Moet NS service en veiligheid-medewerker zich legitimeren?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
k2p
Lid
Lid
Contacteer:

Re: Moet NS service en veiligheid-medewerker zich legitimeren?

Bericht door k2p » 29 jul 2019, 09:56

Als je een zwart-rijder was, kon dat aan de hand van het vervoersbewijs worden achterhaald. Als je een onruststoker was, had dan niet de politie moeten worden ingeschakeld na aanhouding?
Het gebruik van een geweldsmiddel zonder de nodige opvolging van de zaak, lijkt me kwalijk. Ook het niet identificeren is kwalijk. Het iemand geboeid achterlaten, weet ik niet of dat mag, misschien anderen hier wel.
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 29 jul 2019, 11:02

k2p schreef:
29 jul 2019, 09:56
Het iemand geboeid achterlaten, weet ik niet of dat mag, misschien anderen hier wel.

Strafvordering kent zo’n hele specifieke regeling, art 124 (in het kader van de openbare orde):
Artikel 124
1 Voor de handhaving der orde ter gelegenheid van ambtsverrichtingen draagt zorg de voorzitter van het college, of de rechter of ambtenaar, die met de leiding dier verrichtingen is belast.

2 Deze neemt de noodige maatregelen opdat die ambtsverrichtingen zonder stoornis zullen kunnen plaats vinden.

3 Indien daarbij iemand de orde verstoort of op eenigerlei wijze hinderlijk is, kan de betrokken voorzitter, rechter of ambtenaar, na hem zoo noodig te hebben gewaarschuwd, bevelen dat hij zal vertrekken en, ingeval van weigering, hem doen verwijderen en tot den afloop der ambtsverrichtingen in verzekering doen houden.

4 Van een en ander wordt een proces-verbaal opgemaakt, dat bij de processtukken wordt gevoegd.

5 Met de dienst der gerechten zijn belast ambtenaren van politie, aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, dan wel andere ambtenaren of functionarissen, voor zover die ambtenaren of functionarissen door Onze Minister van Veiligheid en Justitie zijn aangewezen. Deze ambtenaren of functionarissen nemen de aanwijzingen in acht van de voorzitter van het college, de rechter of de ambtenaar, bedoeld in het eerste lid.

Staat tegenover dat het nie verboden is om ’t evengoed te doen; ik laat een verdachte ook weleens achter (in de auto) en dat wil niet zeggen dat ik dan meteen fout bezig ben. Als je vrijheidsbeneming gerechtvaardigd is, dan is het ‘alleen achterlaten’ geen procedurefout oid.. Maar dan moet je dus wel rechtmatig bezig zijn..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contacteer:

Bericht door r0n. » 29 jul 2019, 12:41

De NS is een bedrijf en geen overheid (meer).
Zijn de BOA's van de NS nu in dienst bij de NS, zijn het ambtenaren, of zijn ze door de minister aangesteld als zodanig?
Dit lijkt mij wel belangrijk in deze.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 29 jul 2019, 14:28

Als V&S medewerker ben je BOA + geweldsbevoegd. Je mag als BOA optreden voor artikel 70 TM 73 van Wet personenvervoer 2000, evenals nog wat andere zaken die in jouw beschermingspakket vallen. Je mag staande houden, verbaliseren en aanhouden.
De geweldsbevoegdheid wil zeggen Dat je net iets meer mag als een normale BOA (zoals de HC is) je mag iemand met geweld aanhouden, je mag handboeien, je mag fouilleren.
(gevonden op dit forum : https://community.ns.nl/op-het-station- ... eden-43631 )

Mij lijkt het dat een BOA zich altijd moet legitimeren als daarom wordt gevraagd, ongeacht waar die BOA in dienst is. Juist om te kunnen klagen als er iets misgaat,
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 29 jul 2019, 15:35

Speedy1 schreef:
26 jul 2019, 17:53
Heb al met de NS Servicelijn gebeld.

Vriendelijke mevrouw aan de lijn, die het vervelenden voor me vond, maar aangaf dat als je meewerkt met het boeien door de NS-er je daarmee toestemming geeft en dat je dan natuurlijk geen klacht meer in kon dienen....
En dat valt dus in de categorie L... verhalen wat mij betreft.
Hele vette klacht direct richten aan de directeur ( naam en toenaam) en gelijk de dame citeren want die maakt het helemaal te bont.
Even kijken of ik het goed begrepen heb.
Jij verzet je matig tot niet tegen het boeien dus bent nu de l....'Als jij je wel had verzet komt er een hele meute ME aan om jou als nog te boeien en heb je een ander probleem nl verzet tegen aanhouding of zo.
Deze doet het zeker goed op verjaardagen en partijtjes. :D
Never change a winning team

fietspomp
Lid
Lid
Vrijwilliger
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door fietspomp » 29 jul 2019, 15:42

DiNozzo schreef:
28 jul 2019, 21:05
Dat lijkt mij dan weer niet.
Ambtsinstructie:
Ambtsinstructie, artikel 22
1. De ambtenaar kan een persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, ten behoeve van het vervoer handboeien aanleggen.
2. De maatregel, bedoeld in het eerste lid, kan slechts worden getroffen, indien de feiten of omstandigheden dit redelijkerwijs vereisen met het oog op gevaar voor ontvluchting, dan wel met het oog op gevaar voor de veiligheid of het leven van de persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, van de ambtenaar of van derden.
3. De in het tweede lid bedoelde feiten of omstandigheden kunnen slechts gelegen zijn in:
a. de persoon die rechtens zijn vrijheid is beroofd, of
b. de aard van het strafbare feit op grond waarvan de vrijheidsbeneming heeft plaatsgevonden, een en ander in samenhang met de wijze waarop en de situatie waarin het vervoer plaatsvindt.

Is TS rechtens van zijn vrijheid beroofd? Volgens mij is hier van een staande houding al geen sprake meer, TS is niet aangehouden...
Er is geen sprake van transport?
Welke feite en omstandigheden leiden tot het gebruik van de boeien? TS geeft aan dat hij meewerkte en het 'strafbare feit' zou zwart rijden zijn of onrust stoken? Natuurlijk weten we niet wat de verdachte zou hebben gedaan, maar ik hoor weinig, erg weinig...

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door vraagteken » 29 jul 2019, 15:43

Pim schreef:
28 jul 2019, 16:54
Is dat zo?
Wat doet men dan wanneer er meerdere personen op de beelden staan?
Ik doel dan op de privacy van die andere personen.
Die blurren ze. Zo heb ik ooit beelden ook van de Rabo gekregen.
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 29 jul 2019, 17:56

fietspomp schreef:
29 jul 2019, 15:42
Is TS rechtens van zijn vrijheid beroofd? Volgens mij is hier van een staande houding al geen sprake meer, TS is niet aangehouden...
Er is geen sprake van transport?
Welke feite en omstandigheden leiden tot het gebruik van de boeien? TS geeft aan dat hij meewerkte en het 'strafbare feit' zou zwart rijden zijn of onrust stoken? Natuurlijk weten we niet wat de verdachte zou hebben gedaan, maar ik hoor weinig, erg weinig...
Dat de ambtsinstructie het niet zo maar toestaat ben ik met je eens. Artikel 124 lid 1 en 2 SV kunnen wel het aanleggen van transportboeien rechtvaardigen als dit nodig is zodat de BOA het onderzoek kan uitvoeren. Kennelijk was er een verdenking richting art 72 Wet Personenvervoer 2000 waarvoor nog enig onderzoek vereist was. Heel zuiver is het niet maar het is ook niet onmogelijk.

Voor mishandeling heb je toch pijn, letsel of een hevige onlust veroorzakende gewaarwording in of aan het lichaam. En dat is toch echt nodig voor mishandeling. Wederrechtelijke vrijheidsberoving is bij een staandehouding ook niet zo maar van toepassing.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 29 jul 2019, 19:22

Mishandeling klinkt misschien wel heel zwaar, maar als je 20 minuten lang vastgezet wordt aan een lantaarnpaal met handboeien terwijl je niet degene bent die ze zoeken, is dat niet psychisch een "hevig onlust veroorzakende gewaarwording"?

Ik ben benieuwd wat de schriftelijke reactie van de NS wordt op de klacht
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 29 jul 2019, 20:30

Een verdachte is: hij te wiens aanzien, uit feiten of omstandigheden, een redelijk vermoeden van schuld, aan enig strafbaar feit voortvloeit.

En dat achteraf blijkt dat hij het niet of misschien niet is doet niets ter zake.

Er zijn verdachten die uren, dagen, of langer vast zitten waarna blijkt dat zij het niet waren.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

roadtrain
Inventaris
Inventaris
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door roadtrain » 29 jul 2019, 21:14

citaat; Toen werd meneer heel kwaad en legde hij boeien aan (om mijn polsen en een verkeersbord).

citaat: Na 10-20 minuten kwam hij terug

Dus je laat iemand zonder toezicht zo achter op straat????? Dat lijkt mij toch niet te kunnen

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 29 jul 2019, 22:07

citaat: Na 10-20 minuten kwam hij terug
Met alle respect... het is een schatting waarin gelijk een marge van maar liefst 100% zit.

En hoeveel minuten waren het nu werkelijk?
3? 4? 5?

Laat betrokkene eerst zijn beelden maar eens hebben en de exact tijdsduur bepalen.

Vooropgesteld ben ik persoonlijk tegen het geboeid achterlaten van iemand zonder direct toezicht.
Zelfs wanneer 124 SV (of welk ander artikel ook) hiervoor toepasbaar is.

Maar ik ken ook de nauwkeurigheid van burgers waar het aankomt op wachten op hulpdiensten. En ik suggereer geen opzet bij TS. Wachten op hulp duurt altijd te lang voor je gevoel.

Net als de terugreis van je vakantie altijd sneller lijkt te gaan dan de heenreis. ;)
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Speedy1
Infopolitie Gast

Bericht door Speedy1 » 30 jul 2019, 16:26

Wat fijn dat jullie allemaal zo meedenken/-leven met mij.

Update:
Ik heb de laatste dagen niet op het forum gezeten, maar hier even een update van mijn kant.
Zaterdagochtend heb ik opnieuw telefonisch contact opgenomen met de NS Servicelijn en verzocht dat de camerabeelden bewaard zouden blijven. Eerst kwam er dezelfde afwimpelende houding (net als de vorige keer) in de trant van dat ik daar geen recht op zou hebben, maar toen ik aangaf dat ik het gesprek opnam en geadviseerd was door een politieagent kreeg mijn gesprek de juiste aandacht. Na een kwartier wachten was er (op zaterdag!!!) overlegd met een manager en een jurist en zouden de beelden zekerheid worden. (Kennelijk helpt een post op infopolitie ;-) )
Daarna meteen mijn klachtbrief opgesteld en per mail én aangetekend verstuurd.

Vanochtend rond 11:00u werd ik gebeld n.a.v mijn klachtbrief door de jurist die ik zaterdag ook al gesproken had (met de opmerking van haar dat er ook twee andere medewerkers van de NS ook meeluisterden met het gesprek). De beelden waren veiliggesteld, maar in de beelden was de NS medewerker Service en Veiligheid alleen vanuit de zijkant/achterkant te zien, waardoor identificeren niet mogelijk zou zijn. Ook uit het dienstrooster zou niets op te maken te zijn. De jurist twijfelde daarom ook of het wel echt een NS medewerker was.

Gezien de ernst van de feiten vertelde men mij dat de direct toezichthouder en de toezichthouder met spoed over deze zaak zou worden ingelicht, wat dat ook moge betekenen...

Mocht ik nog wat van de direct toezichthouder en/of de toezichthouder horen, of van de NS, dan laat ik dat weten.

@Pim: volgens het camerabeeld was de (mogelijke) NS medewerker Service en Veiligheid was slechts 7 minuten op het station, dus kan ik nooit langer dan 7-8 minuten alleen geboeid zijn achtergelaten.... Sorry voor het jokken in mijn eerste post... *bloos*

Speedy

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 30 jul 2019, 16:40

Vanuit het perspectief gezien van de TS, de betalend klant van de NS, vind ik het nogal een verhaal. Staande gehouden, het optreden van de BOA, de boeien, de informatie van de 'klantenservice' en hier eigenlijk verweten worden dat TS het tijdverloop niet nauwkeurig genoeg heeft bijgehouden.

Opvallend is verder dat een andere klacht over NS personeel op dit forum OOK het station Nunspeet betreft. Waarschijnlijk toeval, maar toch is ook dat topic interessant om door te lezen: viewtopic.php?f=70&t=41337&p=514981

Een 'gewone' klacht aan de NS gaat zeer waarschijnlijk onderin de la. Op zijn best een "jammer maar helaas' briefje. Er is een formele BOA klachtenprocedure, waar ik de details zelf niet van ken. Daarnaast is een ander spoor (!) dat TS zijn verhaal op elk beschikbaar (social) medium laat zetten. Mogelijk dienen er zich getuigen aan, of lotgenoten. Voor beide sporen zou ik adviseren iemand te zoeken die er verstand van heeft

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 30 jul 2019, 17:28

De klachtenregeling staat hierin beschreven : https://wetten.overheid.nl/BWBR0039766/ ... e.divisie9

Ik zie overigens niet zo snel de verwijzing staan waar de ombudsman het over heeft : https://www.nationaleombudsman.nl/nieuw ... ambtenaren

Gesloten