Auto zonder VIN nummer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
S tefan
Infopolitie Gast

Auto zonder VIN nummer

Ongelezen bericht door S tefan »

Beste forumleden,

Ik ben in bezit van een auto zonder VIN nummer, deze wil ik gebruiken voor op circuit. De auto word gestald op privé terrein en eventueel vervoerd per aanhanger.
Nu ben ik benieuwt of dat ik problemen kan krijgen met deze auto als ik een controle krijgen, hetzij als deze vervoerd word of als deze gestald staat (zonder kenteken uiteraard) omdat ik nergens op kan bewijzen dat de auto in mijn bezit is.

Alvast bedankt,

Gr stefan
Gebruikersavatar
olle-griese
Superlid
Superlid
Berichten: 696
Lid sinds: 02 mar 2005, 18:48
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Locatie: Groningen
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contact:

Re: Auto zonder VIN nummer

Ongelezen bericht door olle-griese »

Controle van wat als je er niet mee op de openbare weg komt.
Ik heb 20 jaar in de racerij gezeten en heb nog nooit een VIN nr op de auto,s gehad.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9176
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Auto zonder VIN nummer

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik ben het eens met vorige spreker wat betreft de verkeerswetgeving. Maar hoezo een auto (uitgaande van een oorspronkelijk voertuig en niet een geheel ander chassis) zonder VIN? Dat lijkt mij strafrechtelijk wel een onderzoek waard. Of dat gaat gebeuren? Geen idee.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Auto zonder VIN nummer

Ongelezen bericht door Botje »

Een auto zonder VIN is bijzonder aangezien auto's met VIN worden geproduceerd. Iemand heeft het VIN verwijderd maar met welk doel dan? Voor crossen of racen is het niet interessant of een auto wel of geen VIN heeft dus dat kan de reden niet zijn. Is het VIN verwijderd om te verhullen dat het om een gestolen auto gaat? Ja, dat onderzoekje zie ik ook wel zitten.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gebruikersavatar
S te fan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid sinds: 11 okt 2019, 12:46
Roepnaam: Stefan
Contact:

Re: Auto zonder VIN nummer

Ongelezen bericht door S te fan »

Skipperje schreef: 12 okt 2019, 09:20 Ik ben het eens met vorige spreker wat betreft de verkeerswetgeving. Maar hoezo een auto (uitgaande van een oorspronkelijk voertuig en niet een geheel ander chassis) zonder VIN? Dat lijkt mij strafrechtelijk wel een onderzoek waard. Of dat gaat gebeuren? Geen idee.

Piet
Waarom ik gekozen heb voor een auto zonder VIN is omdat ik deze voor "oudijzer prijs" heb gekocht en het een goed idee leek te zijn om daarvandaan er een auto van te maken die circuit klaar is.
Wat word er bedoeld met "uitgaande van een oorspronkeljjk voortuig en niet een geheel ander chassis"?

Wat zou trouwens dan strafrechtelijk een onderzoek waard zijn? Het feit dat ik het heb of hoe ik eraan kom?

Gr
Gebruikersavatar
S te fan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid sinds: 11 okt 2019, 12:46
Roepnaam: Stefan
Contact:

Re: Auto zonder VIN nummer

Ongelezen bericht door S te fan »

Trouwens, voor de duidelijkheid de term "auto" is in dit geval een carroserie zonder aanbouwdelen(helemaal leeg dus)
Gebruikersavatar
S te fan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid sinds: 11 okt 2019, 12:46
Roepnaam: Stefan
Contact:

Re: Auto zonder VIN nummer

Ongelezen bericht door S te fan »

Botje schreef: 12 okt 2019, 11:26 Een auto zonder VIN is bijzonder aangezien auto's met VIN worden geproduceerd. Iemand heeft het VIN verwijderd maar met welk doel dan? Voor crossen of racen is het niet interessant of een auto wel of geen VIN heeft dus dat kan de reden niet zijn. Is het VIN verwijderd om te verhullen dat het om een gestolen auto gaat? Ja, dat onderzoekje zie ik ook wel zitten.
Zoals ik het heb mee gekregen van de verkoper heeft iemand(volgens mij iemand uit zweden) het VIN + duitse brief gekocht, voor welke reden weet ik niet.
Mijn intenties zijn ook niet meer of minder dan het opbouwen en gebruiken voor racerij maar als ik problemen kan krijgen vanwege het feit dat ik het in bezit heb dan neem ik hier wel afstand van.
Gebruikersavatar
olle-griese
Superlid
Superlid
Berichten: 696
Lid sinds: 02 mar 2005, 18:48
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Locatie: Groningen
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contact:

Re: Auto zonder VIN nummer

Ongelezen bericht door olle-griese »

Ik heb in al die jaren 1X meegemaakt dat de politie het rennerskwartier op kwam in Baarlo om een porsche te controleren. Die is ook in beslag genomen. (getipt, gestolen) verder nog nooit een controle gezien of gehoord.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Auto zonder VIN nummer

Ongelezen bericht door Pim »

S te fan schreef: 12 okt 2019, 12:08 Wat zou trouwens dan strafrechtelijk een onderzoek waard zijn? Het feit dat ik het heb of hoe ik eraan kom?

Gr
Beide.
Als het 'ding' gestolen is dan maak jij je schuldig aan heling. Dat is eenvoudig te bewijzen: jij bezit iets wat gestolen is of er van diefstal afkomstig is.

Van wie je het 'ding' hebt is lastiger uit te zoeken als jij je mond zou houden.

Maar bij heling volgt inbeslagname van het 'ding' en volgt zeer waarschijnlijk vernietiging.
Dan is het doel ook bereikt.

En voor jou blijft het eender.
Gebruikersavatar
loods
Infopolitie Gast

Re: Auto zonder VIN nummer

Ongelezen bericht door loods »

"Dat is eenvoudig te bewijzen: jij bezit iets wat gestolen is of er van diefstal afkomstig is."

Hoe eenvoudig is het om te bewijzen dat "het ding" gestolen zou zijn als er geen vin-nummer is, dus geen identificatie, mogelijk is?
Gebruikersavatar
S te fan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid sinds: 11 okt 2019, 12:46
Roepnaam: Stefan
Contact:

Re: Auto zonder VIN nummer

Ongelezen bericht door S te fan »

Pim schreef: 12 okt 2019, 22:30
S te fan schreef: 12 okt 2019, 12:08 Wat zou trouwens dan strafrechtelijk een onderzoek waard zijn? Het feit dat ik het heb of hoe ik eraan kom?

Gr
Beide.
Als het 'ding' gestolen is dan maak jij je schuldig aan heling. Dat is eenvoudig te bewijzen: jij bezit iets wat gestolen is of er van diefstal afkomstig is.

Van wie je het 'ding' hebt is lastiger uit te zoeken als jij je mond zou houden.

Maar bij heling volgt inbeslagname van het 'ding' en volgt zeer waarschijnlijk vernietiging.
Dan is het doel ook bereikt.

En voor jou blijft het eender.
Bedankt, ik heb even gegoogled en heling in het algemeen is nogal een serieus misdrijf dus ga ik er gewoon maar eens achteraan puur om mezelf in te dekken, ik heb alle berichten/bewijs over de aankoop van de chassis nog in bezit dus dat zou het wellicht wat makkelijker moeten maken en mijn onschuld moeten bewijzen over deze situatie
Gesloten