Golf 7 TRC Edition

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Higuys001
Infopolitie Gast

Golf 7 TRC Edition

Bericht door Higuys001 » 10 jul 2019, 22:20

Een hele goeie avond,

Sinds vorige week heb ik een Golf 7 TRC weten te scoren, ik blij natuurlijk. Hij is ook standaard voor de rest, niks mee gedaan. Alleen komt al uit fabriek met een akrapovic uitlaat.

Dus ik op de snelweg @Woerden 130 rijden, mag ook 130 daar. Niks aan de hand, achter mij was een politie auto. Dus ik netjes na rechts, gas los laten, toen kwamen de wel bekende ''Pops & Bangs'' ookwel bekend als knallen die uit de uitlaat komen.

Mocht Agent meteen volgen, kreeg ik een waarschuwing ervoor.

Ik rij in de stad nooit in sport stand, ik snap dat het daar niet zo gewaardeerd wordt. Ook niet leuk voor de bewoners. Dat respecteer ik ook graag zelfs. Maar op de snelweg? Een uur of half 1 s'nachts? Ik kies altijd ''sport mode'' voor de snelweg, omdat die dan ook lekker strak op het weg ligt.

Voor de rest heb ik me netjes aan de snelheid gehouden, uitlaat is standaard uit fabriek, pops & bangs ook bij een TRC.

Wat kan ik hieraan doen? Vind het wel jammer dat ik een waarschuwing kreeg voor zo iets lulligs om het bot te zeggen.

Ik doe het ook niet bewust, zou wel heel dom zijn als je oom agent al achter je ziet rijden, zelf zei die dat die niet gek was, en dat ik dondersgoed wist dat mijn uitlaat niet standaard was????????????????????

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Re: Golf 7 TRC Edition

Bericht door SWAT » 10 jul 2019, 22:58

Ook met een standaard uitlaat mag u geen onnodige geluiden veroorzaken. Geluiden die u kunt voorkomen door normaal terug te schakelen en rustig gas terug te nemen en door niet in 1 keer het gas los te laten.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Frans » 10 jul 2019, 23:12

Edit: mijn bestaande post was inderdaad incorrect. Er zijn 75 Golf VII TCR auto's naar Nederland gekomen. Ik kan nergens in de specificaties vinden of deze specifieke uitlaat standaard eronder zit of optioneel is maar linksom of rechtsom, u mag geen onnodig geluid veroorzaken en dat is waar die specifieke uitlaat nu juist voor is gemaakt.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 11 jul 2019, 00:28

Zelfs als de Acrapovic uitlaat standaard is...
De crux zit hem hierin:
Ik rij in de stad nooit in sport stand, ik snap dat het daar niet zo gewaardeerd wordt. Ook niet leuk voor de bewoners. Dat respecteer ik ook graag zelfs. Maar op de snelweg? Een uur of half 1 s'nachts? Ik kies altijd ''sport mode'' voor de snelweg, omdat die dan ook lekker strak op het weg ligt.
De sportstand maakt meer geluid dan de gewone stand. Dus in de sportstand / sportmode onnodig geluid.

Het RVV artikel onnodig geluid veroorzaken rept niet over binnen bebouwde kom of buiten bebouwde kom. Zelfs niet over het veroorzaken van overlast. Je mag gewoon geen onnodig geluid veroorzaken. Mooi hè.

Er is jurisprudentie over een Audi in de sportstand. Maar ik ben niet zo goed in zoeken van jurisprudentie. 8)
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 11 jul 2019, 09:16

Aan de andere kant kun je ook beargumenteren dat de uitlaat gewoon goedgekeurd is. Op een bepaalde manier vind ik het dan toch raar dat je bekeurd kan worden omdat je auto een ‘backfire’ geeft of überhaupt gewoon hard klinkt..

Volgas wegtrekken bij een verkeerslicht is wel duidelijk, maar ik heb er toch een dubbel gevoel bij..

In de mtorwereld is vooral ‘Jekill and Hide’ beroemd om z’n regelbare uitlaten; stationair al een teringherrie in de sportstand maar volkomen legaal.. Dat is toch gek..

Het geeft in mijn ogen altijd een spanningsveld met dit (uitspraak van het Hof):
3.12. Als "onnodig" kan echter niet aangemerkt worden het geluid dat wordt veroorzaakt door het enkele rijden met een ander type uitlaatsysteem dan het volgens de typegoedkeuring van het motorvoertuig daarbij behorende systeem, althans wanneer het een - ongewijzigd - uitlaatsysteem betreft, dat ingevolge het Besluit uitlaatsystemen motorvoertuigen en bromfietsen tot een goedgekeurd type behoort. Immers, ook indien dergelijk geluid als hinderlijk wordt ervaren kan het niet als onnodig worden gekenschetst, nu het door de wetgever is toegelaten.

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 11 jul 2019, 09:38

Ee recentere uitspraak zegt het volgende :
" In de arresten waarnaar de gemachtigde verwijst, heeft het hof overwogen dat het voor de vaststelling van ‘onnodig geluid’ niet relevant is of het maximale geluidsniveau, zoals dat bij de typegoedkeuring is vastgesteld, al dan niet wordt overschreden. Het gaat erom dat er, op het gehoor, onnodig geluid wordt veroorzaakt. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer de motor op een onnodig hoog toerental wordt gebracht, met piepende banden wordt geremd of wijzigingen worden aangebracht aan (goedgekeurde) onderdelen. Van onnodig geluid kan echter niet worden gesproken wanneer enkel (normaal) wordt gereden met een voertuig met een goedgekeurd uitlaatsysteem waaraan geen wijzigingen zijn aangebracht.
Maar voertuigeisen en gedragsregels kunnen dus wel naast elkaar bestaan. Met je goedgekeurde auto met piepende banden wegscheuren mag niet want je veroorzaakt dan onnodig geluid. .
Het blijft wel subjectief allemaal. Het is logisch dat een sportauto meer geluid maakt dan een elektrische auto, ook bij "normaal gebruik".
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 11 jul 2019, 09:41

Het is geen backfire, de uitlaat is gemaakt om een extra hard racegeluid na te bootsen in bepaalde standen en dat doet TS dan 's nachts op de A2 want daarlangs wonen geen mensen...? Als de uitlaat het "standaard" zou doen tot daaraan toe maar het is een stand waar de bestuurder bewust voor kan kiezen, hij kan bewust kiezen voor het maken van onnodig geluid want in de normale stand doet de uitlaat dat namelijk niet.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 11 jul 2019, 09:47

Mee eens dat de bestuurder er bewust voor kiest om in de sportstand te rijden. Maar je kunt erover discussieren of dat niet gewoon valt onder het "normale gebruik" van zo'n wagen.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 11 jul 2019, 10:08

Nee, dat valt onder "onnodig geluid veroorzaken". De auto hoeft dit namelijk niet te doen, de bestuurder kiest er zelf voor omdat...(kies een reden, hij het mooi vindt?) In de normale rijstand produceert de genoemde uitlaat standaard db's.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 11 jul 2019, 11:08

En in de sportstand produceert hij nog immer de toegestane db’s… anders was de uitlaat nooit goedgekeurd..
En dat is dus exact mijn punt; we introduceren de gedachte dat je niet altijd in de sportstand mag rijden, want er bestaat ook nog een ‘stille modus’..

Het rijden in de sportstand wordt derhalve meer een vorm van ‘gedogen’ zolang je dit op een beschaafde plek doet… en dat is toch een bizarre gedachte?
Al rijd je dag en nacht in de sportstand, de rdw heeft daar geen enkel probleem mee, waarom wij dan wel?

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 11 jul 2019, 11:25

Dat is ook eigenlijk waar ik op doelde. Een hybride auto kan bijvoorbeeld zowel gebruik maken van een electromotor als een benzinemotor. Dan kan je ook niet zomaar zeggen dat er onnodig geluid veroorzaakt wordt als de bestuurder hem niet op de electrostand zet.....

Punt blijft wel dat niemand gebaat is bij geluidshinder. Maar dat is dus volkomen subjectief. Je kunt als wetgever bijvoorbeeld wel een maximaal toelaatbaar aantal decibel noemen, iemand anders kan bij wijze van spreken al gek worden van het geluid van druppels uit een lekkende kraan.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 11 jul 2019, 13:05

zijlvaart67 schreef:
11 jul 2019, 11:08
Al rijd je dag en nacht in de sportstand, de rdw heeft daar geen enkel probleem mee, waarom wij dan wel?
En dat is dus exact wat ik me afvraag Koen. Het zou me niet verbazen als ie meelift op de typegoedkeuring van de GTI, het is namelijk niet meer en niet minder dan een GTI met heel veel opties.

Bron

Kortom, ik denk dat RDW er niet zo heel veel van heeft gevonden...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 11 jul 2019, 14:04

[Ben benieuwd naar de uitspraak waar Pim het over heeft. Eenerzijds mag je geen onnodig geluid veroorzaken, anderzijds rijdt je met een goedgekeurde uitlaat en is het vreemd als je daarvoor bestraft wordt.
Maar veranderd in de sportstand alleen de uitlaat? Als er meer veranderd kan het sneller onder onnodig geluid maken vallen.

Standaard formulering is:
Onder onnodig geluid moet worden verstaan dat geluid dat sterker is dan het geluid dat het rijden met een naar de eisen van de tijd normaal ingerichte auto onvermijdelijk veroorzaakt. Van onnodig geluid zal men eerst kunnen spreken, zodra het veroorzaakte geluid het normale, geaccepteerde, door auto's veroorzaakte geluid te boven gaat.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2018:2099

De sportstand is niet onvermijdelijk en wellicht prima optie voor een circuit, rally etc, maar niet bij normaal gebruik op de openbarr weg.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 11 jul 2019, 14:55

Nu ken ik de TRC niet heel goed, maar bij sommige auto's van de VAG (met name Porsche) staat er in het instructie boek dat de sport of racestand niet voor gebruik op de openbare weg is omdat er van alles veranderd waaronder kleppen in de uitlaat.

Meestal doet het met de wegligging trouwens niet heel veel...

In hoeverre is dat van toepassing op de TRC?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 11 jul 2019, 15:39

En in de sportstand produceert hij nog immer de toegestane db’s… anders was de uitlaat nooit goedgekeurd..
@Zijlvaart maar nu benader je het volgens mij vanuit de optiek "teveel/niet teveel geluid" in plaats van vanuit "nodig of onnodig geluid".

Een auto wordt goedgekeurd met 4 banden maar maak je daar onnodig geluid mee voldoet de auto ook nog aan de keuringseisen en toch maakt ie onnodig geluid.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten