Sleutels bewust afgegeven

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
kruijf
Infopolitie Gast

Sleutels bewust afgegeven

Bericht door kruijf » 21 jun 2019, 10:33

Wij hebben onze huissleutel aan mijn schoonmoeder gegeven voor nood gevallen mochten we bijvoorbeeld onze sleutel zijn vergeten, en hem dan daar zouden kunnen ophalen.
Nu wil het geval dat we ruzie hebben gehad vorig jaar oktober, en dat we aan het nadenken waren hoe we het en een andere konden oplossen zodat onze kleine meid oma nog kon zien.
Het geval wil dat we ook ruzie hebben met mijn zwager en schoonzus en dat we deze helemaal niet meer willen zien, ook al zijn ze in de tussentijd een paar keer aan de deur geweest ondanks ze weten dat wij ze niet meer willen zien of contact mee willen hebben.
Nu heeft mijn schoonmoeder weer wat geflikt en hebben we besloten dat we haar voorlopig ook niet meer in de buurt van onze kleine meid willen hebben, zeker tot we antwoorden hebben op bepaalde vragen.
We hebben aangegeven dat we onze huissleutel terug willen hebben en dat ze deze wat ons betreft ook mag versturen per post naar ons toe, hier hebben wij geen reactie op gehad en ook de sleutel niet mogen ontvangen.
Op de tweede vraag waar onze sleutel blijft kreeg ik tot mijn verbazing een bericht per sms terug van zwager met het nummer van mijn schoonmoeder, met de mededeling dat hij onze sleutel in bezit heeft die hij van mijn schoonmoeder heeft mee gekregen.
Naar mening kan en mag dit niet zomaar gebeuren zonder onze toestemming wat is jullie mening hier over?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Sleutels bewust afgegeven

Bericht door zijlvaart67 » 21 jun 2019, 16:47

Het bezitten van een huissleutel van een ander is, voor de politiewetgeving, niet strafbaar; het misbruik maken van een dergelijke sleutel (ongewild binnentreden ed) wel..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 21 jun 2019, 17:13

Ik weet niet wat er voorafgegaan is aan de ruzie en dat hoef ik ook niet te weten. Ik hoop alleen dat het weer goedkomt uiteindelijk en tot die tijd zou ik er geen extra woorden aan vuil maken en dan maar investeren in een nieuw slot.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

kruijf
Infopolitie Gast

Bericht door kruijf » 21 jun 2019, 20:25

zijlvaart67 schreef:
21 jun 2019, 16:47
Het bezitten van een huissleutel van een ander is, voor de politiewetgeving, niet strafbaar; het misbruik maken van een dergelijke sleutel (ongewild binnentreden ed) wel..
Ook niet als deze in het bezit is gekomen tegen de wil in van de eigenaar?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 21 jun 2019, 21:21

De sleutel was rechtmatig bij schoonmoeder in bezit. Zij heeft hem niet gestolen noch verduisterd.

Uw zwager heeft de sleutel evenmin gestolen of verduisterd. Hij kreeg hem van uw moeder.

Beide hebben ook geen misbruik van het bezit van de sleutel gemaakt. Zeg maar: "er iets mee uitgevreten".

Het begrip "valse sleutel" bestaat wel in strafrecht (en dat kan evengoed een echte sleutel zijn voor de wet) waar misbruik van gemaakt wordt (valselijk gebruikt). Maar ook dat is niet aan de orde.

Zoals al werd voorgesteld: koop een nieuw slot. Klaar. Dat is voordeliger, en u zet geen kwaad bloed door discussie of ruzie over het terugkrijgen van de sleutel (van uw zwager) of het niet mogen overdragen van de sleutel aan uw zwager (door uw moeder). Al zou er al een wet bestaan die zulk verbied dan zult u moeten bewijzen dat er iets is afgesproken bij het afstaan van uw sleutel door u met uw moeder.

Wie eist bewijst. Een advocaat schrijft wel een brief maar niet voor minder dan 200 euro.
En ik zie uitvluchten genoeg.

En al heeft u uw sleutel terug.... Wie zegt dat er niet nog 1....of 2 of 3 of 10 duplicaat sleutels in omloop zijn??

Koop een nieuw slot. Klaar.
Of plaats een extra bijzetslot.
Kan uw zwager er niet in en u sluit af met 2 sloten. Veiliger bovendien.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door MarcH » 22 jun 2019, 00:59

Hoewel het in de praktijk nergens toe zou leiden, is het juridisch gezien eigenlijk niet heel moeilijk om dit naar verduistering te redeneren: schoonmoeder had de sleutel anders dan door misdrijf onder haar en door deze sleutel in strijd met het doel waarvoor ze deze gekregen had af te geven aan zwager heeft zij de sleutel wederrechtelijk toegeëigend. Daarmee komt alleen de sleutel niet terug.
Be yourself, no matter what they say ...

kruijf
Infopolitie Gast

Bericht door kruijf » 24 jun 2019, 07:31

Sorry voor de late reactie, maar druk en warm weekend achter de rug.
Nu was ik benieuwd naar jullie menig of het wel of niet strafbaar zou zijn, niet dat ik ook echt een aangifte zou doen dit zou ook niet omdat er waarschijnlijk niks mee gedaan zou worden.
Maar wel om te kijken of ik ze ergens mee zou kunnen waarschuwen.
Nu is de sleutel gelukkig gister terug gekomen in ons bezit, en de kans dat er een sleutel bij gemaakt is acht ik erg klein, daar mijn schoonmoeder niet de sleutel aan mijn zwager had mee geven maar een verkeerde sleutel.
Ze weet zelf niet welke sleutel van wie is blijkbaar, want we kregen foto's met sleutels door via de app met de vraag zit de juiste er tussen?.
Gister heeft mijn zwager de sleutel door de brievenbus gegooid en voor ons is het nu afgedaan.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 24 jun 2019, 09:30

Eén van de redenen waarom een een civiele procedure spaak was gelopen.... en nog een paar:

-het bleek de verkeerde sleutel die in bezit van uw zwager was gekomen,
-u deed een verkeerde aanname dat het uw sleutel betrof,
-er was geen opzet als het wel uw sleutel betrof,
-en was er opzet, of meende u van wel, dan hoe dat te bewijzen?
-en hoe voorkom je dat nadat uw schoonmoeder kennisdroeg van een civiele procedure jegens haar zij niet snel de sleutel van uw zwager had teruggevraagd?

Zo ziet u.... soms lijkt alles anders.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten