Winkelverbod hele winkelcentrum 1 jaar 1 croissantje?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
MrDodojo
Infopolitie Gast

Winkelverbod hele winkelcentrum 1 jaar 1 croissantje?

Bericht door MrDodojo » 08 okt 2019, 23:29

Hoi, ik ben minderjarig. Laat ik de situatie even uitleggen.
Ik had heel erg honger, had geen geld ofzoiets bij me 1xtje vergeten, ik pakte een croissant stopte het in m'n hoodie en liep met m'n vrienden mee naar buiten, werd ik daar door een medewerker opgehaald die dus vroeg van een croissantje, ik lieg er niet over want nouja ik heb alsnog iets gedaan wat niet mag ik kan er beter eerlijk over zijn dacht ik. Ja dus, ze belde de manager die mij naar een man van beveiliging bracht, ik had geen ID bij me moeten hebben maar magister was ook genoeg. Man was wel vriendelijk ik ook we hadden zelfs nog even een praatje. De wijkagent word ook in geligt. (waarom dit?)
Nu ben ik voor 21 cent 1 jaar uit een heel winkelcentrum dat naast de school ligt waar ik op zit verbannen, het hele winkelcentrum!? Ik heb iets doms gedaan ik ga niet nog een keer over de regels dus ik houd me aan het jaar, maar een heel winkelcentrum is dat niet overdreven?

Nu weet ik ook niet hoe het met mijn Biebboeken(boeken neefje) moet want de bibliotheek zit in het winkelcentrum en ergens anders kan ik ze niet afleveren

MrDodojo
Infopolitie Gast

Re: Winkelverbod hele winkelcentrum 1 jaar 1 croissantje?

Bericht door MrDodojo » 09 okt 2019, 01:00

Extra reactie nog:
Hoe blijft mijn foto in het systeem? moest niet naar politie enzo en er werd alleen een foto met een smartphone gemaakt waar mijn gezicht niet heel goed op staat. Kan ik niet gewoon een pruik op m'n hoofd doen, andere hoodie en tas en niemand die me meer herkent? en zijn ze me over 3 maanden niet al vergeten?

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 09 okt 2019, 01:27

Je hebt een diefstal gepleegd en je bent gesnapt. Men had ook voor die 21 cent aangifte kunnen doen bij de politie. Dan had je naast het toegangsverbod ook nog een straf kunnen krijgen.
Feitelijk ben je met alleen dat toegangsverbod gematst.
De politie heeft niets te zeggen over wie wel en wanneer een toegangsverbod opgelegd krijgt. Wil je er vanaf dan moet je in het uiterste geval bij de civiele rechter zijn.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door Julio » 09 okt 2019, 01:31

Hoi,

Feitelijk heb je gewoon diefstal gepleegd, of het nou een croissant is of een auto. Vandaar dat dus ook de wijkagent in kennis is gesteld, dat is echt niet vreemd. Wellicht speelt er wel meer met jou als persoon, bijvoorbeeld in je thuissituatie.

Wat betreft het winkelverbod, daarvoor moet je echt bij de instantie zijn die het verbod heeft opgelegd. Dat is geen zaak van de politie. Op het formulier wat je hebt meegekregen met het verbod staat op welke instantie dit heeft opgelegd. Daarmee moet je in contact komen.
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 09 okt 2019, 03:32

Toch zit er een intressant aspect aan de vraag en kun je je afvragen of een verbod voor het gehele winkelcentrum terecht is. Voor overlast in de horeca geldt immers dat iemand de eerste keer een verbod krijgt voor het desbetreffende bedrijf. Pas bij een volgende keer komt er een verbod te gelden voor het gehele uitgaansgebied. De rechter vind een algeheel verbod bij een eerste keer te buitensporig.

Zie bijvoorbeeld ook: https://collectiefwinkelverbod.nl/wat-houdt-het-in/

Je kunt dan ook twijfels hebben bij de haalbaarheid van het verbod voor het gehele winkelcentrum. Het kan wel, maar normaal gesproken pas bij zaken als diefstal met geweld. Er moet een extra omstandigheid zijn die een collectief winkelverbod rechtvaardigd.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 09 okt 2019, 05:07

TS verteld iets heel interessants, namelijk dat "magister voldoende was". Magister is het leerlingen volg- en registratie systeem van school waar men alles in vast legt, afwezigheid, studieresultaten etc. Als de beveiliging voldoende heeft aan (inzage in) Magister dan lijkt me dat er een overeenkomst is tussen school en dat winkelcentrum (en ja, ik voorzie een discussie AVG) en dat op basis daarvan gezegd zal worden: bij kleine overlast, geen aangifte maar melding wijkagent en gebiedsverbod.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

MrDodojo
Infopolitie Gast

Bericht door MrDodojo » 09 okt 2019, 07:13

maestro schreef:
09 okt 2019, 03:32

Zoals ik daar lees staat er dat ik eerst een collectieve waarschuwing heb moeten krijgen en daarna pas een verbod, klopt dat wat ik nu zeg?

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 09 okt 2019, 07:46

Dat is de reden dat is al zei: er zullen afspraken zijn gemaakt met politie, winkeliersvereniging en school...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 09 okt 2019, 09:08

Als dat winkelcentrum van een vastgoedmaatschappij is...

En als dat winkelcentrum door die vastgoedmaatschappij wordt beheert...

En als de beveiliging in het hele winkelcentrum actief is...

Dan komt het volgens mij vaker voor.

Net als dat een Albert Heijn/H&M/bijenkorf een verbod heeft voor al zijn filialen (al of niet in een stad)

Bedoelde TS overigens niet dat een blik in magister voldoen had kunnen zijn om zijn identiteit vast te stellen?

Als antwoord voor TS daaromtrent:
Nee, Je zult jhe moeten kunnen identificeren vanaf 14 jaar met een geldig identiteitsbewijs.
Dus een niet verlopen, geen kopie, geen defect (want dan is het niet geldig) identiteitsbewijs.

Dus wanneer de beveiliger genoegen heeft genomen met identificatie via magister ben je ook daarmee gematst. Dat scheelt je zo al €100.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 09 okt 2019, 09:19

MrDodojo schreef:
09 okt 2019, 01:00
Extra reactie nog:
Hoe blijft mijn foto in het systeem? moest niet naar politie enzo en er werd alleen een foto met een smartphone gemaakt waar mijn gezicht niet heel goed op staat. Kan ik niet gewoon een pruik op m'n hoofd doen, andere hoodie en tas en niemand die me meer herkent? en zijn ze me over 3 maanden niet al vergeten?
Als je je winkelverbod overtreedt binnen de gestelde termijn een je wordt betrapt word je aangehouden voor huisvredebreuk. Direct. Zonder waarschuwing. Zonder twee keer vorderen. Je hebt namelijk al kennis van het feit dat je een winkelverbod hebt dus dat behoeft geen waarschuwing of vordering.

Doe verstandig. En gok niet dat je ermee weg komt. Gok ook niet dat je de smoes kunt gebruiken dat het winkelverbod niet geldig is omdat je eerst gewaarschuwd had moeten worden. Als je die je die mening bent toegedaan dan moet je andere wegen bewandelen een je winkel verbod aanhangig maken. En hoef jij je ook niet te vermommen. Tot die tijd is het een feit dat jij een verbod hebt en wordt er vanuit die positie gehandeld. Dus binnen het jaar aanhouding voor huisvredebreuk en overgedragen aan politie en justitie.

Die foto komt meestal in de commandoruimte of camarauitkijkpost op een muur te hangen. Voor de duur van het winkelverbod. Als targetlist. Zodat alle beveiligers er goede notie van kunnen nemen en dat ze wanneer ze denken jou te herkennen er direkt naar kunnen kijken. En vergis je niet: sommige beveiligers z zijn erg goed in dit soort dingen. Het is hun werk en bovendien zien zij het als een sport of uitdaging winkelverbodovertreders te spotten. Ze herkennen je vaak niet alleen aan je gezicht maar ook aan het groepje vrienden met wie je was, Je schooltas, Je schoenen (dat zijn items daar wissel je veel minder vaak van)

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 09 okt 2019, 10:33

MrDodojo schreef:
09 okt 2019, 07:13
maestro schreef:
09 okt 2019, 03:32

Zoals ik daar lees staat er dat ik eerst een collectieve waarschuwing heb moeten krijgen en daarna pas een verbod, klopt dat wat ik nu zeg?
Niet helemaal. De regel is eerst een verbod voor de winkel en een waarschuwing voor alle winkels. Ga je daarna nogmaals in de fout dan wordt het een verbod voor alle winkels.

Maar zoals Pim aangeeft, het kan zijn dat je een winkelcentrum verbod hebt namens de eigenaar van het winkelcentrum. Hoe het dan zit weet ik niet en het zo best juridisch in dat geval wel door de beugel kunnen.

Wil je meer weten over waarom je een collectief verbod/winkelcentrum verbod is opgelegd dan is het beste dat gewoon aan hen te vragen per telefoon of email. Zoals Pim aangeeft, ga niet zelf weer het winkelcentrum in.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 09 okt 2019, 13:28

Even voor mijn duidelijkheid? Er is zonder echt ID zonder waarschuwing een schriftelijk gebiedsverbod uitgegeven voor het hele winkelcentrum waar ook een (openbare?) bibliotheek in gelegen is?

Is dit schriftelijk gebeurd of mondeling? Ik vraag dit expliciet omdat men tov jeugdigen nog wel eens Bluf poker speelt op juridisch gebied.

MrDodojo
Infopolitie Gast

Bericht door MrDodojo » 09 okt 2019, 14:01

Zonder ID, waarschuwing of eerder aangehouden te zijn. Schriftelijk. 3x tekenen, 1x voor naar huis, 1x wijk agent en 1x voor daar houden, hebben jullie daar nog data van nodig? het was iets met hoofdkwartier schiphol maar dat kijk ik zo nog.

Jup, zonder ID maar met mijn data van magister. jep de bieb zit aan de rand met een andere ingang er naast, nu hoop ik nog wel in de bieb mag want ik ben absoluut een boeken nerd en een boete op boeken(momenteel 4 in de leen) wil ik ook niet.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 09 okt 2019, 15:08

Die voor naar huis zullen jij en je ouders deze week moeten ontvangen. In de brief moet staan waar voor het verbod geld (winkel of winkelcentrum), waarom het verbod is gegeven en waneer het ingaat en eindigd.

Voor een verbod moet men normaal gesproken huisregels hebben opgesteld, die kenbaar moeten zijn en waarin e.e.a. duidelijk geregeld is. Je kunt kijken of die huisregels er zijn en of men daarmee overeekomstig heeft gehandeld.

Je kunt iemand anders vragen de boeken terug te brengen. Als er geen andere bibliotheken in de buurt zijn kan dat wel een reden zijn om het verbod niet te laten gelden voor een bezoek aan de bibliotheek. Educatieve belangen kunnen dan zwaarder wegen dan het belang vanhet winkelcentrum.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 09 okt 2019, 16:09

MrDodojo schreef:
09 okt 2019, 14:01
.. de bieb zit aan de rand met een andere ingang er naast, nu hoop ik nog wel in de bieb mag want ik ben absoluut een boeken nerd en een boete op boeken(momenteel 4 in de leen) wil ik ook niet.
Nu moet je het drama niet groter maken dan het is.
Je moeder kan je boeken ook inleveren.

En ja... nieuwe lenen in DIE bieb zal even lastig worden. Maar dat hoort bij je straf. Net als dat je bij bepaalde winkels niet binnen mag.

Staat er op je ontzegging dat je alle winkels (bij naam genoemd) niet in mag of dat je het winkelcentrum niet in mag?

Gesloten