Ontbreken kentekenplaat voor op tijdelijke Amerikaanse import

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Bumke
Infopolitie Gast

Ontbreken kentekenplaat voor op tijdelijke Amerikaanse import

Bericht door Bumke » 13 aug 2019, 13:38

Enige tijd geleden heb ik een Chevrolet Malibu op Amerikaans kenteken (Florida state) gezien in Mill, Noord-Brabant. Echter ontbrak het kenteken voor, in Amerika word dit toegelaten in de meeste staten. Hoe zit dat dan als zo'n iemand hier in Europa zijn auto dus tijdelijk laat importeren, mag dit dan zomaar? Valt dit onder de wegenwet of is dit zo'n APK uitzondering?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Ontbreken kentekenplaat voor op tijdelijke Amerikaanse import

Bericht door zijlvaart67 » 13 aug 2019, 13:50

Er zijn auto’s die in Nederland rondrijden zonder kentekenplaat aan de voorzijde, maar dat is niet gebruikelijk. Dit kan alleen met speciale toestemming van de RDW.

Als een auto echter geen Nederlands kenteken draagt (en dit ook niet aangevraagd wordt) dan kom je in een andere situatie; volgens het Verdrag van Wenen moet Nederland auto’s accepteren die slechts tijdelijk in Nederland rondrijden (vakanties ed). De eisen van het gastland gaan dan voor, maar er geldt 1 uitzondering op die acceptatie:

Wettekst
Artikel 36. Het kenteken
1 Op elk motorvoertuig in het internationale verkeer dient aan de voor- en achterzijde het kenteken te zijn aangebracht; op motorfietsen echter behoeft het kenteken alleen aan de achterzijde te zijn aangebracht.

De VS doet niet mee aan het Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer, maar Nederland heeft zich wel aan deze regel verbonden, dus wij zijn wel gehouden aan de soepelere internationale regels. Tenminste, zo lees ik het verdrag, maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Gesloten