Rijbewijs verlopen door traagheid CBR

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Slachtoffer van CBR
Infopolitie Gast

Rijbewijs verlopen door traagheid CBR

Bericht door Slachtoffer van CBR » 20 jun 2019, 17:40

De laatste tijd veel in het nieuws: mensen wiens rijbewijs verloopt voordat het onderzoek van het CBR afgerond is en het rijbewijs verlengd kan worden. Ik weet dat het natuurlijk niet de bedoeling is om met een verlopen rijbewijs rond te blijven rijden, dat dit een boete van €95,- op kan leveren (bij <1 jaar verlopen) en dat het verzekeringstechnisch een hoop ellende op kan leveren. Het verstandigste om te doen is tegen mijn baas zeggen dat ik voor onbekende tijd thuis blijf zitten, maar ik ben bang dat mijn baas dan zegt dat ik permanent thuis kan gaan zitten. Vanwege de afstand tussen mijn huis en mijn werk zijn alternatieven zoals ov of fiets geen optie.

Nu is mijn vraag: hoe doen politieagenten doorgaans wanneer ze iemand aantreffen die een motorvoertuig bestuurt met een rijbewijs dat korte tijd verlopen is in afwachting van goedkeuring van het CBR? Het gaat mij hierbij om situaties zoals een voertuigcontrole, waarbij (op het rijden met verlopen rijbewijs na) geen overtreding wordt begaan. (Ik heb al aardig wat jaren (>5) geen boetes gekregen en dat wil ik ook zo houden.)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Rijbewijs verlopen door traagheid CBR

Bericht door Pim » 20 jun 2019, 18:43

Er zijn 55.000 agenten
Wat heeft u aan een antwoord?

Google even want afgelopen week is er genoeg over in de media verschenen. En dat mogelijk in uw voordeel.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Slachtoffer van CBR
Infopolitie Gast

Bericht door Slachtoffer van CBR » 20 jun 2019, 20:47

Mijn zoektocht op Google is eerlijk gezegd juist de reden van mijn topic hier. In eerste instantie dacht ik dat rijden zonder geldig rijbewijs altijd gezien wordt als ernstige overtreding of zelfs misdrijf. Na enig zoekwerk wordt het mij duidelijk dat de wet een duidelijk onderscheid maakt tussen rijden met rijbewijs dat minder dan een jaar verlopen is en rijden met een rijbewijs dat ingevorderd, ongeldig verklaard, langer dan een jaar verlopen is, etc. Nieuwsberichten zeggen: "Mogelijk coulance voor ouderen.", "Toch geen coulance voor ouderen.", "Toch mogelijk weer wel coulance voor ouderen." Naast het feit dat politici schijnbaar niet weten wat ze willen, is het ook zo dat de meeste berichten over ouderen of beroepschauffeurs gaan. Ik hoor bij geen van beide groepen, ik was gewoon zo dom geweest om vertrouwen te hebben in de overheid en de gezondheidsverklaring eerlijk in te vullen toen ik jaren geleden begon met rijlessen.

Ik hoef niet zozeer te weten wat iedere individuele agent zou doen, maar ik hoop iets meer duidelijkheid te krijgen. Ik weet dat ik vanaf 1 dag na de datum vermeld op mijn rijbewijs een boete van €95,- plus administratiekosten riskeer als ik toch een motorvoertuig zou gaan besturen. Maar ik weet ook dat agenten meestal de beroerdste niet zijn tegenover burgers die zich gewoon normaal en respectvol gedragen.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 21 jun 2019, 00:13

Met een verlopen rijbewijs mag u geen auto besturen ook al is het verlopen van dat rijbewijs u niet direct te verwijten. Een agent is niet verplicht voor elke overtreding een boete uit te delen maar mag u anderzijds geen toestemming geven verder te rijden met uw verlopen rijbewijs. Zou hij dat wel doen en u rijdt vervolgens een andere weggebruiker het ziekenhuis in of erger dan wordt ook die agent op het matje geroepen. U begrijpt dat die agent dat risico niet wil lopen.
U kunt uw probleem dus niet bij de politie neerleggen.
Overigens had u om problemen te kunnen voorkomen met de wetenschap over de vertragingen de verlenging wellicht eerder kunnen aanvragen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 54
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 21 jun 2019, 09:25

SWAT schreef:
21 jun 2019, 00:13
Overigens had u om problemen te kunnen voorkomen met de wetenschap over de vertragingen de verlenging wellicht eerder kunnen aanvragen.
Ben ik niet met je eens.
Ruim op tijd begonnen
Zeer snel gekeurd en papieren aangetekend verstuurd naar CBR
Krijg totaal geen reactie van PostNL dat brief is afgeleverd: dat moet u maar navragen bij het CBR
CBR totaal niet telefonisch te bereiken
Brief ligt volgens PostNL nog steeds (8 maanden) te wachten op ophalen door medewerker CBR
Ben zelf bij CBR geweest in Amsterdam, ongeveer twee weken na verzending. Na veel telefoontjes door een zeer behulpzame receptioniste werd mij verzekerd dat mijn brief dus wel op de juiste afdeling lag
Kreeg uiteindelijk 3 maanden later(!) bericht dat ik opnieuw gekeurd moest worden
Wederom gelukkig snelle inplanning bij arts omdat er iemand uitgevallen was en papieren opgestuurd.
Net voor verlopen van rijbewijs kreeg ik dan goedkeuring.
Als ik tegenslag had gehad bij de keuringsarts dan had ik daar minimaal een maand moeten wachten. Dus minimaal een maand zonder rijbewijs gezeten.
Hoe lang van te voren moet je dan beginnen met aanvragen als je alleen iets simpels hebt als medicijnen tegen hoge bloeddruk en hoe lang van te voren als je een groter probleem hebt en dus weet dat je in het ziekenhuis gekeurd moet worden?
Mijn keuringspapieren hebben 3 maanden bij het CBR gelegen voordat ik iets te horen kreeg

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 21 jun 2019, 09:44

SWAT schreef:
Deels mee eens, tegenwoordig kent iedereen wel de verhalen van het CBR en de achterstanden, dus daarop zou geanticipeerd kunnen worden.

Maar zoals taxikemperman al schreef loopt het wel de spuigaten uit inmiddels en zijn de wachttijden niet meer uit te leggen. Duizenden mensen inmiddels problemen met het CBR.

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contacteer:

Bericht door r0n. » 21 jun 2019, 10:28

Mitch schreef:
21 jun 2019, 09:44
Deels mee eens, tegenwoordig kent iedereen wel de verhalen van het CBR en de achterstanden, dus daarop zou geanticipeerd kunnen worden.
Inderdaad, maar dan wel door het CBR en/of een andere overheid.
Nu krijg je een paar weken van te voren een bericht, dat het rijbewijs verloopt, deze tijd moeten ze dan aanpassen.
Het is m.i. niet de burger, maar het CBR van wie actie verwacht moet worden.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 21 jun 2019, 16:01

De schuld hoeft niet direct in de schoenen bij de overheid geschoven te worden. De houder van een rijbewijs heeft zelf ook verantwoordelijkheid en kan zelf ook af en toe op het roze kaartje kijken...

Slachtoffer van CBR
Infopolitie Gast

Bericht door Slachtoffer van CBR » 22 jun 2019, 01:13

SWAT schreef:
Met een verlopen rijbewijs mag u geen auto besturen ook al is het verlopen van dat rijbewijs u niet direct te verwijten. Een agent is niet verplicht voor elke overtreding een boete uit te delen maar mag u anderzijds geen toestemming geven verder te rijden met uw verlopen rijbewijs. Zou hij dat wel doen en u rijdt vervolgens een andere weggebruiker het ziekenhuis in of erger dan wordt ook die agent op het matje geroepen. U begrijpt dat die agent dat risico niet wil lopen.
U kunt uw probleem dus niet bij de politie neerleggen.
Dat begrijp ik, het is dan ook niet mijn intentie om te vragen om een vrijbrief. Het is ook niet iets waar ik licht over denk. Mijn probleem is dat ik bij God niet zou weten wat ik het beste zou kunnen doen wanneer de geldigheidsdatum van mijn rijbewijs verlopen is. Wellicht kunt u begrijpen dat ik liever niet tegen mijn baas zeg: "Sorry, maar ik kan voorlopig niet komen. Mijn rijbewijs is ongeldig in afwachting van een onderzoek naar mijn rijgeschiktheid door het CBR." Dan zullen mijn baas en mijn andere collega's ongetwijfeld denken dat ik me ernstig heb misdragen.
Dat klopt. Om die reden ondernam ik dan ook gelijk actie nadat ik ongeveer 5 maanden geleden het bericht ontving dat mijn rijbewijs verlengd moet worden. Natuurlijk heeft iedereen zelf de verantwoordelijkheid om zelf de verloopdatum van officiële documenten in de gaten te houden. Ik had echter verwacht dat 5 maanden ruim voldoende zou zijn. (Ik heb nog een paar weken, dus op zich zou alles toch nog op tijd goed kunnen komen.)

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 22 jun 2019, 10:42

Wat de agent van uw rijbewijs vind is niet eens uw grootste zorg. Ik zou mijzelf ook afvragen hoe de verzekering om gaat met het verlopen van het rijbewijs. Het zou knap vervelend zijn als ze niet uitkeren wanneer u onverhoopt een aanrijding krijgt.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Slachtoffer van CBR
Infopolitie Gast

Bericht door Slachtoffer van CBR » 23 jun 2019, 18:07

DiNozzo schreef:
22 jun 2019, 10:42
Wat de agent van uw rijbewijs vind is niet eens uw grootste zorg. Ik zou mijzelf ook afvragen hoe de verzekering om gaat met het verlopen van het rijbewijs. Het zou knap vervelend zijn als ze niet uitkeren wanneer u onverhoopt een aanrijding krijgt.
Een terechte opmerking.
Ik kan u vertellen dat ik dit, voor het stellen van mijn vraag hier, nagezocht heb in de polisvoorwaarden van mijn autoverzekering.

Gesloten