Oneens met de snelheidsovertreding.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Patrickmeteenvraag
Infopolitie Gast

Oneens met de snelheidsovertreding.

Bericht door Patrickmeteenvraag » 24 jul 2019, 07:57

Goedemorgen allemaal,
Ik ben vanochtend circa 05:50 staande gehouden door een agent omdat ik te hard reed. Dit gebeurde op de snelweg waar 130 is toegestaan. Ik had mijn cruise control op +/- 160 km/u staan. Ik zag in mijn achterruit kijkspiegel de zichtbare politievoertuig de snelweg opkomen dus ik remde per direct af en reed vervolgens 130km/u. De beste man heeft mij bekeurd op 170km/u, hij heeft echter geen bewijs/meting hiervan gedaan. Hij heeft zich ook niet gelegitimeerd en ik moest een blaastest doen. Ik heb ook helemaal geen documenten meegekregen of iets? (Is dat iets nieuws waar ik niks van af weet?) Ik wil deze zaak graag aanvechten, wat zijn mijn opties?

Vriendelijk bedankt alvast!

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Oneens met de snelheidsovertreding.

Bericht door zijlvaart67 » 24 jul 2019, 09:33

Dan begin ik met een hele simpele wedervraag:
Wat wilt u aanvechten?

Het feit dat u moest blazen en u geen bewijs van ontvangst heeft verstrekt is allemaal ‘bijzaak’ en dat interesseert niemand. ‘Blazen’ is al helemaal niet bijzonder. De snelheidsovertreding hoeft niet met een video oid vastgelegd te worden; de ambtsbelofte/eed van de agent is genoeg bewijs. U kunt dit alleen ontkrachten door met zeer overtuigend tegenbewijs te komen, maar ik gok dat u daar ook niet over beschikt. Zeggen dat iets ‘niet klopt’ is geen tegenbewijs..

Het legitimeren is wel een puntje. Ik ben benieuwd hoe een rechter daar mee omgaat. Ik heb al bijzondere uitspraken mogen meemaken in de trant van ‘ja, maar u had toch wel door dat u met politie te maken had, of niet?’ dus ook daar kijk ik niet meer van op. Feit blijft dat het wel een absoluut vereiste is voor verder politieoptreden:

RECHTBANK ZUTPHEN
Sector Straf
Parketnummer: 06/470836-06

Aanhouding verricht door opsporingsambtenaren in burgerkleding. Nu zij zich niet voorafgaand hebben gelegitimeerd, is geen sprake geweest van een optreden in de rechtmatige uitoefening van hun bediening, zoals bedoeld in art. 180 van het Wetboek van Strafrecht.

Blijkens de verklaringen van verdachte en [medeverdachte] hebben de betreffende opsporingsambtenaren zich eerst na de aanhouding en de daarmee gepaard gaande toepassing van geweld gelegitimeerd. Verdachte en [medeverdachte] hebben hun verzet toen onmiddellijk gestaakt. De politierechter heeft geen reden aan de betrouwbaarheid van deze verklaringen te twijfelen.

Maar hoe gaat u ook dat bewijzen als dat een twistpunt wordt?

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door vraagteken » 24 jul 2019, 09:45

Zijlvaart, ik lees dat het een zichtbaar politievoertuig was. Iets zegt mij dat de collega's daarin ook geuniformeerd waren. Dan is legitimatie alleen nodig op verzoek.
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 24 jul 2019, 09:51

Oeps, overheen gelezen..dan is ’t wel klaar.. 8)

Een bezwaar wordt daarmee een kansloze missie..

Krav Maga

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 24 jul 2019, 10:02

Ik vermoed dat de meting met een lasergun is gedaan en dat de surveillance auto de stssndehouding diende te doen.
Bekeuringen worden tegenwoordig digitaal aangemaakt en een afschrift van de bekeuring is geen wettelijk vereiste meer.
De afhandeling van de bekeuring geschiedt door het cjib en afhankelijk van de aard van afhandeling kunt u bezwaar aantekenen, in verzet gaan of voor de rechter moeten verschijnen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 24 jul 2019, 10:11

"Ik had mijn cruise control op +/- 160 km/u staan"
Hmmm.... bij mij staat de cruisecontrol op een vaste snelheid. U weet kennelijk niet op welke snelheid u de cruisecontrol instelde. Maar u weet wel dat het geen 170 km/u kan zijn geweest. Best raar deze stelligheid.

U bekent dus te hard gereden te hebben totdat u de politieauto zag.
Feit gepleegd zou je denken.
Maar misschien zag de agent u wel veel eerder, en mat hij uw snelheid dus ook eerder toen u nog "+/- 160 km/u reed".

En ja, anno 2019 geen bonnetje van een bekeuring. Alles gaat digitaal.

En legitimeren gaat zoals gezegd op verzoek wanneer de agenten in uniform gekleed waren. Niet gevraagd? Dan is er geen fout door de agenten gemaakt.

Waren de agent niet in uniform gekleed dan moeten zij ongevraagd legitimeren tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 24 jul 2019, 10:29

Dat er veel te hard gereden is, is hier wel duidelijk. En een verklaring opgemaakt op ambtseed dat de auto 170 reed weegt uiteraard zwaarder dan de automobilist die zegt dat hij slechts 160 reed en toen snel afremde naar 130. Dan zal je inderdaad met overtuigende argumenten moeten komen die aantoont dat de meting verkeerd is uitgevoerd. Nou is in dit geval het verschil in boetes ook weer niet enorm volgens deze link (https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/h ... /tarieven/), en de vraag is of het veel zin heeft om daar veel tijd en moeite in te steken om de bekeuring mogelijk iets te kunnen verlagen.

Maar stel nou dat de geconstateerde snelheid (waar de automobilist het dus niet mee eens is) net het verschil uitmaakt tussen rijbewijs inleveren of niet, zal de politie dan niet moeten aantonen hoe de meting precies verricht is, met geijkte apparatuur en volgens bepaalde richtlijen ? Ik kan me niet voorstellen dat een op ambtseed opgemaakt procesverbaal atijd doorslaggevend bewijs is.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door vraagteken » 24 jul 2019, 10:32

Dat doen we altijd. Als ik een bon in wil voeren moet ik het meetmiddel, de ijkdatum en type/serienummer sowieso al invullen. Als daar wat niet aan klopt kan ik de bon niet insturen. Laatst had ik een overschrijding van de max > 40. Was de ijking een dag verlopen. Tjah, jammer dan. Geen goede meting of geen goede meetapparatuur = geen bekeuring.

Patrick.......
Infopolitie Gast

Bericht door Patrick....... » 24 jul 2019, 11:43

Maar de beste man heeft me dus verteld geen meting te hebben gedaan, wel een aanname dat ik 170km/u reedt.
En wat ik was vergeten te melden is dat de betreffende agent alleen was. (Weet niet of ik hier iets mee kan?)

Bedankt iedereen voor de reacties alvast! Is mijn eerste bekeuring vandaar de paniek..
En dat ik vermeld heb dat ik mijn cruise control op +/- 160km/u had staan bedoel ik dan dus ook mee 159/161km/u.

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door vraagteken » 24 jul 2019, 11:46

Dan krijgt u de boete niet eens. Hij MOET invullen hoe hij de meting heeft gedaan. Als hij geen meting heeft gedaan kan hij het formulier niet invullen en dan krijgt u nooit een boete thuis.

Dat een agent alleen is maakt helemaal niets uit, zou ook lekker zijn voor motorrijders!

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 24 jul 2019, 14:33

Vroeger was ‘schatten’ ook gewoon een optie in de Meos, misschien nog steeds wel..

Krav Maga

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 24 jul 2019, 19:06

Schatten mag nog steeds maar moet wel goed onderbouwd zijn, zeker bij zulke hoge snelheden.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Gesloten