THC bloedonderzoek / vervolging procedure

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Mirka
Infopolitie Gast

THC bloedonderzoek / vervolging procedure

Bericht door Mirka » 21 aug 2019, 18:22

Eind juli ben ik staande gehouden. Na een positieve speekseltest (THC) is er bloed bij mij afgenomen en ter onderzoek naar NFI gestuurd.
De agenten vertelden mij toen dat ik mogelijk aangemeld ga worden bij CBR. Mijn rijbewijs zou dan geschorst worden.
Ze konden mij niet precies vertellen wanneer je wel of niet aangemeld wordt bij het CBR.
Ik heb (nog :| ) geen strafblad en ben een " first offender".

Inmiddels heb ik een brief van de Politie ontvangen waarin staat dat de THC waarde in mijn bloed hoger is dan de grenswaarde.
Er zal een proces-verbaal aangemaakt worden wegens overtreden van artikel 8 en deze zal gestuurd worden naar het OM.

In de brief staat niets over een evt aanmelding bij het CBR. Betekent dit dat ik niet aangemeld ga worden bij het CBR of kan het nog komen? Hoe kan ik hier achter komen?
Aangezien ik zonder rijbewijs mijn baan ga kwijt raken (heb ik destijds ook verklaard) wil ik graag weten wat mij precies te wachten staat.

Bij voorbaat dank.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: THC bloedonderzoek / vervolging procedure

Bericht door zijlvaart67 » 21 aug 2019, 18:43

Het CBR gaat er zeker wat van vinden ogv de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid. Het traject begint hiermee:

Wettekst
§ 2. Vordering tot overgifte van het rijbewijs en schorsing geldigheid

Artikel 5
Een vordering tot overgifte van het rijbewijs, bedoeld in artikel 130, tweede lid, van de wet geschiedt in de volgende gevallen:
a. betrokkene heeft een motorrijtuig bestuurd onder invloed van drogerende stoffen, andere dan alcohol;

Artikel 6
In de gevallen, bedoeld in artikel 5, schorst het CBR overeenkomstig artikel 131, tweede lid, onderdeel a, van de wet de geldigheid van het rijbewijs voor een of meer categorieën van motorrijtuigen, tenzij een educatieve maatregel als bedoeld in artikel 131, eerste lid, onderdeel a, van de wet wordt opgelegd of het CBR op grond van artikel 23, vierde of vijfde lid, afziet van het opleggen van een onderzoek.

Nu bestaat de kans dat de politie, cq het OM, z’n zaakjes administratief niet op orde heeft en u door de mazen van het net glipt en het CBR nooit wat te horen krijgt. De kans dat het wel gebeurt is echter groter en het kan gerust nog weken duren voordat u een brief van het CBR op uw deurmat vindt. Daarin wordt dan precies de procedure uitgelegd.

Maar het CBR heeft het momenteel wat druk, dus het kan ff duren..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 21 aug 2019, 18:46

Mirka schreef:
21 aug 2019, 18:22
Aangezien ik zonder rijbewijs mijn baan ga kwijt raken (heb ik destijds ook verklaard) wil ik graag weten wat mij precies te wachten staat.
Had je daar niet eerder aan moeten denken? Nu lijkt het net alsof je bij de politie een schuldgevoel probeert te leggen. Ter info: de politie is daar absoluut niet vatbaar voor.

Een politieman in dit forum zal wel inhoudelijk antwoorden.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 21 aug 2019, 18:59

Het kan ook zo zijn dat er binnenkort een agent voor de deur staat die je rijbewijs komt halen om hem door te sturen aan het CBR

Het CBR schorst de geldigheid en je zult dan, op eigen kosten, een onderzoek krijgen. Dit traject duurt enkele maanden en in die tijd mag je niet rijden.

Mirka
Infopolitie Gast

Bericht door Mirka » 21 aug 2019, 19:13

zijlvaart67 schreef:
21 aug 2019, 18:43
Het CBR gaat er zeker wat van vinden ogv de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid. Het traject begint hiermee:

*knip*

Nu bestaat de kans dat de politie, cq het OM, z’n zaakjes administratief niet op orde heeft en u door de mazen van het net glipt en het CBR nooit wat te horen krijgt. De kans dat het wel gebeurt is echter groter en het kan gerust nog weken duren voordat u een brief van het CBR op uw deurmat vindt. Daarin wordt dan precies de procedure uitgelegd.

Maar het CBR heeft het momenteel wat druk, dus het kan ff duren..
Het is mij reeds bekend hoe de procedure bij CBR verloopt. Ik heb meerdere voorbeelden van vergelijkbare overtredingen gelezen op andere fora.
Ik ben vooral benieuwd hoe het voortraject bij de Politie precies verloopt.
Zoals ik uit uw reactie begrijp wordt iedereen standaard aangemeld bij het CBR? Dit is volgens mij onjuist als ik het volgende artikel mag geloven:

https://www.ad.nl/auto/speekseltest-haa ... oogle.com/

Uit het bovenstaande artikel:
"Niet iedere drugsrijder belandt bij het CBR. Het OM behandelde vorig jaar 2781 processen verbaal wegens rijden onder de invloed van drugs. Ruim de helft ging ook naar het CBR"
Wie bepaald of je wel of niet aangemeld wordt bij het CBR? Het OM of de Politie?

Mirka
Infopolitie Gast

Bericht door Mirka » 21 aug 2019, 19:22

Mitch schreef:
21 aug 2019, 18:59
Het kan ook zo zijn dat er binnenkort een agent voor de deur staat die je rijbewijs komt halen om hem door te sturen aan het CBR
Het CBR schorst de geldigheid en je zult dan, op eigen kosten, een onderzoek krijgen. Dit traject duurt enkele maanden en in die tijd mag je niet rijden.
Dat lijkt me een erg inefficiënte werkwijze.

Het CBR kan de geldigheid van mijn rijbewijs schorsen en mij verzoeken om het rijbewijs op te sturen. Als mijn rijbewijs eenmaal geschorst is dan heb ik niets aan een roze plastic kaartje dus waarom zou de politie de tijd en de moeite nemen om bij mij langs te komen om dat ding op te halen?

En als dat wel de werkwijze is dan zijn ze welkom. Koffie staat klaar.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 21 aug 2019, 19:53

Mirka schreef:
21 aug 2019, 19:13
Wie bepaald of je wel of niet aangemeld wordt bij het CBR? Het OM of de Politie?

De politie hoort iedereen aan te melden bij het CBR. Als de politie dit nalaat wordt dit standaard in het pv vermeld en neemt het Openbaar Ministerie de melding voor z’n rekening.

In de basis wordt dus iedereen aangemeld en het CBR mag er verder mee aan de slag conform hun regels (RMRG zoals beschreven).

In theorie kan geen enkele bestuurder de dans ontglippen.. Tot zover de theorie..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 21 aug 2019, 20:31

Mirka schreef:
Zoals ik uit uw reactie begrijp wordt iedereen standaard aangemeld bij het CBR? Dit is volgens mij onjuist als ik het volgende artikel mag geloven:
Dat is niet meer zo. Er is een nieuw werkproces. Na een positieve speekseltest wordt het rijbewijs niet meer ingevorderd. Pas na een positieve bloeduitslag, dus in uw geval, wordt een mededeling gedaan aan het CBR.
Dit bericht is opgesteld op 27 juni 2019. Ik wil de bron hier niet geven, omdat dat van een politiepagina komt. Ik verwacht dat dit ook wel ergens via google te vinden zal zijn, maar ik baseer mij bij antwoorden liever op een medewerker van het team verkeer van de politie dan van google.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Mitch » 21 aug 2019, 22:09

Skipperje schreef:
21 aug 2019, 20:31
Mirka schreef:
Dat is niet meer zo. Er is een nieuw werkproces. Na een positieve speekseltest wordt het rijbewijs niet meer ingevorderd. Pas na een positieve bloeduitslag, dus in uw geval, wordt een mededeling gedaan aan het CBR.
Die werkwijze is niet nieuw, dit is altijd zo geweest, alleen is de werkwijze van invordering na positieve speekseltest schijnbaar per ongeluk de wereld in geholpen en gelukkig snel teruggedraaid.

Er kan pas een succevolle mededeling aan het CBR worden gedaan als de politie bepaalde kenmerken in het pv opneemt, en dat is ook lang niet altijd zo.

Dit is de vinden in de regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid helemaal onder aan bijlage 1.

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Mitch » 21 aug 2019, 22:11

Mirka schreef:
21 aug 2019, 19:22

Dat lijkt me een erg inefficiënte werkwijze.
Dat is heel erg afhankelijk van allerlei factoren.
Het is alleen een tussenstap om te voorkomen dat men het rijbewijs niet inlevert of zegt dat ze de brief over de schorsing niet gehad hebben.

Mirka-Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Mirka-Gast » 23 aug 2019, 17:58

@Mitch, @Skipperje, @zijlvaart67

Dank voor jullie reacties! :like:

Gesloten