Tegen verkeer in van rechts

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
loods
Infopolitie Gast

Tegen verkeer in van rechts

Bericht door loods » 20 sep 2019, 11:21

Ha,

ik was gisteren in een parkeergarage bij een winkelcentrum en wilde weg rijden uit een parkeervak. In deze garage geld een "om en om" een-richtingsverkeer. Dus: de rijbanen tussen de parkeervakken zijn in steeds afwisselende richitngen 1 richtingsverkeer.
De rijrichting bij mijn parkeervak was voor mij rechts af, het verkeer komt dan dus van links. Rechts van mij stond een busje, ik kon niet goed zien wat er rechts van mij was. Ik reed daarom voorzichtig het vak uit. Maar werd toch op een haar na geraakt door iemand die gewoon tegen het verkeer in kwam rijden (ook nog eens met een flinke gang). Kennelijk is zelfs met de auto even 10 meter verder rijden naar de volgende rijbaan die wel jouw kan uit gaat al te veel moeite, maar dat terzijde :D

Wat ik mijn nu afvraag: hoe zit het qua aansprakelijkheid als het wel een botsing was geweest: ik kom een parkeervak uit, dus bijzondere verrichting. De auto kwam van rechts, dus wellicht ook een factor. Maar de auto komt ook ergens vandaan waar je eigenlijk gewoon geen verkeer vandaan verwacht. Hoe liggen de regels dan?

Een maat van me vertelde vanmorgen dat hij daar vrij regelmatig problemen heeft met mensen die daar tegen het verkeer in rijden (de rijbanen zijn niet breed genoeg voor 2 auto's waarschijnlijk ook een reden voor het 1 richtingsverkeer) en domweg weigeren aan de kant te gaan (even terug ofzo) voor verkeer wat zich wel aan de regels houdt. Hij heeft daar ook al eens een bijna aanrijding gehad maar dan frontaal, hoe zit het in die situatie met de aansprakelijkheid?

Nog wat extra info: de garage wordt afgesloten met een slagboom voor het betaald parkeren en is verder gewoon vrij toegankelijk, maar er staan geen borden dat er andere regel gelden, dus volgens mij gelden dan de gewone verkeersregels

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Tegen verkeer in van rechts

Bericht door zijlvaart67 » 20 sep 2019, 12:31

Dat laatste is inderdaad een juiste vaststelling.

Ik zit alleen te dubben over de verplichte rijrichting. Als het eea met (verboden)borden is geregeld kan daar zeker (zeer beperkt!) rechten aan worden ontleend, maar ik vrees dat het niets meer dan pijlen op de weg zijn en dan eindigen we waarschijnlijk bij dit artikel:

Wettekst
Artikel 6 Babw
1 De verkeerstekens op het wegdek die een gebod of verbod betreffen zijn de verkeerstekens genoemd in artikel 10, tweede lid, artikel 23, eerste lid, onderdeel e en g, artikel 24, eerste lid, onderdeel e, artikel 25, eerste lid, artikel 46, eerste lid, artikel 49, tweede lid en de artikelen 76 tot en met 81 van het RVV 1990.

2 Andere verkeerstekens op het wegdek kunnen worden aangebracht ter geleiding van het verkeer, ter herinnering aan de ter plaatse geldende maximumsnelheid en ter aanduiding van andere omstandigheden.

Ik vrees dat het eea onder lid 2 valt en derhalve valt er qua rijrichting juridisch niets af te dwingen. Blijft over dat u uit een parkeervak wegrijdt en dat geeft in de basis een extra verantwoordelijkheid tov het overige verkeer.

Ik zie het zorgelijk voor u in als er een aanrijding zou zijn ontstaan, mede omdat het ’tegen de rijrichting inrijden’ uw verantwoordelijkheid niet zomaar opheft. Klinkt raar maar zo redeneert men wel. U moet het overige verkeer voor laten gaan (zoals u zelf ook aangeeft) en dat geldt ook voor verkeer dat uit een niet toegestane rijrichting komt..

Maar goed; heel veel aannames, misschien kunt u de ‘bebording’ en de ‘verkeerstekens’ in de parkeergarage wat beter omschrijven, dan kunnen wij een juridisch waterdichter antwoord geven.

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Loods
Infopolitie Gast

Re: Tegen verkeer in van rechts

Bericht door Loods » 25 okt 2019, 11:05

Ha Zijlvaart,

Sorry voor de late reactie, ik was even een erg tijd druk & op reis. Maar bedankt voor je reactie, hierbij hopelijk een antwoord op je vraag.

Parkeergarage is opgezet als een ladder: aan beide zijden een “hoofbaan” 1 naar binnen vanaf de ingang, de ander naar buiten naar de uitgang. De sporten van de ladder zijn de “tussenbanen” die om en om eenrichtingsverkeer zijn. Aan beide zijden van elke “tussenbaan” zijn de parkeervakken

De verkeersborden m.b.t. tot de rijrichting zijn als volgt:

- Vanaf de “hoofdbaan” gezien hangt er boven elke afslag een bord met pijl die de rijrichting aangeeft bij “tussenbanen” in de goede richting. Vanuit de entree van de parkeergarage heb je dus steeds aan je linkerhand “tussenbanen”, de 1e mag je in, de 2e niet, de 3e weer wel etc. Dit geld ook logischerwijze ook voor de “hoofdbaan” naar de uitgang: steeds links een "tussenbaan" die je afwisselend wel en niet in mag rijden vanaf die baan.
- Voor de banen niet in de goede richting hangt er geen bord maar staan er haaientanden die aangeven dat het verkeer op “hoofdbaan” voorrang heeft.
- Op elke rijbaan staat om de 10 meter (schat ik) een pijl die de rijrichting aangeeft van de baan aangeeft (zowel op de "hoofdbanen" als de "tussenbanen" )

Kortom: een en ander laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

Buiten de parkeergarage staan geen borden die aangeven dat er andere regels gelden dan de standaard verkeersregels. Ook niet dat het prive-terrein is of iets dergelijk: het is een gewone openbare parkeergarage met een slagboom voor de betaling.

Gesloten