Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
DNB024
Infopolitie Gast

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Bericht door DNB024 » 01 okt 2019, 05:30

Je mag met je airsoft apparaat schieten in de tuin nadat je de buren hebt ingelicht.
En nadat je een prive evenement hebt aangemaakt via mijn.nabv.nl op jou thuis locatie.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 01 okt 2019, 11:12

Volgens mij alleen in verenigingsverband, dus met iemand samen. Als je alleen gaat schieten is het volgens mij geen prive evenement.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Dnb66
Infopolitie Gast

Bericht door Dnb66 » 02 okt 2019, 03:02

@maestro

Privé evenementen kunnen aangemaakt worden vanaf 1 persoon tot een maximum van 20 personen.
Alle aanwezige moeten lid zijn van de NABV.
Je kan zelfs een tuin/locatie gebruiken van een niet NABV lid zolang deze zelf niet thuis is en hij schriftelijk toestemming heeft gegeven.

Verder mag het niet van de openbare weg zichbaar zijn.
Mogen de BB’s de tuin/locatie niet verlaten.
En moeten de buren eerst ingelicht worden.
Dit is alleen formeel, al zijn zij het er niet mee eens kunnen ze er niks aan doen.

Inmiddels 2,5 jaar Marshall en al 4 jaar in de Airsoft sport.
Wat sommige hier suggereren dat het onnodig is om je apparaat af te stellen in de tuin etc.
Maar een airsoft apparaat vergt meer onderhoud dan een vuurwapen.
Deze moet afgesteld worden voor de juiste rotatie van de bb etc.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 02 okt 2019, 13:53

TS gaat het (voornamelijk) om het testen en afstellen van zijn wapen(s). Dat mag je niet in de tuin doen:

Cirulaire 2.9.1 lid 3 onder g:
Wettekst
een bepaling die eisen ten aanzien van de leden stelt voor plaatsen waar airsoft apparaten zowel bij het lid thuis, als ook elders opgeborgen dienen te worden. Uitgangspunt van de bepaling is dat de bergplaats(en) voor airsoft apparaten voldoende garanties biedt/bieden om te voorkomen dat airsoft apparaten, behoudens in huis uit (inpandig) te voeren test-, (oefen-) en onderhoudsmomenten, terstond voor bedreiging en afdreiging aangewend kunnen worden;

2.9.4: airsoft apparaten:
Wettekst
(4) worden uitsluitend gedragen op plaatsen waar de door de een door een erkende airsoft vereniging georganiseerd(e) wedstrijd/evenement/bijeenkomsten plaatsvindt;

Het dragen van airsoftapparaten op voor het publiek toegankelijk plaatsen, is slechts toegestaan indien de verantwoordelijke korpschef schriftelijk toestemming heeft verleend aan betreffende vereniging om de wedstrijd/het evenement/de bijeenkomst te houden, met uitzondering van de openbare weg.
Alles draait dus om het begrip evenement en hoe je dat definieert. Ik denk dat er in je eentje geen sprake is van een evenement. Maar daar zal uiteindelijk de rechter zich over moeten uitlaten. De wet- en regelgeving op dit gebied blinkt niet in duidelijkheid uit en het is net zo goed mogelijk dat een rechter er anders over denkt als ik.
Voor de ciculaire is de aanmelding van een evenement van belang omdat dan gecontroleerd kan worden of iemand in met zijn keurig verpakte airsoft apparatuur op weg is naar een evenement of niet.

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 02 okt 2019, 21:14

Van Dale geeft als definitie voor evenement: een grootschalig georganiseerde gebeurtenis. Ik kan een evenement met 1 deelnemer niet echt grootschalig noemen. Ik zou met slechts 2 deelnemers zelfs twijfelen. Gelukkig ben ik geen rechter.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

DNB66
Infopolitie Gast

Bericht door DNB66 » 03 okt 2019, 04:06

Artikel 3.2 van het Huishoudelijk reglement van de NABV.

2. Een verzoek voor het aanmaken van een prive evenement kan daarnaast voor:
A. Niet commerciële trainingen, al dan niet in teamverband, tot en met 12 personen, op locaties niet door de NABV zijn gecertificeerd.
B. Niet commerciële trainingen, al dan niet in teamverband, tot en met 20 personen, op locaties die door de NABV zijn gecertificeerd.
C. Onderhoud en/of reparatie.

Dan komen we terug op Artikel 2 - Plaatsen voor het beoefenen van de Airsoftsport.

1. De airsoftsport mag beoefend worden op niet voor publiek toegankelijke plaatsen indien schriftelijke toestemming is gegeven door de eigenaar of ander tekenbevoegd persoon.

Kortom je mag in je tuin trainen al dan niet in team verband.
Alleen moet het verzoek minstens één dag voor het prive evenement vóór 10:00 ‘s ochtends worden ingediend. Een verzoek dat hier niet aan voldoet wordt automatisch afgekeurd.

Dus het is niet dat je even denkt van laat ik wat in de tuin gaan oefenen en even een prive evenement aanmaakt.

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door Julio » 03 okt 2019, 09:04

Ik zie bij hetzelfde NAVB het volgende staan;
3. Leden van de NABV dienen Airsoftapparaten thuis op te slaan in een deugdelijke opslag met sluitwerk. Thuis onderhouden en testen mag (mits uit het zicht van omwonenden)
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 03 okt 2019, 09:39

Uit het zicht. Dus desnoods een parasol of tent opzetten? Volgens mij hebben we het hier over buren die willen pesten.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 03 okt 2019, 13:45

DNB66 schreef:
03 okt 2019, 04:06
Artikel 3.2 van het Huishoudelijk reglement van de NABV.

2. Een verzoek voor het aanmaken van een prive evenement kan daarnaast voor:
A. Niet commerciële trainingen, al dan niet in teamverband, tot en met 12 personen, op locaties niet door de NABV zijn gecertificeerd.
B. Niet commerciële trainingen, al dan niet in teamverband, tot en met 20 personen, op locaties die door de NABV zijn gecertificeerd.
C. Onderhoud en/of reparatie.

Dan komen we terug op Artikel 2 - Plaatsen voor het beoefenen van de Airsoftsport.

1. De airsoftsport mag beoefend worden op niet voor publiek toegankelijke plaatsen indien schriftelijke toestemming is gegeven door de eigenaar of ander tekenbevoegd persoon.

Kortom je mag in je tuin trainen al dan niet in team verband.
Alleen moet het verzoek minstens één dag voor het prive evenement vóór 10:00 ‘s ochtends worden ingediend. Een verzoek dat hier niet aan voldoet wordt automatisch afgekeurd.

Dus het is niet dat je even denkt van laat ik wat in de tuin gaan oefenen en even een prive evenement aanmaakt.
De wetgever en uiteindelijk de rechter bepalen wat onder een evenement moet worden verstaan, niet de NABV. De regelgeving kent volgens mee niet eens het begrip "prive evenement".

@julio de regelgeving spreekt van inpandig, niet van uit het zicht. Je kunt je dan ook afvragen of de regels van de NABV voldoen aan de voorschriften.

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 03 okt 2019, 15:40

Dnb66 schreef:
02 okt 2019, 03:02

Inmiddels 2,5 jaar Marshall en al 4 jaar in de Airsoft sport.
Ik ben wel benieuwd wat je er zelf van vind.

Jullie sport ligt onder een vergrootglas en de nabv doet er alles aan om het imago goed te maken/houden toch?

Waarom dan toch die grens zoveel mogelijk opzoeken?

Dnb66
Infopolitie Gast

Bericht door Dnb66 » 03 okt 2019, 22:17

@mitch

Daar heb je zeker gelijk.
Maar komt het door de spelers dat het onder een vergrootglas ligt of komt het door het nieuws over die terroristen die als intro zijn meegeweest?
Ik kan me geen andere incidenten voor de geest halen met betrekking tot airsoft apparaten of spelers van de NABV.

Ten tweede loopt Nederland zwaar achter als het gaat om regelgeving omtrent airsoft apparaten.
In elk europees land zijn airsoft apparaten vrij te koop vanaf 18 jaar. (Met uitzondering van Oostenrijk, daar moet je ook lid worden alleen daar doen ze geen screening dmv een VOG of iets dergelijks.
Hier moeten spelers voordat ze lid kunnen worden eerst hun VOG etc overhandigen.
Gelukkig gaat daar verandering inkomen doormiddelvan Europese wetgeving.

Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat ik het toejuich dat mensen hun apparaten in zijn of haar tuin gebruiken aangezien hier ongewenste situaties door ontstaan.

Tevens kan je nu gewoon vrij airsoft apparaten kopen die voorzien zijn van een CE keurmerk. (Europese wetgeving)
Deze zijn zelfs te bestellen op bol.com ik en zijn een 1:1 replica van een echt vuurwapen, dus als iemand slechte bedoelingen heeft om een airsoft apparaat te gebruiken als dreigmiddel tijdens een overval kan deze gewoon vrij gekocht worden.

DNB66
Infopolitie Gast

Bericht door DNB66 » 03 okt 2019, 23:47

Dnb66 schreef:
03 okt 2019, 22:17
Tevens kan je nu gewoon vrij airsoft apparaten kopen die voorzien zijn van een CE keurmerk. (Europese wetgeving)
Deze zijn zelfs te bestellen op bol.com ik en zijn een 1:1 replica van een echt vuurwapen, dus als iemand slechte bedoelingen heeft om een airsoft apparaat te gebruiken als dreigmiddel tijdens een overval kan deze gewoon vrij gekocht worden.
Ik bedoel hier trouwens balletjes pistolen, geen airsoft apparaten.

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 04 okt 2019, 10:57

Een CE-Keurmerk heeft te maken met de wijze van produceren. Zo is speelgoed met een CE-Keurmerk, neem een plastic "pistool" gemaakt van een bepaald, niet giftige soort kunststof en moet het aan allerlei eisen voldoen (zelfs aan kleur). Daarbij, is het pas speelgoed en krijgt het een CE-Keurmerk als de doelgroep voor dat specifieke type speelgoed kinderen zijn tot 14 jaar... en dat kun je van een airsoft of balletjesgun toch echt niet beweren. Kids zijn ap blij met een oranje waterpistool of een gele met rood doppie waarbij ze pang pang kunnen roepen.

Het CE-Keurmerk zegt iets over fabricageproces, niet over de landelijke (lokale) wetgeving binnen de EU.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

DNB66
Infopolitie Gast

Bericht door DNB66 » 04 okt 2019, 14:24

@frans

Als je kijkt op shootinggear.nl zie je onder legale BB guns/balletjes pistolen, replicas van 1:1 wapens zonder oranje stip.
Je kan zelfs een MP5 of een G36C kopen zonder oranje stip, en met de originele afmetingen van het echte wapen.

Vrij te bezitten vanaf 3 jaar en allemaal vrij te koop vanaf 18 jaar.

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 04 okt 2019, 16:29

FB_IMG_1570199258527.jpg
Zeg het maar, welke is echt? Je hebt 2 seconden om te beslissen, meer heeft de agent op straat niet.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Gesloten