Stinger DSI

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Qrusli123
Infopolitie Gast

Stinger DSI

Bericht door Qrusli123 » 01 sep 2019, 18:08

Hallo,

Afgelopen weekend heb ik een tweedehands auto gekocht. Vandaag blijkt daar bij het schoonmaken in 1 vd opbergruimtes een Stinger DSI ingebouwd te zijn.

Ik wil dit apparaat niet in mijn auto hebben en heb deze van de lader afgekoppeld en in de schuur gelegd.

In lees verschillende verhalen over deze apparatuur op internet. Omdat er waarschijnlijk allerlei randzaken zoals antenne etc in de auto ingebouwd zijn vraag ik mij af of ik nu met het uit de auto verwijderen van het stinger dsi apparaat/computertje niets meer verkeerd doe.

Of moet ik op zoek naar die randzaken en deze ook verwijderen?

Ik wil dus geen risico op bekeuringen etc lopen.

Graag uw reactie, alvast bedankt!

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Stinger DSI

Bericht door zijlvaart67 » 02 sep 2019, 09:06

Ik moest ff zoeken, maar het is strafbaar gesteld in het Besluit voertuigen:
Wettekst
Artikel 2
1 Het is verboden om radarontvangstapparaten die geschikt zijn om de aanwezigheid aan te tonen van een apparaat dat tot doel heeft om een overschrijding van de maximumsnelheid vast te stellen, in te voeren, te koop aan te bieden, in voorraad te hebben of af te leveren.

Artikel 3
Het is de bestuurder van een motorrijtuig verboden met dat motorrijtuig te rijden en de eigenaar of houder van een motorrijtuig verboden met dat motorrijtuig te laten rijden, indien in of aan het motorrijtuig een radarontvangstapparaat aanwezig is als bedoeld in artikel 2, eerste lid.
Nu meen ik me te herinneren dat alle onderdelen van een dergelijk apparaat tot het strafbare feit behoren, maar ik ga nog even zoeken.

Tot zover de theorie. In de praktijk zult u geen risico lopen; de laatste keer dat een politieagent de motorkap van uw auto opende kunt u zich waarschijnlijk niet meer herinneren..en dan moet diegene het eea nog herkennen en er wat mee willen ook..

Edit:

Dit is wel een relevante uitspraak:

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... :2015:2398
4.11. Art. 2 lid 1 Besluit voertuigen spreekt van “radarontvangstapparaten die geschikt zijn om de aanwezigheid aan te tonen” (enz.). Kennelijk is niet elk radarontvangstapparaat geschikt om snelheidsmetingsapparatuur aan te tonen. Naast de eis dat sprake is van een radarontvangstapparaat staat zo gezien de eis van de geschiktheid van dat apparaat. Als ik het goed zie, heeft de hierboven weergegeven jurisprudentie betrekking op die laatste eis. Enigszins verwarrend is dat hierbij eveneens een tweeledige eis kijkt te worden gesteld. De Hoge Raad stelt immers (in het arrest uit 2006) dat “de technische bestemming” beslissend is in die zin dat het gaat om het doel waarvoor het kennelijk is ontworpen. In het tweede arrest (uit 2008) lijkt het criterium van de “volledige ongeschiktheid” te worden gehanteerd.

Ik begrijp dit aldus, dat voorop staat dat het apparaat objectief gezien tot doel moet hebben om flitsapparaten te detecteren. Het gaat daarbij primair om het doel waarvoor het is ontworpen (de technische bestemming) en niet om het doel waarmee de automobilist het apparaat in zijn auto aanwezig heeft (de subjectieve bestemming).

Als eenmaal vaststaat dat de objectieve functie van het radarontvangstapparaat in kwestie het detecteren van snelheidsmetingsapparaten is, doen eventuele technische mankementen of missende onderdelen alleen nog ter zake indien het apparaat daardoor “volledig ongeschikt” is om de functie te vervullen waarvoor het is ontworpen. Dat zal pas het geval zijn als het gebrek niet, of niet op eenvoudige wijze, valt te verhelpen.

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 02 sep 2019, 20:18

"1 Het is verboden om radarontvangstapparaten die geschikt zijn om de aanwezigheid aan te tonen van een apparaat dat tot doel heeft om een overschrijding van de maximumsnelheid vast te stellen, in te voeren, te koop aan te bieden, in voorraad te hebben of af te leveren."

Het verbaas mij dat de wetgever hier in zeer specifieke termen spreekt over radarontvangstapparaten.
Ik kan mij voorstellen dat er in de toekomst , en mogelijk nu al, meet methodes zijn die niet op basis van radar werken of dat de huidige meet apparatuur anders te detecteren is dan middels een radarontvanger.
Never change a winning team

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 02 sep 2019, 23:22

De hele hype van de ‘radardetector’ is wel zo’n beetje overgewaaid; start je navigatie en je krijgt automatisch alle locaties door waar anderen een flitser melden..

Er zijn mensen rijk mee geworden, maar ik vraag me af hoeveel gebruikers er vandaag de dag nog zijn..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 03 sep 2019, 14:37

en die meldingen komen van mensen met een ....tor. :D

africatwin
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door africatwin » 04 sep 2019, 06:41

Of je gebruikt je ogen en drukt op een meldknopje als je een flitser ziet staan......
Ooit was ik fanatiek sporter, tot ik er achter kwam dat je bekers en trofeeën gewoon kan kopen.... Nu ben ik overal de beste in!

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 04 sep 2019, 14:52

die zijn er ook inderdaad. :D

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent