Vragen over solliciteren politie na HTV opleiding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Bart2002
Infopolitie Gast

Vragen over solliciteren politie na HTV opleiding

Ongelezen bericht door Bart2002 »

Hallo,

Mijn naam is Bart, ik ben 16 jaar our en doe op dit moment de opleiding HTV (Handhaving toezicht en Veiligheid). Mijn school informeerde ons dat er na onze opleiding geen baanverzekering is bij de politie. Ik wil graag alround agent worden. Hierover had ik een paar vraagjes:

- Op basis waarvan kan je geweigerd worden?

- Na de opleiding ben ik geslaagd voor het boa examen, moet ik dit nog een keer doen als ik ben aangenomen als agent?

- Je moet fit zijn, maar wordt er dan ook gekeken naar lichamelijke klachten/ziekten?

- Word je eerder aangenomen als je deze vooropleiding hebt gedaan?

Alvast heel erg bedankt voor uw tijd!

Bart

Opmerking van moderator Skipperje

titel specifieker gemaakt
fietspomp
Lid
Lid
Vrijwilliger
Berichten: 31
Lid sinds: 04 jun 2019, 10:53
Geslacht:
Contact:

Re: Vragen over solliciteren politie na HTV opleiding

Ongelezen bericht door fietspomp »

Bart2002 schreef: 03 sep 2019, 01:35 Hallo,
Hoi!
Mijn naam is Bart, ik ben 16 jaar our en doe op dit moment de opleiding HTV (Handhaving toezicht en Veiligheid). Mijn school informeerde ons dat er na onze opleiding geen baanverzekering is bij de politie. Ik wil graag alround agent worden. Hierover had ik een paar vraagjes:
Wat leuk!
- Op basis waarvan kan je geweigerd worden?
Op een aantal redenen. Ik weet niet of je inmiddels de selectiewebsite van de politie hebt bekeken? Elke stap kan tot 'weigering' leiden (of althans geen doorgang in de selectieprocedure). Sommige zaken zijn harde eisen zoals bijvoorbeeld de hindernisbaan (maar echt, als je die niet haalt, vergeet het dan maar) en de IQ test. Ook voor de psychologische test is er een bepaald minimum waar je aan moet voldoen en voor de rest is het aanleiding voor het gesprek met de psycholoog. Uit dit gesprek kunnen bepaalde dingen komen waaruit er kan worden opgemaakt dat je niet of voorlopig niet geschikt bent. Je bent niet de eerste die te horen zal krijgen: "Ga eerst nog maar wat levenservaring op doen en kom dan maar terug". Momenteel is een groot deel van de aspiranten al wat ouder en hebben bijvoorbeeld al wat jaren gewerkt of een studie gedaan. Daarnaast kan je geweigerd worden vanwege het integriteitsonderzoek.
- Na de opleiding ben ik geslaagd voor het boa examen, moet ik dit nog een keer doen als ik ben aangenomen als agent?
Nee, een agent is geen BOA maar AOA. Daarvoor gelden andere eisen (maar op één of andere manier zijn die een stuk lichter), je hoeft ook niet elke paar jaar opnieuw daarvoor getoetst worden.
- Je moet fit zijn, maar wordt er dan ook gekeken naar lichamelijke klachten/ziekten?
jazeker, mocht je daar twijfels over hebben, neem dan van tevoren contact op met Werving en Selectie. Besef wel dat agenten heen robots of commando's zijn. Je hoeft niet perfect te zijn maar er kunnen bepaalde redenen zijn dat het gewoon niet werkt, denk bijvoorbeeld aan (ernstige) oogafwijkingen, lichamelijke problematiek of psychologisch verleden. Ik ga daar verder niks over zeggen, simpelweg omdat ik dat niet kan.
- Word je eerder aangenomen als je deze vooropleiding hebt gedaan?
Ik neem aan dat je dat wist voordat je met de huidige opleiding begon. Overigens valt het me op dat je een hoop vragen stelt die hier of elders op het internet makkelijk terug te vinden zijn. Het politiewerk vraagt zelfstandigheid en niet altijd de makkelijkste weg te begaan.
Alvast heel erg bedankt voor uw tijd!

Bart
Je mag wel je zeggen, graag gedaan.
Gesloten