speaker microfoon

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Mauricebreda
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: maurice
Geslacht:
Contacteer:

speaker microfoon

Bericht door Mauricebreda » 24 jun 2019, 19:32

Kan iemand mij vertellen of het vanaf 1 juli is toegestaan om een speakermicrofoon (tbv mc27 of portofoon) vast te houden tijdens het auto rijden.

Alvast bedankt.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: speaker microfoon

Bericht door Pim » 24 jun 2019, 20:04

Artikel 61a (per 1-7-2019)
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel
elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.
Ik denk van niet. Onder de oude regel was het al niet toegestaan om delen van een mobiele telefoon zoals oortjes vast te houden. Nu is het soort apparaat uitgebreid en derhalve lijkt mij dat het stukje "delen van een apparaat" nu ook opgaat voor die nieuwe apparaten die onder de nieuwe wet vallen.

Wellicht weten anderen hier meer over de details van de nieuwe wet en hoe die te interpreteren.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 24 jun 2019, 20:42

Zie hieronder de toelichting op het nieuwe artikel 61a RVV 1990. Zie 2 gehighlighte tekstblokken.

Een oortje van een mobiele telefoon vasthouden mocht en mag niet.
Maar "een mobiel elektronisch apparaat bedienen via een knopje aan een snoer" mag nu wel. Hmmm....
► Laat Spoiler zien

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contacteer:

Bericht door r0n. » 25 jun 2019, 10:38

Volgens een antwoord van het Ministerie van verkeer, is het vasthouden van een microfoon na 1 juli 2019 toegestaan.
Hierbij wordt wel verwezen naar de artikelen 5 en 6, hetgeen gaat over gedragingen in het verkeer.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

r0n.
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door r0n. » 25 jun 2019, 11:20

Als aanvulling:

Code: Selecteer alles

Geachte heer,

In uw reactie op ons antwoord van 5 april heeft u een vraag gesteld over de situatie dat een mobilofoon, geplaatst op het dashboard, wordt gebruikt in combinatie met een microfoon in de hand.

Het verbod op het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat tijdens het rijden wordt per 1 juli 2019 opgenomen in artikel 61a van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

In de toelichting op deze wijziging van artikel 61a RVV 1990, wordt duidelijkheid verschaft over uw vraag. De spreeksleutel van een in het voertuig ingebouwde mobilofoon of 27MC-bakkie valt niet onder de term mobiel elektronisch apparaat.

Er zijn nog twee aspecten van belang. Uiteraard moet iemand die zo’n spreeksleutel gebruikt op het verkeer blijven letten. Er mogen geen gevaarlijke situaties voor andere weggebruikers ontstaan. Iemand die gevaar of hinder voor anderen veroorzaakt, is strafbaar op grond van de artikelen 5 en/of 6 van de Wegenverkeerswet 1994.

En verder wordt het gewijzigde artikel 61a RVV 1990 over twee jaar geëvalueerd. Daarbij zal ook specifiek gekeken worden naar het gebruik van een spreeksleutel.

Heeft u naar aanleiding van dit antwoord nog vragen en/of opmerkingen dan kunt u dit mailen.

Met vriendelijke groet,

HBJZ Burgerbrieven
Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 25 jun 2019, 18:04

En dat is dan weer raar want de gevaarsetting lijk mij niets anders dan een telefoon.
waarom nu weer specifiek een uitzondering maken , enfin we maken een werkgroep die rapporteert aan de stuurgroep die evalueert en de minister adviseert over de spreeksleutel. :D :D :lol: :lol: :wink:
Never change a winning team

Mir81
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 25 jun 2019, 18:55

speedo schreef:
25 jun 2019, 18:04
En dat is dan weer raar want de gevaarsetting lijk mij niets anders dan een telefoon.
waarom nu weer specifiek een uitzondering maken , enfin we maken een werkgroep die rapporteert aan de stuurgroep die evalueert en de minister adviseert over de spreeksleutel. :D :D :lol: :lol: :wink:
Als ik mijn telefoon wil bedienen, zal ik er op moeten kijken. Bij het gebruik van een mobilofoon kan ik mijn ogen op de weg houden. Vermoed dat het daarin zit.

r0n.
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door r0n. » 25 jun 2019, 19:50

Er zitten meerdere onduidelijkheden in deze wet, ik denk dat na enige jurisprudentie er meer duidelijkheid zal komen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 26 jun 2019, 14:26

waarom nu weer specifiek een uitzondering maken
Omdat anders heel de taxibranche op zijn gat komt te liggen.

Dat zou wel een fantastische oplossing zijn.
Een gemiste kans 8)

r0n.
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door r0n. » 26 jun 2019, 14:51

Pim schreef:
26 jun 2019, 14:26
waarom nu weer specifiek een uitzondering maken
Een microfoon zonder versterker is geen elektronisch apparaat, maar een mechanisch-elektrisch apparaat.
Het zelfde geldt ook voor een luidspreker.
Het is dus geen uitzondering, maar gewoon de juiste benaming :idea:

Helaas weten veel mensen niet het verschil tussen elektrisch en elektronisch, terwijl het iets heel anders is.........

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 26 jun 2019, 15:40

Dus een gewone elektrische telefoonhoorn uit de jaren 60. met een adapterverloopstekkerbusdevice naar mijn smartphone mag dus wel??
Of is dit de grenzen opzoeken
Toch denk ik dat het verschil zit in een openbaar of gesloten netwerk maar daar krijg ik de handen niet voor op elkaar hier.
Never change a winning team

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door MarcH » 26 jun 2019, 15:56

Het definitieve besluit inclusief nota van toelichting zijn nog niet gepubliceerd in het Staatsblad, maar dit is wat er in de conceptversie die aan de Tweede Kamer is toegezonden is opgenomen over de term mobiel elektronisch apparaat:
Mobiel elektronisch apparaat
De afgelopen jaren is het gebruik van mobiele telefoons in het verkeer enorm toegenomen. De mobiele telefoons zijn tegenwoordig kleine computers waarmee naast telefoneren ook op andere wijze kan worden gecommuniceerd. Het gebruik ervan in het verkeer leidt af van de rijtaak en kan daarmee de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Naast mobiele telefoons worden er tegenwoordig bovendien veel soortgelijke apparaten gebruikt in het verkeer, zoals mobiele navigatieapparaten, tabletcomputers en laptops. Omdat dergelijke apparaten net zozeer afleidend zijn, is het noodzakelijk de verbodsbepaling zodanig te wijzigen dat voortaan alle ‘mobiele elektronische apparaten’ onder het verbod vallen. Met het oog op de toekomstbestendigheid is voor deze algemene term gekozen.
Met de term ‘mobiel elektronisch apparaat’ wordt een deelverzameling aangeduid van wat in het strafrecht “geautomatiseerd werk” wordt genoemd (artikel 80sexies Wetboek van Strafrecht): een inrichting die bestemd is om langs elektronische weg gegevens op te slaan, te verwerken en over te dragen. Met de term ‘mobiel elektronisch apparaat ́ wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de tekst van het huidige verbod. Daarnaast past deze omschrijving beter dan de term ‘mobiel geautomatiseerd werk ́ bij het uitgangspunt dat het RVV 1990 zo toegankelijk en eenvoudig mogelijk is geschreven.
De term ‘mobiel elektronisch apparaat’ is dus ruimer dan de huidige term ‘mobiele telefoon’. Onder de nieuwe term vallen in ieder geval alle mobiele telefoons. Ook tabletcomputers, digitale foto- en videocamera’s, e-readers, laptops, mobiele navigatieapparaten, mobiele televisies en mediaspelers met een video- of audiofunctie vallen er in ieder geval onder, ook indien deze apparaten met snoeren en kabels zijn verbonden aan het voertuig.
Smartwatches vallen ook onder het begrip mobiel elektronisch apparaat. Het om je pols dragen van dergelijke apparatuur valt echter niet onder het begrip ‘vasthouden’. Dit geldt ook voor andere apparatuur die bedoeld is om op of aan het lichaam gedragen te worden. Ook zulke apparatuur, als die inderdaad op of aan het lichaam gedragen wordt, wordt niet vastgehouden in de zin van artikel 61a RVV. Evenmin is er sprake van vasthouden als iemand een mobiel elektronisch apparaat bedient via een knopje aan een snoer.
Wat betreft de spreeksleutel zal het om de laatste zin gaan.
Be yourself, no matter what they say ...

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 26 jun 2019, 17:02

Mijn insteek:
Men spreekt over een toename van electronische apparatuur en heeft daarom de term verruimd om er ook nieuwe en toekomstige apparaten onder te laten te laten vallen. Men wil een halt roepen aan de wildgroei aan nieuwe electronishce apperatuur die de besturder afleiden.De tweede kamer stukken gelezen hebbende gaat het er volgens mij niet om nu ook mobilifoons in taxi's, bussen e.d. te gaan verbieden. Deze blijven gewoon toegestaan.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 26 jun 2019, 17:33

Blijft lastig allemaal om alles goed te verwoorden in specifieke wetgeving. Vooral ook omdat je zoveel scenario's kunt bedenken waarin bepaalde handelingen juist wel gewenst zijn, en omdat er ook allerlei situaties zijn te bedenken die net zo goed afleiden van het verkeer (praten met de chauffeur, cdtje verwisselen, haar goeddoen in spiegel etc). Wat dat betreft had men beter een kapstokartikel kunnen hanteren/uitbreiden zoals wegenverkeerswet artikel 5. Gewoon niet teveel details erin zetten, en hooguit wat reclamespotjes om dit onder de aandacht van de burger te brengen, klaar.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 26 jun 2019, 18:21

Dat maakt het niks makkelijker.

Voor de leek lijkt dat misschien zo maar dan moet er een tik-PV gemaakt worden.
Dat betekent meer werk voor de verbalisant, voor het OM etc.
En ook dan komt er een aanwijzing/richtlijn van het OM over hoe en wanneer een tik-PV opgemaakt moet worden.

Een mulder-boete wordt heden ten dage op de smartphone van de verbalissnt ingevoerd en digitaal vezonden

Gesloten