artikel 57 RVV 1990 is niet bepalend of het bij de typegoedkeuring vastgestelde geluidsniveau – in meer of mindere mate – wordt overschreden. Een en ander volgt reeds uit het aangehaalde voorbeeld van onnodig geluid in de Nota van toelichting op artikel 57 RVV 1990 (het telkens gas geven bij het stilstaan). Ook bijvoorbeeld het in een te lage versnelling en daardoor met een hoger toerental dan gebruikelijk rijden kan onnodig geluid opleveren, evenals een aan een goedgekeurd type uitlaat aangebrachte wijziging, die het geluid – op het gehoor – onnodig maakt.

Je hoeft dus niet met piepende banden weg te rijden om deze overtreding te plegen, het niet tijdig schakelen is al een strafbaar feit..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 13 okt 2019, 16:00

En als ik dan toch even als leek mag aanvullen . je hoef niet perse met piepende banden op te trekken om de aandacht te vragen en te krijgen, door sportief te rijden val je al op zal ik maar zeggen en dan hoef je nog niet eens een overtreding te hebben begaan. :wink:
Never change a winning team

Gesloten