Vuurwapen voor 1870 importeren legaal ?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Piet12463
Infopolitie Gast

Vuurwapen voor 1870 importeren legaal ?

Ongelezen bericht door Piet12463 »

Beste mensen,

Ik zou graag een antiek vuurwapen van voor 1870 aan mijn muur willen hebben hangen , maar mag ik deze op een internationale veilingsite of marktplaats ook gewoon kopen ?

Als ik hem bijvoorbeeld uit frankrijk laat komen , komt deze dan zonder problemen de douane door?

Of als deze uit nederland komt , mag ik die dan gewoon laten opsturen via de post ?

En maakt het uit of deze onklaar is gemaakt of niet als het om een geweer van voor 1870 gemaakt is ?
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Vuurwapen voor 1870 importeren legaal ?

Ongelezen bericht door maestro »

Of je hem mag kopen hangt af van de wetgeving van het land waar het wordt gekocht. Of je hem in Nederland mag invoeren en bezitten is een ander verhaal.

- Is een vuurwapen gebruiksonklaar gemaakt, volgens de specificaties van de regeling wapens en munitie, dan mag u ze wel bezitten. Maar U moet wel melding maken van het bezit bij de politie (korspchef). (art. 18 lid 1 sub a, lees ook lid 3)

- Gaat het om een vuurwapen van voor 1870 dan mag u deze gewoon bezitten. (art. 18 lid 1 sub b, regeling wapens en munitie)
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 196
Lid sinds: 25 dec 2015, 14:27
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contact:

Re: Vuurwapen voor 1870 importeren legaal ?

Ongelezen bericht door marcootje »

Dan moet het wel om een echte vuurwapen voor 1870 gaan. Er zijn vele replica's te koop. Deze replica's mogen dan weer niet in je bezit hebben, invoeren, kopen.
Dus kijk goed wat je besteld/koopt, zitten er documenten bij.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 363
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: Vuurwapen voor 1870 importeren legaal ?

Ongelezen bericht door racefiets »

Ook replica's van na 1870 kunnen gewoon vrij zijn marcootje. Daarvoor zal je iets meer informatie moeten hebben.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Vuurwapen voor 1870 importeren legaal ?

Ongelezen bericht door maestro »

racefiets schreef: 30 jul 2019, 08:17 Ook replica's van na 1870 kunnen gewoon vrij zijn marcootje. Daarvoor zal je iets meer informatie moeten hebben.
Op grond waarvan?

Volgens mij heeft Marcootje volkomen gelijk:

artikel 18 lid 1 sub b regeling wapens en munitie:

Wetstekst

vuurwapens die zijn vervaardigd vóór 1 januari 1870;
Het gaat om de datum dat het wapen vervaardigd is. Het woord replica kom ik nergens tegen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 363
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: Vuurwapen voor 1870 importeren legaal ?

Ongelezen bericht door racefiets »

Enkelschots zwartkruit van voor 1945 is gewoon vrij. In de jaren 20 van de vorige eeuw zijn er ook al replica's gemaakt die gewoon onder de vrijstelling vallen.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Vuurwapen voor 1870 importeren legaal ?

Ongelezen bericht door maestro »

racefiets schreef: 30 jul 2019, 12:54 Enkelschots zwartkruit van voor 1945 is gewoon vrij. In de jaren 20 van de vorige eeuw zijn er ook al replica's gemaakt die gewoon onder de vrijstelling vallen.
Dat klopt, in die zin behoort mijn antwoord aanvulling en heb je gelijk. Voor 1945 is een andere belangrijke datum wat betreft enkelschots zwartkruit vuurwapens. Dus sommige replica's mogen wel, andere niet. Het blijft goed opletten op de datum in kwestie.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 363
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: Vuurwapen voor 1870 importeren legaal ?

Ongelezen bericht door racefiets »

Het jaartal van productie van het wapen is inderdaad alles. Als je even op artikel 18 beslisschema googeld dan is het een handig tooltje om een eerste indruk te krijgen of iets vrijgesteld is. Helaas ben je er dan nog niet want sommige wapens zijn ook voor nitrokruit geschikt en kunnen daarom toch verlofplichtig zijn. Als je zelf gaat importeren moet je 100% zeker zijn van je zaak.

Opmerking van moderator thijeleo

link naar art. 18 beslisschema toegevoegd
Op de pagina van de rijksoverheid staat een PDF-bestand.
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... emarwm.pdf
Gebruikersavatar
Piet12463
Infopolitie Gast

Re: Vuurwapen voor 1870 importeren legaal ?

Ongelezen bericht door Piet12463 »

Oke daar is dus niet meteen een duidelijk antwoord op te geven merk ik , het bezitten is 1 ding , maar hoe reageert de douane op zoiets als ik een wapen voor 1870 laat importeren zonder documenten , houden ze het alleen in of hangt er ook meteen een vervolging aan je broek , of laten ze het er wel doorheen , nogmaals het hoeft allemaal niet te werken en is puur voor de sier , ben alleen erg bang dat er nare gevolgen aan kunnen hangen wat het me zeker niet waard is

Iedereen bedankt voor de reacties !
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 363
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: Vuurwapen voor 1870 importeren legaal ?

Ongelezen bericht door racefiets »

Je zal aan de douane aan moeten tonen dat hij vrijgesteld is. Kan je dat dan krijg je vanzelf de postbode aan de deur. Kan je dat niet dan heb je het een en ander uit te leggen.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Vuurwapen voor 1870 importeren legaal ?

Ongelezen bericht door Hilde »

De douane kan alleen in beslag nemen (en vernietigen) en vervolgen als iets verboden is..
(Makkelijker kunnen we het niet maken... 😉)

Je zult dus goed moeten uitzoeken of iets wel of niet mag.

(Ze kunnen ook in beslag nemen als het wel mag, maar dan is het om uit te zoeken of iets verboden is. Is het gewoon toegelaten krijg je daarna het wapen gewoon geleverd)
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten