Vraag vorderen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
mhedk
Infopolitie Gast

Vraag vorderen

Bericht door mhedk » 24 jun 2019, 20:45

Ik zag laatst een video waarin mensen werden gevorderd door een bedrijf om een bedrijfspand te verlaten. Dat hebben ze toen gedaan, maar ze hebben vervolgens een ander bedrijf in hetzelfde pand gevraagd of ze weer op het terrein mochten komen. Dit werd toegestaan door het andere bedrijf, en ze zijn toen weer het terrein op gegaan. Mijn vraag is nu: hoe werkt dit precies? Mag dit?

En een bonusvraag: hoelang geldt een vordering? Stel ik word van een terrein af gevorderd, mag ik dan de volgende dag daar weer komen? Is er een precieze tijd in de wet vastgelegd?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Vraag vorderen

Bericht door Pim » 24 jun 2019, 21:02

Dat soort spelletjes kun je spelen....totdat de politie getuige is geweest van de vordering het pand/terrein te verlaten. Dan kun je worden aangehouden.

Een vordering moet wel rechtmatig gegeven zijn en door bevoegde personen. Daarom is het in een bedrijfsverzamelgebouw raadzaam om toestemming te hebben van de gebouwbeheerder om daar te verblijven. En als het gaat om uitbrengen van de vordering het pand/terrein te verlaten dit ook door de beheerder te laten doen.

Zo voorkom je: ja maar hij zei/zij zei...

Als je niet bevoegd bent ergens te zijn ben je niet bevoegd. Dat ben je morgen niet vergeten.

Is het dan voor eeuwig? Nee ook niet.
Tenzij je bij de verwijdering een pandverbod hebt meegekregen. Dat is gebruikelijk bij winkeldieven of horecabezoekers die zich misdragen hebben. Maar zo'n verbod is vaak een jaar.

En dat verbod kan tevens gelden voor andere panden dan waar de overtreding of ongewenst gedrag is ontstaan. Zie het als een schriftelijke verklaring die in persoon wordt uitgereikt.
Meestal in het bijzijn van politie en voorzien van de personalia van de overtreder.

Kom je daarna toch binnen kun je direct worden aangehouden zonder opnieuw de vorderingen te doen en zonder dat de politie getuige moet zijn geweest van gedane vorderingen. Dan ga je voor artikel 461 wetboek van strafrecht mee.

Als de aanhouder (meestal een beveiliger maar dat hoeft niet) jou aanhoudt en overdraagt aan de politie zal hij het pandverbod moeten overhandigen of op andere wijze aan kunnen tonen dat de verdachte een verbod had en daarvan op de hoogte was.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten