Glas op straat. Toegestaan of niet?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Vrijheid83
Infopolitie Gast

Glas op straat. Toegestaan of niet?

Bericht door Vrijheid83 » 22 jun 2019, 21:25

Goedenavond,

Het valt me op dat in mijn woonplaats, Sittard, nogal veel glas op straat ligt en ik onderhand om de drie weken naar de fietsenmaker moet om de zaak te laten repareren als gevolg daarvan.
Glas wordt nooit opgeruimd en de instanties hier doen nogal lacherig erover. Ik heb ook sterk de indruk dat glas op straat gooien hier is toegestaan:

- Bij een eerdere melding bij de gemeente/politie kreeg ik te horen: 'het hoort bij de Bourgondische mentaliteit';
- Op een later moment dat ik m'n beklag deed, kreeg ik te horen: 'wij moeten dit toestaan, omdat we enerzijds geen capaciteit hebben en anderzijds omdat de mensen het prettig vinden zoals het nu geregeld is'.

Enerzijds voel ik me niet serieus genomen, anderzijds roept deze benadering nogal wat vragen op.

Zoals,
- Waarom is glas op straat gooien toegestaan?

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Re: Glas op straat. Toegestaan of niet?

Bericht door thijeleo » 22 jun 2019, 23:26

De gemeente Sittard heeft dit via de Algemene Plaatselijke Verordening verboden.
Wettekst
Artikel 2:48a Glazen drinkgerei
  1. De houder van een horecabedrijf als bedoeld in artikel 2:27, dat gelegen is binnen een door het college aangewezen gebied, is verplicht zodanige maatregelen te nemen dat de bezoekers van zijn horecabedrijf geen drinkgerei van glas of flessen van glas buiten het horecabedrijf brengen.
  2. Het is verboden op de weg, die deel uitmaakt van een door het college aangewezen gebied, drinkgerei van glas of geopende flessen van glas, die kennelijk bestemd zijn voor het bewaren van drank, bij zich te hebben of met zich mee te voeren.
  3. Het bepaalde in het tweede lid geldt niet voor:
    1. een terras dat behoort bij een horecabedrijf als bedoeld in artikel 2:27;
    2. de plaats, niet zijnde een horecabedrijf als bedoeld onder a, waarvoor een ontheffing geldt krachtens artikel 35 van de Drank- en Horecawet.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

suikertante
Infopolitie Gast

Re: Glas op straat. Toegestaan of niet?

Bericht door suikertante » 23 jun 2019, 00:36

Beste Vrijheid83,

Wat vervelend. Glas op straat is vooral voor spelende kinderen heel gevaarlijk.
Ook kan ik me indenken dat de opsporings- of handhavingscapaciteit van de politie vaak elders nodig is.
En ook de schoonmaakdienst heeft prioriteiten. Ik hoop dat er een oplossing komt.

Wel heb ik een gouden tip voor u: investeer in goede fietsbanden met een breakerlaagje/die lekvrij zijn.
Ik rijd al ongeveer sinds begin jaren negentig (introductiedatum?) daarop en tot volle tevredenheid; ik rijd nooit meer lek.
Ik heb met mijn 3 fietsen in totaal circa 4 lekke banden gehad in 30 jaar tijd(!) terwijl ik dagelijks fiets.
En 3 van die 4 lekke banden kwamen bovendien door een beschadiging aan de binnenzijde van de velg.
Voordat ik die banden had reed ik gemiddeld wel zo 6x per jaar lek.
Beste investering in mijn fiets(en) ooit.

suikertante

Gesloten