Strafblad van je meerderjarige kind inzien

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Bezorgde Ouder
Infopolitie Gast

Strafblad van je meerderjarige kind inzien

Bericht door Bezorgde Ouder » 27 jul 2019, 02:12

Geachte,

Mijn vrouw en ik hebben binnenkort een gesprek bij de politie in verband met het een en ander rond onze meerderjarige dochter.

Wij willen tevens volledige inzage in haar strafblad, zodat wij weten wat er zoal gebeurd is en wij de betreffende informatie, indien nodig, ook via de juiste wegen kunnen verspreiden.

Onze dochter is voor een zedendelict gepakt. Wij willen dit gesprek alleen voeren zonder onze dochter erbij, zodat zij ons niet op een verkeerd spoor kan zetten en wij zonder ruis inzage kunnen hebben in haar dossier en waar nodig dit kunnen delen met de juiste kanalen.

Wij vragen ons af of wij überhaupt een gesprek over onze meerderjarige dochter met u kunnen hebben zonder haar aanwezigheid en of u welwillend bent ( desnoods informeel ) om ons inzage te geven terwijl onze dochter eveneens niet aanwezig is. Wij vinden dat ze anders niet de juiste hulp krijgt en daarnaast vinden we dat we als ouder te allen tijde recht hebben op inzage in haar dossiers, ook al is ze meerderjarig.

Wat biedt u aan mogelijkheden?
Wat zijn de kosten hiervan?

Mede namens mijn vrouw alvast bedankt,

Henny

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Re: Strafblad van je meerderjarige kind inzien

Bericht door maestro » 27 jul 2019, 06:14

Uw bezorgdheid om uw dochter is een goed iets, maar u heeft simpelweg geen recht op inzage en politie en justtie, alsmede haar advocaat, mogen ook verder geen informatie verstrekken. De privacy wetgeving staat hieraan in de weg.
Komt het tot een proces dan zult u tijdens de openbare zitting als toeschouwer wel de nodige informatie kunnen krijgen, al wordt dat vaak summier gehouden.

U zult het moeten doen met de informatie die uw dochter wenst te verstrekken.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 27 jul 2019, 14:37

Tenzij uw dochter handelingsonbekwaam is en u mentorschap heeft zal u geen inzage in de gegevens van uw dochter kunnen krijgen tenzij ze deze zelf aan u verstrekt.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Bezorgde Ouder
Infopolitie Gast

Bericht door Bezorgde Ouder » 27 jul 2019, 21:13

Geachte,

Wij vinden het zeer vervelend te horen dat we geen inzage kunnen krijgen in het strafblad van onze dochter.
Te meer, omdat wij als ouder vinden dat wij , aangezien wij boven onze kinderen staan , te alle tijden inzage moeten hebben in de informatie van onze kinderen. Dat is niet meer dan logisch, gezien wij de rekeningen van onze dochter betalen. Voor wat hoort wat.

Wij achten deze informatie noodzakelijk om onze dochter te helpen EN openbaarmaking via diverse online kanalen is noodzakelijk om criminelen af te schrikken en haar zelf ook[/u][/b].
Ze heeft volgens de hulpverlening toch geen kans meer op een normale baan en privacy is voor haar funest. daarom hebben wij afgesproken dat wij nu haar privacy bepalen (en die is nihil).

Wij hebben om die reden uitgezocht wat het beste is en zien dat onze dochter het beste onder curatele geplaatst kan worden omdat haar recht op privacy dan beheerd wordt door een mentor of curator, klopt dat?
Wij willen haar volledig wilsonbekwaam laten verklaren omdat er anders een TBS-opname volgt naar ons gevoel.

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 27 jul 2019, 22:23

Ze is meerderjarig en daar zit qua privacy de grens. Indien ze minderjarig was zou het een ander verhaal zijn. De politie is verplicht zich aan de privacyregels te houden.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 27 jul 2019, 22:25

Zolang zij niet onder een of andere vorm van curatele of bewind staat heeft u geen recht op inzage als zij dat zelf niet aangeeft.
Wat de anderen ook al aangeven.
U kunt dat vervelend vinden en u kunt vinden dat u er recht op heeft, alleen gaat de wet boven wat u vindt.
De privacy wetgeving bepaalt haar privacy en niet u.

Als u haar onder curatele kunt laten plaatsen dan gelden er andere regels, echter is dit niet iets wat zomaar door ouders gedaan kan worden. U kunt als curator benoemd worden echter gaat de rechter hierover. U kunt hiervoor een verzoek doen bij de rechtbank in uw regio.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door MarcH » 28 jul 2019, 09:19

Bezorgde Ouder schreef:
27 jul 2019, 21:13
Wij willen haar volledig wilsonbekwaam laten verklaren omdat er anders een TBS-opname volgt naar ons gevoel.
Ik zou met dit soort acties voorzichtig zijn. Ze kunnen namelijk een tegenovergesteld effect hebben. In dat kader is het misschien handig om voordat u iets doet, eerst met de advocaat van uw dochter te gaan praten (als die advocaat dat wil).
Be yourself, no matter what they say ...

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 28 jul 2019, 11:51

Ik wil me daarbij aansluiten. Probeer eerst met de advocaat te praten en met de betrokken hulpverleners.

Waar het bij curatele, mentorschap en dergeijke maatrefgelen omgaat is dat iemand niet instaat is zijn of haar persoonlijke belangen te behartigen. Er moet sprake zijn van bijvoorbeeld een geestelijke stoornis, zwakbegaafdheid, dementie of zware vorm van alchol- of drugsverslaving. Het niet eens zijn met hoe iemand leeft of dat iemand in de criminaliteit terecht is gekomen is opzichzelf onvoldoende.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 28 jul 2019, 13:05

Te meer, omdat wij als ouder vinden dat wij , aangezien wij boven onze kinderen staan , te alle tijden inzage moeten hebben in de informatie van onze kinderen.
Ik vind dit een opmerking die bij mij nekharen omhoog doen gaan. Ieder persoon is een individu, zeker als deze meerderjarig is. Niemand staat boven kinderen, we leven allemaal NAAST elkaar.

En wie is "wij als ouder". Wij impliceert een meervoud, man en vrouw dus. Ouder impliceert dat het er maar 1 is. Is uw vrouw het met u eens?
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 28 jul 2019, 14:01

@thijeleo Uit de eerste zin in openingspost: "Mijn vrouw en ik hebben..."

Ik lees wel meer opzienbarende zinnen:
-Dat is niet meer dan logisch, gezien wij de rekeningen van onze dochter betalen. Voor wat hoort wat.
-...en privacy is voor haar funest
-daarom hebben wij afgesproken dat wij nu haar privacy bepalen (en die is nihil) :|
-Wij willen haar volledig wilsonbekwaam laten verklaren omdat er anders een TBS-opname volgt naar ons gevoel.

Ik weet niet wie de rechter wilsonbekwaam zal achten bij zulke uitspraken... 8)
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 28 jul 2019, 15:01

Er zal best een goede verklaring voor deze uitspraken zijn, ik kan er alleen niet echt op komen.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Gesloten