Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Gefrustreerd
Infopolitie Gast

Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door Gefrustreerd »

Hi!

Ik ben een fanatieke airsofter en ben veel bezig met het aanpassen/upgraden van mijn airsoft apparaten in mijn zoektoch naar het "perfecte" apparaat voor mij, daarbij komt echter veel testen en afstellen kijken, ik heb 2 kids in huis dus het daadwerkelijke schieten doe ik liever in de tuin, daar heb ik een kogelvanger met zeer ruime achterwand en ik kan de achterdeur achter mij op slot doen zodat het ren veilige situatie blijft.

Voorafgaand aan het begin van mijn hobby hrb ik alle buren die in mijn tuin kunnen kijken een brief gestuurd met daarin mijn gegevens en een uitleg over de sport en dat als zij vragen of overlast hebben dat ze mij gerust kunnen aanspreken of bellen oid, toch presteren ze het keer op keer weer om de politie te bellen omdat "de buurman in de tuin staat met een machinegeweer" met gevolg dat ik elke keer een circus voor de deur heb en iedereen me aankijkt alsof ik een crimineel ben terwijl ik alles netjes volgens de regels doe.

Ik snap heel goed dat het angstig kan over komen omdat de apparaten heel erg op echt lijken maar wat ze doen is wel heel erg kinderachtig, ik heb al zo vaak die mensen geprobeerd duidelijk te maken dat dit allemaal volkomen legaal is (ik ben er ondertussen achter gekomen wie steeds belt) en dat ze moeten stoppen met over de schutting kijken als het ze zo erg stoort maar ze blijven maar doorgaan...


Sorry voor het lange verhaal maar de vraag luid: wat kan ik hiermee, hoe kan ik die mensen laten stoppen?
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7422
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door SWAT »

Wellicht een babbeltje met de wijkagent gaan maken want als de melder op de hoogte is van uw sport dan lijkt mij dit een gevalletje nodeloos 112.bellen en dat is een strafbaar feit.
Wellicht kan de wijkagent de melder ervan overtuigen niet meer te bellen.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Gefrustreerd
Infopolitie Gast

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door Gefrustreerd »

Ik heb de wijkagent, het wijkteam en de buurtbemiddeling al gehad, allen zeggen weinig tot niets te kunnen doen, de wijkagent kan de personen niet verbieden te bellen zegt hij omdat de personen zich "bedreigt" kunnen voelen oid, en het wijkteam/buurtbemiddeling kan niks omdat de persoon niet bereid is mij te woord te staan, de woningbouw wil zich er niet mee bemoeien wat het gaat niet om een probleem met het huis maar een onderling "conflict"
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het voordeel is lig dat het eea nu wel bij de politie bekend is; die zal inmiddels niet in vol ornaat (met 7 politieauto’s) meer in de straat verschijnen..neem ik aan..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door speedo »

En daar schuilt gelijk ook het gevaar voor als er echt iets aan de hand is. Is ver gezocht maar toch.
Aan de andere kant zie ik ook geen andere oplossing, blijven komen geeft de klager alleen maar een kick als ik het zo lees, de melding negeren geeft ook een verkeerd signaal af.
Never change a winning team
Gebruikersavatar
Gefrustreerd
Infopolitie Gast

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door Gefrustreerd »

Nee klopt, het is nu meestal een duo agenten die ff snel spieken of alles nog netjes verloopt, even een praatje maken van wat ik nou weer geknutselt heb en dan weer verder gaan
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door KaaDee »

Vraag bij de wijkagent om een zogenaamde Afspraak op locatie. Dan is uw adres "bekend" en valt niet iedere week het arrestatieteam bij u binnen :)
Oost-Nederland | GLM
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door Mitch »

Als het goed is heeft de airport vereniging waar je bent aangesloten verenigingsstatuten. Daarin staat als het goed is (want verplicht) dat leden hun airsoftwapens opgeborgen dienen te worden. De bedoeling is dat voorkomen wordt dat airsoftwapens voor bedreiging en bedreiging aangewend kunnen worden, behalve bij in huis (inpandig) uit te voeren test- en oefen- en onderhoudsmomenten.
Zie de circulaire wapens en munitie 2018, onder 2.9.1.

Nu weet ik niet hoe jouw vereniging daarmee om gaat, maar ik me voorstellen dat ze niet zo blij zijn als hun leden zo omgaan met de sport. Het is al heel wat dat de wapens toegestaan zijn onder bepaalde voorwaarden.

Misschien toch maar eens bij jezelf te raden gaan of het allemaal wel zo slim is en of het misschien wel écht toegestaan is. Zoals ik het lees zitten er nog wat haken en ogen aan.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door Pim »

KaaDee schreef: 10 sep 2019, 21:05 Vraag bij de wijkagent om een zogenaamde Afspraak op locatie. Dan is uw adres "bekend" en valt niet iedere week het arrestatieteam bij u binnen :)
Lijkt mij niet de weg om te gaan...
Een AOL hiervoor aan te wenden.
Maar dat is mijn gevoel.
Dit 'probleem' kan best op andere wijze opgelost worden.

En zeker als ik Mitch zijn bijdrage lees.
Misschien moet TS op zijn handelen reflecteren.
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door speedo »

Mitch schreef: 11 sep 2019, 11:37 Als het goed is heeft de airport vereniging waar je bent aangesloten verenigingsstatuten. Daarin staat als het goed is (want verplicht) dat leden hun airsoftwapens opgeborgen dienen te worden. De bedoeling is dat voorkomen wordt dat airsoftwapens voor bedreiging en bedreiging aangewend kunnen worden, behalve bij in huis (inpandig) uit te voeren test- en oefen- en onderhoudsmomenten.
Zie de circulaire wapens en munitie 2018, onder 2.9.1.

Nu weet ik niet hoe jouw vereniging daarmee om gaat, maar ik me voorstellen dat ze niet zo blij zijn als hun leden zo omgaan met de sport. Het is al heel wat dat de wapens toegestaan zijn onder bepaalde voorwaarden.

Misschien toch maar eens bij jezelf te raden gaan of het allemaal wel zo slim is en of het misschien wel écht toegestaan is. Zoals ik het lees zitten er nog wat haken en ogen aan.
Raar dat de wijkagent deze kaart niet heeft getrokken , als ik het zo lees vinden ze dat op het bureau daar heel normaal maar dat is slechts een constatering natuurlijk.
Never change a winning team
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7422
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door SWAT »

De door Mitch benoemde bepaling ziet er alleen op toe dat de Airsoft vereniging een bepaling heeft dat haar leden de Airsoft apparaten deugdelijk opbergen. De vereniging hoeft dus niets te zeggen over de wijze waarop en waar het lid onderhoud pleegt en werkzaamheden verricht aan het apparaat.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1864
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door maestro »

De circulaire wapens en muntie https://wetten.overheid.nl/BWBR0041029/ ... divisie2.9 zegt het zo:

De airsoft vereniging moet onder meer een de volgende bepalingen hebben:

Wetstekst

een bepaling die eisen ten aanzien van de leden stelt voor plaatsen waar airsoft apparaten zowel bij het lid thuis, als ook elders opgeborgen dienen te worden. Uitgangspunt van de bepaling is dat de bergplaats(en) voor airsoft apparaten voldoende garanties biedt/bieden om te voorkomen dat airsoft apparaten, behoudens in huis uit (inpandig) te voeren test-, (oefen-) en onderhoudsmomenten, terstond voor bedreiging en afdreiging aangewend kunnen worden;
2.9.1 onder 3 sub g.

Ik kan niet anders concluderen dat het schieten in de tuin niet mag. OP zolder of in de kelder mag het wel.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door Mitch »

Zo las ik hem dus ook.
Kon alleen niet knippen en plakken vanaf mijn telefoon.

De circulaire zegt ook een en ander over oefenterreinen trouwens, dus er is ook bepaald waar het wel mag en onder welke voorwaarden.

Als ik Google op de woorden 'airsoft' en 'achtertuin' kom ik ook fora tegen waarop eea bevestigd wordt door de beoefenaars van de sport.

De nabv geeft op hun site aan het in de tuin oefen mag, mits niet zichtbaar vanaf de openbare weg. De woning van de buren is geen openbare weg dus in die zin snap ik de onduidelijkheid wel.
http://www.nabv.nl/lidmaatschap/contact/faq
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1864
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door maestro »

De site van de NAVB zegt letterlijk:

"#2: Thuis in tuin trainen is toegestaan, mits niet zichtbaar vanaf de openbare weg en na overleg met buren. Hiervoor dient een privé evenement te worden aangemaakt."

Er is misschien wel overleg met de buren, maar geen toestemming of instemming en men moet een privé evenement aanmaken.

Wat de TS doet mag volgens de regelgeving niet. Tot nu toe heeft hij geluk gehad, de vraag is hoe lang dat zo blijft als de buren er problemen mee hebben.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Airsoft replica in eigen tuin gebruiken

Ongelezen bericht door Vent »

Ik weet niet of de NABV dat zo bedacht heeft, maar vaak wordt de term 'na overleg' in plaats van 'in overleg' gebruikt om aan te geven dat instemming niet (altijd) nodig is.
Gesloten