Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door Frans »

zijlvaart67 schreef: 10 sep 2019, 18:12Met andere woorden: een kat weet een vogel ook wel te doden als die in een klein kooitje zit waar hij zich op uit mag leven, maar dan nog; de wetgeving spreekt over ‘noodzakelijke verdediging’ en niks meer. Het hoeft geen geplande moord te zijn..
Koen, de kat kon zich niet uitleven, volgens TS is de vogel in kooi aangevallen en konden ze deze gelukkig tegenhouden door de kat te schoppen. Hieruit een paar conclusies trekkende:

1. Die kat is geen 4 minuten aan die kooi aan het sleutelen geweest (dan had die vogel wel meer schade gehad)
2. TS was niet ver uit de buurt anders hadden ze die kat geen schop kunnen geven
3. Sowieso een raadsel hoe ze die kat hebben kunnen schoppen, die beesten zijn over het algemeen snel genoeg maar soit, verklaring van TS zelf, ik vermoed dat in deze consternatie juist ook die kooi is gevallen. Ik snap nog steeds niet helenaal wat dat ding buiten doet maar hey, ieder zijn ding...
4. 41 Sr zegt letterlijk "noodzakelijke verdediging van eigen goed tegen ogenblikkelijke aanranding" Die vogel zit in een kooi!?! De kat erbuiten !?! Je kunt dat m.i op geen enkele manier vergelijken met je voorbeeld ME wat wel aanranding eigen lijf is.

Dat naast het feit dat als je hard BOEH roept 100 van de 100 katten vlugger weg zijn dan de dealer op de hoek als ze een pitauto de straat in zien komen.... die schop was mijn inziens dus volledig onnodig dus aangifte van die mishandeling zou best wel eens een goeie kunnen zijn. Alles bij elkaar genomen is het net zo spannend als diefstal fiets maar goed, TS stelde de vraag en het kan dus wel.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Frans schreef: 10 sep 2019, 20:48 Dat naast het feit dat als je hard BOEH roept 100 van de 100 katten vlugger weg zijn dan de dealer op de hoek als ze een pitauto de straat in zien komen.... die schop was mijn inziens dus volledig onnodig dus aangifte van die mishandeling zou best wel eens een goeie kunnen zijn.

Heel veel aannames, Frans.. Aannames zijn dodelijk.. :laughter:

Het is ook geen interessante casus, maar ik zie mijn verdediging zeker niet als onrealistisch.. :wink:

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door Frans »

Ja joh, zat het na te lezen en zal niet de meest spannende zaak uit de carriëre van die collega worden, nog afgezien van het feit dat we een aantal details missen waardoor je gelijk zou kunnen hebben.

Goeie Koen, aannames zijn dodelijk... 😂
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door Pim »

Voor hen die weten willen wat dat zangvogelen behelst (en dat gaat best ver):

Surinaamse zangvogels

Er is zelfs een Surinaamse zangvogelbond.
En ik lees dat de zangvogel vóór de vrouw komt.
Dan weet je ook wat je plaats in het gezin is. 8)
Gebruikersavatar
Sher
Infopolitie Gast

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door Sher »

Goedendag

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie mening..

En even op reactie van Frans... wetboek lid 1.

De kat wilde mijn vogel opeten want dat is voer voor hun.
Mijn vogel was de prooi... dus om hem tegen te houden .. kon ik geen boe schreeuwen maar handelen.

Ik bedank iedereen voor hun mening en wens iedereen een fijne dag.
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door Jan »

Lastige materie.
Als men op straat een kat ziet spelen met een nog levende vlaamse gaai, mag men die kat dan een rotschop geven om die vogel te redden ? Ik denk het wel.
Als op straat een kat wordt verscheurd door een herdershond mag men dan die hond een rotschop geven om de kat te redden ? Ik denk het wel.
Maar wat als een kat een muis aanvalt , of als een vogeltje een worm dreigt op te eten , mag je dan nog steeds ingrijpen ? Ik denk het niet.

Dus waar leg je precies de grens van wat nog een redelijk doel is ,en waar mensen wel of niet mogen ingrijpen.... Omdat iedereen zijn eigen mening heeft komen we daar niet uit,
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door Frans »

Sher schreef: 11 sep 2019, 10:40 Goedendag

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie mening..

En even op reactie van Frans... wetboek lid 1.

De kat wilde mijn vogel opeten want dat is voer voor hun.
Mijn vogel was de prooi... dus om hem tegen te houden .. kon ik geen boe schreeuwen maar handelen.
Dag Sher, er zat een kooi om de vogel. De kat kon de vogel niet opeten. Dat hij dat wilde, dat begrijp ik...

Maar nu komen we op een ander terrein: gedachten zijn NIET strafbaar in Nederland. Ik mag in mijn hoofd dagelijks iemand 400x vermoorden, heel langzaam in stukjes zagen of zelfs dagenlang met een honkbalknuppel op zijn hoofd meppen. Mijn gedachten, wat ik WIL en wat ik DOE zijn 2 totaal verschillende dingen.

De kat WIL je vogel opeten maar dat kan niet want hij zit in een afgesloten kooi dus het MOETEN geven van die rotschop is niet aan de orde, gedachten zijn niet strafbaar.

De kat GAAT je vogel opeten maar dat kan niet want hij zit in een afgesloten kooi dus ook dan is die rotschop geven mijn inziens niet nodig, collega Koen heeft daar een andere mening over, prima, ik kan zijn redenatie enigszins volgen maar blijf dan nog bij mijn standpunt dat roepen ook een optie was geweest.

Tot slot... katten eten doorgaans gewoon kattenvoer en muizen, geen vogels in afgesloten kooien met mensen eromheen die staan te roepen, hoe het dus ook zij, mocht de kat "schade" hebben opgelopen (in de vorn van bijvoorbeeld een rekening dierenarts) dan is het niet vreemd als de eigenaar van de kat die, logisch, bij u komt verhalen. Dit is echter weer een civielrechtelijke aangelegenheid. Ik heb over het algemeen genomen ook een hekel aan mensen die hun dieren zomaar buiten kwakken en er verder niet naar omkijken, katten is een typisch voorbeeld daarvan. Ze dan vervolgens als voetbal gebruiken... not done.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door Vent »

Nu zijn vogels itt Frans niet zo heel slim, en proberen ze ook in een kooi wild weg te fladderen als ze aangevallen worden. Daarbij kunnen ze letsel oplopen.
Maar ook punt 3 van Frans lijkt mij trouwens een prima als verdediging ... Je zou verwachten dat een kat snel wegrent als je schoppende beweging maakt. Het lijkt me allemaal lastig aan te tonen.

Maargoed, als je kat letsel heeft opgelopen, en je hebt geen rechtbijstandverzekering, kan een strafzaak een manier zijn om stukje schadevergoeding te krijgen.
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door thijeleo »

Vogel in een kooi is veilig voor katten?

Dat dacht ik ook altijd tot ik het afgebeten kopje van een van mijn zebravinkjes buiten de kooi zag liggen en het rompje in de kooi.

Het kan dus toch.....
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik heb Leo altijd al een intelligente peer gevonden.. :wink:

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door Frans »

zijlvaart67 schreef: 11 sep 2019, 18:45 Ik heb Leo altijd al een intelligente peer gevonden.. :wink:
Zou het de leeftijd zijn? 😃
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door thijeleo »

Alleen maar, Frans, alleen maar....

Zeker in combinatie met een goddelijk lichaam en een gezonde brein.

:oops2: :zoef:
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door thijeleo »

Opmerking van moderator thijeleo

Graag ontopic blijven ajb.

Geldt ook voor Leo.

Opmerking van moderator Frans

Het is zeker de leeftijd als je tegen jezelf gaat praten leo... :wink:
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door Jan »

Back on topic.
Mogelijk is er dus aangifte gedaan tegen TS, of misschien alleen maar een melding,of was het toch alleen maar een blufopmerking die gemaakt werd in emotie . Als er wel aangifte is gedaan, zou er een uitnodiging tot verhoor kunnen volgen. Ik schat echter in dat er andere zaken meer prioriteit krijgen van de politie en dat zou dus betekenen dat ALS die uitnodiging tot verhoor er inderdaad komt dat dat zomaar weken of maanden kan duren. Klopt dat enigszins ?

Zoja, is er dan in dit geval een eenvoudige manier voor TS om erachter te komen of er inderdaad een aangifte of melding tegen hem is gedaan ? Door bijvoorbeeld dit na te vragen op het lokale politiebureau ? Of moet zoiets altijd formeel gaan per brief aan de privacyfunctionaris die dan weer binnen 6 weken moet reageren met een antwoord ???
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
Svijf
Toplid
Toplid
Berichten: 329
Lid sinds: 17 jun 2009, 23:04
Roepnaam: Stephan
Locatie: Tussen Gouda en Utrecht
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contact:

Re: Kat valt zangvogel in kooi aan, eigenaar kat doet aangifte

Ongelezen bericht door Svijf »

thijeleo schreef: 11 sep 2019, 20:55 Graag ontopic blijven ajb.

Geldt ook voor Leo.
Doe eens niet zo kattig...
Kon het niet laten :lol:

Opmerking van moderator thijeleo

Alleen als je vanaf nu poeslief doet. :?
BBQ Freak
Gesloten