Motorhelm cover

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Motorrijder
Infopolitie Gast

Motorhelm cover

Bericht door Motorrijder » 30 sep 2019, 22:17

Hallo beste mensen,

Ik heb een vraag waar ik niet makkelijk een antwoord op kan krijgen.

Ik heb een motorhelm cover gekocht voor de leuk en voor mijn veiligheid. (Ik geef toe meer voor de eerste reden)

Ik vraag mij af of hier moeilijk over gedaan gaat worden. Ik zeg er gelijk bij; dit is voor de bebouwde kom, het is niet geschikt voor de snelweg.

Ik heb een foto bijgevoegd ik hoop dat deze wordt weergegeven.

Afbeelding
Overtreed ik hier een wet. Indien ja, welke?

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Re: Motorhelm cover

Bericht door olle-griese » 30 sep 2019, 23:21

Of het mag weet ik niet maar je tovert in ieder geval wel een lach op mijn gezicht. Wil er zelf niet mee gezien worden maar vind het wel geinig
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 01 okt 2019, 02:32

Het enige dat ik kan bedenken is dat er door je gedraging (het dragen van de helmcover) zodanig de aandacht trekt van overige verkeersdeelnemers
dat jij gezien kan worden als veroorzaker van (nog te ontstaan/reeds ontstaan) gevaar of hinder.
En dan val je onder het beruchte artikel 5 van de wegenverkeerswet.

Of dat de cover los raakt waardoor je jezelf in gevaar brengt. Ook dan kan artikel 5 van toepassing worden.

Bedenk ook dat lijm (en verf) de kwaliteit van de schaal van je helm kan beïnvloeden.
Afhankelijk van lijmsoort en materiaal van de schaal van de helm
Dat lijmen (en verven) van de helmschaal is weliswaar niet verboden maar wanneer je op je helm valt oid en deze verbrokkelt dan heeft deze geen functie.

Deze bestond al maar men is er mee gestopt. Niet vanwege optreden volgens artikel 5 WVW maar veiligheid wordt wel genoemd.

De winkel die ik vond roept ook iets over veiligheid:
► Laat Spoiler zien
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door racefiets » 01 okt 2019, 10:51

Pim schreef:
01 okt 2019, 02:32
Het enige dat ik kan bedenken is dat er door je gedraging (het dragen van de helmcover) zodanig de aandacht trekt van overige verkeersdeelnemers
dat jij gezien kan worden als veroorzaker van (nog te ontstaan/reeds ontstaan) gevaar of hinder.
En dan val je onder het beruchte artikel 5 van de wegenverkeerswet.
Die aandacht krijg je van mij al door bijvoorbeeld een mooie WO2 Willies jeep of vergelijkbaar voertuig.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 01 okt 2019, 16:41

Vind ik inderdaad ook een goeie; een Ferrari trekt ook aandacht, maar dat maakt de bestuurder nog geen verdachte voor art 5.

Overigens, maar dan moet ik me verdiepen in de bevestiging ed van het apparaat, komt de gebruiker wellicht zelf voor art 5 in aanmerking; als het ding zo los zit oid dat het de bestuurder kan hinderen cq gevaar oplevert voor de motorrijder zelf, dan heb je je verdachte al gevonden..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 01 okt 2019, 19:08

Misschien is dit (ook) wat voor jou:
http://studiogm2.nl/watgaaf/kaal-hoofd-helm/

Motorrijder
Infopolitie Gast

Bericht door Motorrijder » 01 okt 2019, 20:14

Allereerst hartstikke bedankt voor de reacties!

Ik heb de cover nog niet binnen dus compleet uitsluitsel geven hoe de cover vastzit weet ik nog niet. Na een aantal vergelijkbare producten bekeken te hebben op YouTube kom ik tot de waarschijnlijke conclusie dat er een aantal klittenband sluitingen bij op de helm geplakt kunnen worden. De cover zelf is van rekbaar materiaal. Ik acht de kans op loszitten en verschuiven dus klein. Ik heb in mijn initiële post laten weten dat de cover niet geschikt is voor hogere snelheden zoals op de snelweg. Natuurlijk ziet het er belachelijk uit maar dat is juist de charme en hoop bij een paar mensen een glimlach uit te lokken.

Ik vermoed en hoop niet dat ik van de weg wordt gehaald voor een art5 gezien de reacties.

De cover komt inderdaad van motoloot waar ze aangeven na te gaan of de wet dit toelaat. Vandaar ook mijn post. En ja, ik heb de inspiratie inderdaad van de Beren helmen.

De potjes helmen begin ik niet aan, ik hecht enige waarde aan mijn onderkaak ongeacht wel of geen ece keurmerk.

Nogmaals bedankt iedereen!

africatwin
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door africatwin » 02 okt 2019, 06:31

Ik heb jaren lang met een knaloranje hanekam op mn helm gereden, kreeg inderdaad iets meer aandacht van de politie. Maar als je "normaal" rijd is er niets aan de hand.
Ooit was ik fanatiek sporter, tot ik er achter kwam dat je bekers en trofeeën gewoon kan kopen.... Nu ben ik overal de beste in!

Gesloten