Wel of geen strafblad en bijstanduitkering

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
RomyC
Infopolitie Gast

Wel of geen strafblad en bijstanduitkering

Bericht door RomyC » 27 jul 2019, 20:11

Goedeavond!

Ik ben vandaag betrapt op winkeldiefstal en heb overal normaal aan mee gewerkt en geen advocaat omdat ik zelf ook wel weet wat ik deed... heel dom.
Nu heb ik een boete die ik krijg van het CJIB 200 plus 9€ administratie kosten.

Dit is mijn 1ste keer en mijn laaste keer want ik ben me kapot geschrokken.
Heb ik nu ook al een strafblad en zoja hoelang duurt dat voor zo'n misdrijf?

Ik heb ook al sinds 2017 een bijstandsuitkering en ik zit in schuldhulp beheer ivm dakloosheid doordat ik uit huis ben gegooid door me moeder ivm depressie van haar kant en ik enorm aan het puberen was. Eerder trouwens nooit in aanmerking gekomen met de politie of dergelijke.
Heeft dit invloed op mijn uitkering dat ik die nu kwijtraak of is dat van mij te ver gezocht omdat dit de 1ste keer was en ik ook niet voor de rechter hoef te komen.

Groetjes Romy

Aasur
Superlid
Superlid
Agent
Roepnaam: Femme
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Wel of geen strafblad en bijstanduitkering

Bericht door Aasur » 27 jul 2019, 21:06

RomyC schreef:
27 jul 2019, 20:11
Ja, die heb je nu. De termijn is variabel. In de meeste gevallen zal het 2 of 4 jaar zijn, afhankelijk van je leeftijd. Wanneer je bijvoorbeeld bij justitie zou willen werken, kijkt men tot 30 jaar terug...
RomyC schreef:
Heeft dit invloed op mijn uitkering.
Nee, zolang je niet gezocht wordt of in detentie zit, heeft het geen invloed op je uitkering.
Assumption is the mother of all f*ck-ups!

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 27 jul 2019, 21:09

U heeft een aantekening in de justitiële documentatie en die staat nog 20 jaar vanaf de datum dat uw strafbeschikking betaald is. Pleegt u in de tussentijd een nieuw misdrijf dan begint deze termijn opnieuw.

Zolang u geen vrijheidsstraf krijgt zal uw bijstandsuitkering niet zo maar stop gezet worden. Ik zou het wel zo snel mogelijk melden bij uw bewindvoerder of hulpverlener.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

RomyC
Infopolitie Gast

Bericht door RomyC » 27 jul 2019, 21:14

Aasur schreef:
27 jul 2019, 21:06
RomyC schreef:
Ja, die heb je nu. De termijn is variabel. In de meeste gevallen zal het 2 of 4 jaar zijn, afhankelijk van je leeftijd. Wanneer je bijvoorbeeld bij justitie zou willen werken, kijkt men tot 30 jaar terug...
RomyC schreef:
Heeft dit invloed op mijn uitkering.
Nee, zolang je niet gezocht wordt of in detentie zit, heeft het geen invloed op je uitkering.
Okay bedankt voor uw antwoord. Ik ben zelf 26 jaar in januari 27 jaar en dit was mijn 1ste keer dat ik in aanmerking kwam met de politie

RomyC
Infopolitie Gast

Bericht door RomyC » 27 jul 2019, 21:15

DiNozzo schreef:
27 jul 2019, 21:09
U heeft een aantekening in de justitiële documentatie en die staat nog 20 jaar vanaf de datum dat uw strafbeschikking betaald is. Pleegt u in de tussentijd een nieuw misdrijf dan begint deze termijn opnieuw.

Zolang u geen vrijheidsstraf krijgt zal uw bijstandsuitkering niet zo maar stop gezet worden. Ik zou het wel zo snel mogelijk melden bij uw bewindvoerder of hulpverlener.
Bedankt voor uw antwoord! Mag ik vragen waarom ik dit zou moeten melden bij de schuldhulpverlener of degene die over mijn bijstand gaan? Is dat voor als ik weer ga werken dat hun dat weten

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 27 jul 2019, 21:16

Ja je zal idd een strafblad hebben , enige uitleg staat hier :
https://www.justid.nl/organisatie/JDS/registratie.aspx

Ik denk niet dat je je bijstandsuitkering zal kwijtraken, maar als je in de schuldhulpverlening zit zal het moeilijk zijn om die boete te betalen, ik weet niet hoe daar verder mee omgegaan wordt.
Ik wil verder niet oordelen , en je zal het best moeilijk hebben, maar probeer wat van je verdere leven te maken en probeer zo snel mogelijk werk te vinden.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

RomyC
Infopolitie Gast

Bericht door RomyC » 27 jul 2019, 21:29

Mijn moeder betaald de boete zodat de schuld in 1x is weggewerkt.
Ik wil gewoon echt zeker weten dat ik de bijstand niet kwijtraak. Kan het namelijk nergens online vinden etc en maandag kan ik pas met juridisch loket bellen.

Maar aangezien hiervoor ookal 2 mensen zeiden dat dat niet zo en dat ik zie dat het ook agenten zijn kan ik aannemen dat het zo is dat ik hem niet kwijtraak?

En dacht dat een strafblad voor kleine misdrijven 5 jaar lang bleef omdat hiervoor werd gezegd 2 tot 4 jaar.

RomyC
Infopolitie Gast

Bericht door RomyC » 27 jul 2019, 22:51

En dan na al die andere vragen nog 1 vraag die ik me ook afvraag uit nieuwsgierigheid. Word dit niet gemeld bij degene die over de bijstandsuitkeringen gaan bij de gemeente?
Me moeder is ook nieuwsgierig wamt dit is totaal niet voor ons.... logisch doe je niet elke dag....

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 27 jul 2019, 23:20

Zeker niet.
Dat mag ook niet ivm de privacy.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

RomyC
Infopolitie Gast

Bericht door RomyC » 27 jul 2019, 23:31

U bedoelt dat de politie dit niet mag doorgeven aan de gemeente van de bijstand dat ik nu een strafblad heb ivm privacy?

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 28 jul 2019, 01:36

De aantekening op het strafblad blijft 20 jaar staan maar telt maar 5 jaar mee als recidive voor het openbaar ministerie.
Mocht u dus binnen 5 jaar weer een misdrijf plegen dan kan deze eerdere straf zorgen voor een hogere straf voor het nieuwe feit.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 28 jul 2019, 04:17

RomyC schreef:
27 jul 2019, 23:31
U bedoelt dat de politie dit niet mag doorgeven aan de gemeente van de bijstand dat ik nu een strafblad heb ivm privacy?
Dat is inderdaad wat Hilde bedoelt.

Pas als iemand in de gevangenis beland geeft justitie door dat iemand in de gevangenis zit en wordt de uitkering gedurende de tijd dat je in de gevangenis zit niet betaald. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over je uitkering.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

RomyC
Infopolitie Gast

Bericht door RomyC » 28 jul 2019, 10:01

Okay bedankt voor uw duidelijke antwoord!

RomyC
Infopolitie Gast

Bericht door RomyC » 28 jul 2019, 13:32

maestro schreef:
28 jul 2019, 04:17
RomyC schreef:
27 jul 2019, 23:31
Dat is inderdaad wat Hilde bedoelt.

Pas als iemand in de gevangenis beland geeft justitie door dat iemand in de gevangenis zit en wordt de uitkering gedurende de tijd dat je in de gevangenis zit niet betaald. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over je uitkering.
Nog 2 vragen aan eigenlijk haha sorry ook 1 namens mijn huisgenoot.

1ste vraag is moet ik het dan zelf vertellen aan degene die over mijn bijstanduitkering gaat dat ik winkeldiefstal heb gepleegd(het was iets heel kleins en doms) of mag dat maar is niet noodzakelijk omdat het ook door justitie niet word doorgegeven ivm pricay?

Mijn huisgenoo vroeg zichzelf al omdat hij op schiphol werkt en om de zoveel tijd een vgb moet vragen of dat dan bezwaar kan hebben als ik als huisgenoot een strafblad heb wegens winkeldiefstal? We hebben geen relatie. Ik woon op een kamer

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 28 jul 2019, 14:31

Als iemand jouw financiën beheert dan zou het verstandig zijn dat diegene daar zo vroeg mogelijk kennis van neemt. Nu je moeder de boete betaalt is dat niet aan de orde.
Verder zie ik(!) geen reden.

Vraag 2:
Nee. Je woont op een kamer. Je hebt geen relatie. Ik zie geen verband waarom dit van invloed is of kan zijn op zijn VOG.

Tenzij je uitspraken hierover niet blijken te kloppen.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten