Winkelverbod hele winkelcentrum 1 jaar 1 croissantje?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
MrDodojo
Infopolitie Gast

Re: Winkelverbod hele winkelcentrum 1 jaar 1 croissantje?

Bericht door MrDodojo » 09 okt 2019, 17:05

Pim schreef:
09 okt 2019, 16:09
MrDodojo schreef:
09 okt 2019, 14:01
.. de bieb zit aan de rand met een andere ingang er naast, nu hoop ik nog wel in de bieb mag want ik ben absoluut een boeken nerd en een boete op boeken(momenteel 4 in de leen) wil ik ook niet.
Nu moet je het drama niet groter maken dan het is.
Je moeder kan je boeken ook inleveren.

En ja... nieuwe lenen in DIE bieb zal even lastig worden. Maar dat hoort bij je straf. Net als dat je bij bepaalde winkels niet binnen mag.

Staat er op je ontzegging dat je alle winkels (bij naam genoemd) niet in mag of dat je het winkelcentrum niet in mag?
Er staat
Aan: eerste naam, roepnaam. Roepnaam(hoort achternaam te staan, zo checkte mijn moeder vandaag ik sta geeneens ik het systeem op mijn achternaam)

Hierbij wordt u door Wereldhave Management Nederland B.V., eigenaresse van het winkelcentrum "naam", gevestigd in WTC Schiphol, Toren A, 3de verdieping, Schiphol boulevard 233, 1118 BH Schiphol, om redenen bij de politie bekend, met onmiddellijke ingang de toegan tot het Winkelcentrum "naam" in "naam stad", voor de periode van een ( 1 ) jaar, ontzegd.

Handtekening

Tirigion beveiliging 'naam winkelcentrum'

Afschrift aan: De Hoofdcommissaris van politie te Gelderland Midden(wat blijkbaar niet word gedaan omdat ik minder jarig ben vertelde mijn moeder nadat ze daarna naar de beveiliging van het winkelcentrum is geweest)

Het winkelcentrum heeft iets met ccv en daar staat in dat blad daarvan had ik wel een waarschuwing eerst moet krijgen. Maar de beveiliger zei dat omdat ze particulier zijn dat niet hoeft? Wtf is dit voor gekke regeling shit onder dingen uitkomen ga ff regels leesbaar maken ofzo.
En ik sta op achternaam geeneens in het systeem omdat ze dat dus verkeerd te hebben geregisteerd.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 09 okt 2019, 17:44

Pim schreef:
MrDodojo schreef:
.. de bieb zit aan de rand met een andere ingang er naast, nu hoop ik nog wel in de bieb mag want ik ben absoluut een boeken nerd en een boete op boeken(momenteel 4 in de leen) wil ik ook niet.

En ja... nieuwe lenen in DIE bieb zal even lastig worden. Maar dat hoort bij je straf. Net als dat je bij bepaalde winkels niet binnen mag.

Staat er op je ontzegging dat je alle winkels (bij naam genoemd) niet in mag of dat je het winkelcentrum niet in mag?

Als het een openbare bibliotheek is, kan deze niet onder het winkelverbod vallen.
Het is een overheidsinstelling.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 09 okt 2019, 20:39

Maar geeft dat iemand ook meteen het ‘recht van overpad’ naar de bibliotheek?

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 10 okt 2019, 04:34

zijlvaart67 schreef:
09 okt 2019, 20:39
Maar geeft dat iemand ook meteen het ‘recht van overpad’ naar de bibliotheek?
De overheid heeft een publieke taak, het kan niet zo zijn dat je geen gebruik kunt maken van overheidsdiensten omdat het in een particulier gebouw is gevestigd. Dan komen al snel grondrechten in de knel. Vergelijk het met de vervoersplicht in het openbaar vervoerde, men moet iemand vervoeren behoudens bijzondere omstandigheden zoals veelvuldig overlast zoals zakkerollerij. De rechter beoordeeld in zaken van winkelverboden ook het belang van beiden. Veelal is die afweging snel gemaakt; kun je niet bij de Albert Heijn terecht dan zijn er nog genoeg andere winkels waar je wel je eerste levensbenodigheden kunt verkrijgen en weegt het belang van de persoon die wordt geweigerd niet op tegen de belangen van de winkelier.

Openbare bibliotheken zijn stichtingen, deels gefinancieerd door overheden. Maar net als hetb openbaar vervoer hebben ze een wettelijke taak uitvoeren: de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen, waarin staat dat iedereen die in het basisregister ingeschreven staat lid moet kunnen worden van een bibliotheek. Gezien deze taak en het educatief belang van TS, zou de rechter een verbod om naar de bibliotheek te gaan wel eens te zwaar kunnen wegen. Zeker nu er sprake is van slechts 1 overtreding, die niet is aan te merken als zwaar. Punt kan wel zijn of er een andere openbare bibliotheek is waar TS gebruik van kan maken.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 10 okt 2019, 04:54

MrDodojo schreef:
09 okt 2019, 17:05
Pim schreef:
MrDodojo schreef:

Er staat
Aan: eerste naam, roepnaam. Roepnaam(hoort achternaam te staan, zo checkte mijn moeder vandaag ik sta geeneens ik het systeem op mijn achternaam)

Hierbij wordt u door Wereldhave Management Nederland B.V., eigenaresse van het winkelcentrum "naam", gevestigd in WTC Schiphol, Toren A, 3de verdieping, Schiphol boulevard 233, 1118 BH Schiphol, om redenen bij de politie bekend, met onmiddellijke ingang de toegan tot het Winkelcentrum "naam" in "naam stad", voor de periode van een ( 1 ) jaar, ontzegd.

Handtekening

Tirigion beveiliging 'naam winkelcentrum'

Afschrift aan: De Hoofdcommissaris van politie te Gelderland Midden(wat blijkbaar niet word gedaan omdat ik minder jarig ben vertelde mijn moeder nadat ze daarna naar de beveiliging van het winkelcentrum is geweest)

Het winkelcentrum heeft iets met ccv en daar staat in dat blad daarvan had ik wel een waarschuwing eerst moet krijgen. Maar de beveiliger zei dat omdat ze particulier zijn dat niet hoeft? Wtf is dit voor gekke regeling shit onder dingen uitkomen ga ff regels leesbaar maken ofzo.
En ik sta op achternaam geeneens in het systeem omdat ze dat dus verkeerd te hebben geregisteerd.
Als dat de hele tekst is van de brief is deze volgens mij niet met de juiste zorgvuldigheid opgemaakt, alleen al omdat de begin en/of einddatum ontbreekt. Daar tilt de rechter zwaar aan, net als wat in de huisregels is geregeld. Ik zou het winkelcentrum vragen naar de huisregels en waar deze te vinden zijn.

Als de winkel iets met CVV heeft betelkent dat waarschijnlijk dat ze gebruik maken van het modelregelement. Volgens het modelreglement had je eerst een winkelverbod moeten krijgen met een waarschuwing voor de overige winkels. Pas na een tweede keer zou je weigerd mogen worden bij alle winkels. Ook gelden er andere voorwaarden, zoals een klachtrecht als je het niet eens bent met de beslissing.
Hier kun je het modelreglement vinden: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/s ... verbod.pdf
klachtenregeling: https://collectiefwinkelverbod.nl/registratie-klachten/
Hier kun je controleren of het winkelcentrum met het modelreglement werkt: https://collectiefwinkelverbod.nl/deeln ... lgebieden/

Over winkelcentrum verboden kan ik weinig jurisprudentie vinden, maar de in de enkele zaaken die ik kon vinden is sprake van meerdere feiten en niet van slechts 1 zaak.

Ik vermoed dat Wereldhave zijn zaakjes niet op orde heeft en de rechter zal oordelen dat een winkelcentrumverbod te ver gaat en volstaan had moeten worden met een winkelverbod.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 10 okt 2019, 07:38

MrDodojo schreef:
Er staat
Aan: eerste naam, roepnaam. Roepnaam(hoort achternaam te staan, zo checkte mijn moeder vandaag ik sta geeneens ik het systeem op mijn achternaam)p
De reden waarom jij je had moeten legitimeren.
Maar geloof me... herkenning vindt plaats op basis van je gezicht.
En je hebt weet van het winkelverbod. Dat is een feit.

Overigens vind ik dat je best je toon een beetje mag matigen. Stelen, geen identiteitsbewijs bij je hebben, dát is wat deze onzin heeft veroorzaakt. En dat je niet mag stelen en dat je een identiteitsbewijs bij je moet hebben weet je (of hoor je te weten).
En dit alles komt niet omdat je een tekst niet begrepen hebt.
Neemt niet weg dat Wereldhave zijn zaakjes op orde moet hebben.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 10 okt 2019, 08:28

Dan blijf ik nog steeds bij mijn standpunt dat school, politie en "wereldhave" in dit geval*, hoewel niet correct uitgevoerd, afspraken kunnen hebben gemaakt over hoe om te gaan met "diefstal" in geval van leerlingen.

Een voorbeeld, een goeie kennis van me is cassière bij de Appie, gelegen naar een grote school. Tijdens de pauzes wordt deze Albert Heijn niet alleen overlopen maar welhaast letterlijk afgebroken door deze leerlingen en er worden er dagelijks meerderen betrapt op "diefstal". Het gaat dan vaak om 4 broodjes in een zak en maar 3 willen afrekenen, dat soort flauwekul. Intussen is het zo ver dat er speciale maatregelen zijn getroffen. Speciale stangen en barrières hebben in de broodcorner zodat men niet meer "en masse" naartoe kan stormen, idem bij zuivel, rijen zijn verplaatst en de winkel is van binnen en aan de buitenkant tot in 150 meter in omtrek voorzien van full-HD camera's die 7 dagen lang alles opnemen, het is maar 1 winkel maar ook daar krijgen ze een jaar winkelverbod, de eigenaar doet echter wel altijd aangifte van diefstal. Zulke scholen zijn een plaag naast je winkel, niet omdat je ze niet als "klant" wil maar omdat ze letterlijk met 450 man tegelijk komen... daar is niet tegenop te werken met alle gevolgen vandien.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 10 okt 2019, 10:18

Of een school hierin partner kan zijn is de vraag. Gaat de school over het prive leven van kinderen en kan zij regels stellen over het gedrag buiten de school en buiten de schooltijden? Als school zou ik de leerlingen wel op hun gedrag aanspreken om overlast voor de buurt te beperken. Maar of een school partij is in een kwestie als deze is maar de vraag.

Dat Appie altijd aangifte doet en 1 jaar ontzegging geeft is een goede zaak. Niets helpt meer dan direct lik op stuk. In die zin is het jammer dat in het geval van TS blijkbaar wel een ontzegging is gegeven maar geen aangifte is gedaan. Denken om iemands jeugdige leeftijd is nobel maar Ik denk dat daarmee het verkeerde signaal wordt afgegeven; dat winkeldiefstal bijna geen gevolgen heeft. Ze zijn iets te aardig geweest. Hopelijk is er wel melding gemaakt bij de politie en staat het winkelverbod ook bij de politie geregistreerd zodat men bij een volgende keer, in een andere winkel, kan zien dat het niet de eerste keer is.

Edit:
Doet me trouwens denken aan de supermarkt waar een bekende van mij beveiliger is geweest. Zij hadden geen last van scholieren maar van het nabijgelegen bejaarde centrum waarvan de nodige bewoners niet altijd alles afrekenden.

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 10 okt 2019, 10:30

Frans schreef:
10 okt 2019, 08:28
Zulke scholen zijn een plaag naast je winkel, niet omdat je ze niet als "klant" wil maar omdat ze letterlijk met 450 man tegelijk komen... daar is niet tegenop te werken met alle gevolgen vandien.
Dit soort problemen doen ze bij veel winkels/tankstations in de buurt van scholen voor.
Om die reden zijn er hier in de omgeving bij een aantal zaken, vooral in de pauze, extra personeel aanwezig die de scholieren bij de ingang tegenhouden en slechts met mondjesmaat naar binnen laten.

Daarbij kunnen 'normale klanten' er gewoon langs; er wordt ruimte vrij gehouden.
Op die manier blijft het voor iedereen nog enigszins overzichtelijk en wordt de animo om daar naar toe te gaan wat teruggedrongen.
Ook het aantal diefstallen neemt, door het extra toezicht in de winkel...., behoorlijk af.
Tja, je moet dan als winkelier wel, gedurende een aantal tijdstippen per dag, extra investeren in het personeel...... 8)

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 10 okt 2019, 12:28

maestro schreef:
10 okt 2019, 10:18
Zij hadden geen last van scholieren maar van het nabijgelegen bejaarde centrum waarvan de nodige bewoners niet altijd alles afrekenden.
Ook dat is een probleem al is dat er een van een andere orde. Bij heel vele bejaarden is het geen kwestie van niet willen maar van "vergeetachtigheid", soms zelfs een vorm van milde dementie. Hoe ga je daar als winkelier mee om? Mee eens, het is en blijft "diefstal" maar je moet dan, wellicht in overleg met zo'n bejaardencentrum, eens kijken naar een oplossing. Maar die bejaarden zullen niet met een halve school om 9:45, 11:15, 12:30, 13:45 en 15:45 met honderden tegelijk binnen stormen voor een broodje, red bull (die niet aan te slepen is) of sigaretten.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 10 okt 2019, 16:28

Ik bedoelde niet vergeetachtigheid maar juist doelbewust dingen stiekem in de jas verbergen.

Het is wel al een tijd gelden, ouderen hadden 20 jaar geleden over het algemeen minder te besteden als nu. Veel ouderen van tegenwoordig hebben waarschijnlijk een redelijk pensioen naast hun AOW en het iets "warmer" dan mensen die alleen van de AOW moeten rondkomen. Maar we dwalen af.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 11 okt 2019, 09:23

Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld de aanwezigheid van een school op zich voor de winkeldiefstallen nog wel meevalt, zeker als je corrigeert voor de sociale status van de wijk. Het is dit in combinatie met het al genoemde groepsgewijze binnenkomen, waarbij de omzet per bezoeker en per transactie erg laag is dat winkeliers het,heel zakelijk vervelend vinden. Verder klagen winkeliers over rotzooi in en om de winkels, omdat de jongeren meteen beginnen met eten. Er zijn winkels die allerlei 'pest'-maatregelen treffen voor scholieren (geen tassen, geen jassen, max 2 tegelijkertijd etc). Ik voorspel dat dezelfde winkels over paar jaar klagen dat iedereen alles maar online koopt....

Interessant is om na te gaan of er samenwerking is tussen politie en scholen. Ik ben convenanten tegen gekomen waarbij politie en scholen allerlei gegevens uitwisselen. Soms is dit vernuftigd ingeregeld waarbij formeel de politie om gegevens van de school vraagt (en de school weet dan dat er iets aan de hand is). Wat privacy wetgeving betreft begeven zich alle partijen zich op glad ijs, want voor de verwerking van dit type strafrechtelijke gegevens dient er getoest te worden aan proportionaliteit en subsidiariteit en dat gaat makkelijk mis. (zeker op een school waar de AVG wordt gedaan door de gymleraar die taakuren over had...). We gaan het zien de komende jaren, wanneer digitale dossiers per ongeluk op straat komen.

Ik vraag me af of de winkel het (onofficiele) beleid heeft om aan iedere verdachte (scholier) een collectief winkelverbod te gegeven, zonder aangifte van diefstal en zonder melding aan wie dan ook te doen zodat men buiten alle privacy regels hoopt te vallen. Bij een eventuele overtreding van het verbod kun je altijd alsnog maatregelen treffen (desnoods nogmaals vorderen).

Voor een voorbeeld van hoe makkelijk en rommelig winkelverboden kunnen zijn: https://www.nationaleombudsman.nl/nieuw ... en/2012071 (waarbij het me hier niet perse om de rol van de poltiie gaat).

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 11 okt 2019, 10:23

Wat hier ook van zij, het is wel duidelijk dat verzoekster tweeënhalf uur moest wachten voordat zij uiteindelijk werd gehoord. De politie heeft geen redenen aangegeven waarom dit zo lang heeft moeten duren. Hoewel vier uur of zes uur binnen de wettelijke termijn valt, is de Nationale ombudsman van oordeel dat het onredelijk was om verzoekster tweeënhalf uur te laten wachten voor het verhoor en zo lang op te houden voor een relatief klein vergrijp.

En dit vind ik zo’n onzin! De politie heeft 6 uur de tijd en dat is voor mij het enige dat telt.. We runnen geen hotel dat beoordeeld wordt op z’n klantvriendelijkheid! En nog mooier; omdat de politie geen redenen heeft aangevoerd is ze fout.. Wat een poppenkast..

Geen wonder dat die rapporten geen waarde hebben..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 11 okt 2019, 10:33

En ik zei nog dat het me niet om de rol van de politie ging. Mijn dochter van 5 incasseert kritiek beter.

Gesloten