rotonde met file

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
vancranendonck2
Infopolitie Gast

rotonde met file

Bericht door vancranendonck2 » 19 jun 2019, 22:56

Afbeelding

Vandaag zag ik de volgende situatie. Van richting A rijdt een file auto’s de rotonde op. Van links nadert een auto, de gele pijl B. Die heeft zo te zien geen geduld om te wachten tot de file is opgelost.
Hij begint langzaam, stapvoets, de rotonde op te rijden. De auto’s die getekend zijn met rode pijlen zijn nog niet op de rotonde maar naderen met een snelheid van ca 40 km. Er gaan nog enkele rode pijlen voor de gele pijl door maar op een gegeven moment is de ruimte te krap.

Al die tijd heeft de gele pijl niet stil gestaan. Hij schiet er niet tussen maar rijdt langzaam naar voren om de ruimte te dichten. De blauwe pijlen waren al op de rotonde toen de gele pijl de rotonde naderde. Maar daarna rijdt hij langzaam de rotonde op terwijl vanuit de richting A een lange file vlot doorrijdt zonder passende ruimte voor B.

Mijn vraag: wie is er fout als de gele pijl schuin van opzij zou worden aangereden? Moet de gele pijl wachten tot er geen aanbod meer is van rode pijlen? Voor de goede orde: de gele pijl is al met de voorwielen op de rotonde terwijl de rode pijlen met flinke snelheid de rotonde naderen. B blokkeert de rotonde voor A zodat die op de rem moet.
Moet A remmen voor een auto die al met twee wielen op de rotonde is op het moment dat hij de rotonde nadert?
Moet B wachten voor de haaientanden tot vanuit de richting A een opening in de file is ontstaan.
Of hoeft hij geen rekening te houden met auto’s die nog niet op de rotonde zijn?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: rotonde met file

Bericht door Pim » 20 jun 2019, 02:11

Verkeer op de rotonde heeft voorrang. PUNT.

Was u A?
Wat is het echte verhaal? 8)
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 54
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 20 jun 2019, 07:30

Pim heeft gelijk dat het verkeer op de rotonde voorrang heeft.
Echter ik kan mij de bestuurder van de gele auto ook voorstellen dat deze een keer de rotonde op wil.
Het is een kleine moeite om ook al heb je voorrang in zo'n situatie even iets gas los te laten zodat er een opening komt en de gele auto snel kan tussen voegen.
Als niemand dat doet, zal je als geeltje toch een keer proberen om er tussen te komen door het te forceren

Dat is het verschil tussen boekenwijsheid, gelijk hebben en praktijk

Helaas zal de schade als die ontstaat voor geel zijn

vancranendonck2
Infopolitie Gast

Bericht door vancranendonck2 » 20 jun 2019, 09:02

Een tijdschema ter verduidelijking.
Tijd in seconden. Wat het verhaal is en hoe het is afgelopen laat ik even achterwege. Het gaat over de feiten.

00 sec
B rijdt met de voorwielen over de haaientanden de rotonde op. Snelheid 3 km. Achter hem enkele wachtende auto's.
Hij laat de blauwe pijlen ongestoord doorrijden.
A derde auto (we noemen hem A3) uit richting A nadert in een file met auto's ervoor en erachter met 70 km de rotonde. Afstand tot haaientanden 20 meter.

03 sec
B rijdt nog steeds de rotonde op. Snelheid 3 km.
Door de krapper wordende ruimte rijden nog twee rode pijlen door, voor B langs.
A3 overschrijdt nu met de voorwielen de haaientanden. Snelheid 40 km.

04 sec
B is nog verder de rotonde opgereden. Achterwielen zijn over de haaientanden. Snelheid 3 km.
Derde auto vanuit A vermindert op de rotonde de snelheid van 40 km naar 10 km.
Beide automobilisten zien elkaar.

05 sec
Wie zal er volgens de verkeersreglementen moeten stoppen? A3 of B?
Als er schade ontstaat doordat A3 tegen het linker voorportier van B rijdt wie zal naar verwachting van de verzekeringsmaatschappijen de schuld van de aanrijding krijgen?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 20 jun 2019, 09:05

De wetgeving is simpel:
Verkeer op de rotonde heeft voorrang en A moet altijd voorrang krijgen, al staan andere auto’s 3 dagen te wachten!

Nu kunnen we er allerlei ‘feitjes’ tegenaan gooien dat ‘de ander’ de aanrijding had kunnen voorkomen, maar dat zal dan bewezen moeten worden..en 1 feit is bewezen:
Het verkeer op de rotonde heeft geen voorrang gekregen, want voorrang betekent niets anders dan ‘de ander ongehinderd doorgang verlenen’…

Gooi er nog 63 berekeningen tegenaan, maar het verandert niets aan de (juridische) feiten..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

vancranendonck2
Infopolitie Gast

Bericht door vancranendonck2 » 20 jun 2019, 09:13

Hm. Laten we de irritatie maar even achterwege.
B rijdt al op de rotonde terwijl A3 er nog niet op is. B heeft dus voorrang op A3. Die is immers nog niet op de rotonde.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 20 jun 2019, 09:19

Dat is dezelfde redenatie dat als iemand een kruising oprijdt en vervolgens aan de achterzijde wordt aangereden; ‘Maar ik reed al op de kruising!’
Ja prachtig, maar zo werkt ’t niet..

Auto B heeft geen voorrang verleend en als deze meent dat het gaatje groot genoeg was om niet meer over de voorrangsregel te hoeven spreken, dan zal deze dat keihard moeten bewijzen (tegen alle juridische logica in) en dat is haast onmogelijk; als er wel goed voorrang was verleend was er namelijk geen aanrijding geweest..

Maar ik wens u veel succes, ik zie er zo geen heil in..

Krav Maga

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contacteer:

Bericht door r0n. » 20 jun 2019, 10:18

Een rotonde is eigenlijk hetzelfde als een rechte weg zonder einde met alleen zijwegen aan de rechter kant.
In dit geval is deze rechtdoorgaande weg ook nog eens een voorrangsweg.
De regels zijn m.i. hetzelfde.........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 20 jun 2019, 12:06

TS, u geeft een fantasievoorstelling van de feiten.
Waarom...

U kunt onmogelijk weten hoe hard een naderende auto van links/schuin achter u reed.
Evenmin de tijdregistratie is puur indicatief.

Maar nu praten we achteraf, dus over een aanrijding. Dus over een verzekeringskwestie.
En de verzekeraar interesseert het geen moer (sorry) of u 10 cm, 1 m, of hoe ver ook op de rotonde was. Feiten die niet achterhaald kunnen worden doen niet ter zaken en men valt terug op de verkeersregels.

En die zeggen dat verkeer op de rotonde voorrang heeft. Het is een feit dat de auto die links van u naderde eerder op de rotonde was. Simpel omdat deze van een eerdere toegangsweg de rotonde opreed.

Maar waarom vraagt u de politie wat de verzekering ergens van gaat vinden?
De verzekeraars melden ons, politie, geen uitkomst van een aanrijding die wij opgenomen hebben of waar wij op straat bij waren.

Al vindt u hier 10 reacties (van 10 verschillende personen) die iets anders zeggen dan uw verzekeraar... U zult het moeten doen met het standpunt van uw verzekeraar.

Wij waren er niet bij. U verzekeraar evenmin.
Gereden snelheden van beide partijen is niet te achterhalen of niet relevant genoeg. Auto A staat in uw linker portier dus A was eerder op de rotonde dan u. Althans, zo wordt aangenomen. Of u nu met uw voorwielen al een half uur over de haaientanden stond is totaal irrelevant.

vancranendonck2
Infopolitie Gast

Bericht door vancranendonck2 » 20 jun 2019, 19:16

Hier is wat er echt is gebeurd. Fietsers C en D komen vanuit richting A en zien het allemaal gebeuren. A1 en A2 vermeerderen zo te zien snelheid om het gat te dichten. A3 daarentegen laat het gas los en er ontstaat een kleine opening in de file. C benut de ruimte om verder de rotonde op te rijden.
A3 heeft ca. 1 seconde oponthoud en rijdt verder. Geen schade. Geen boze gezichten.

Taxikemperman heeft het goed ingeschat. Ook al sta je in je recht, niemand is geschaad als je een ander ook wat ruimte gunt.
De anderen hebben aangegeven dat C volgens hun mening problemen zou hebben als er wel schade zou zijn geweest.

Dank u beste mensen voor uw reacties.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 21 jun 2019, 16:09

Ik vind ’t verkeerd om mensen voor te laten gaan die geen recht op voorrang hebben; we hebben in dit land verkeersregels afgesproken omdat dit duidelijkheid verschaft. Ik vind ’t heel lief dat mensen supersociaal zijn en zelf ander gedrag vertonen dan de afgesproken verkeersregels, maar de nadelen mogen ook duidelijk zijn; mensen verwachten dit niet en hoeven het ook niet te verwachten.

Als een verkeerslicht op groen springt moet je gas geven want iedereen verwacht dat ook van je, op een rotonde heb je voorrang en dat moet je die ook nemen, want mensen verwachten dat van je..

Politiek correct gedrag in het verkeer kan veel schade en ellende opleveren en is derhalve ongewenst..

Krav Maga

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 21 jun 2019, 21:35

Taxikemperman geeft een prachtige weerspiegeling hoe het ook HAD GEKUND.

En dat gebeurt vele malen en gaat even zovaak goed. Met wederzijds begrip.

Maar gaat het mis, zoals hier, dan vallen we terug op de letter van de wet.

Kent u dat... u moet voorrang verlenen op een kruising en die ander gebaart: rijdt u maar...
U denkt: dat is mooi, hoef ik niet te remmen en u rijdt de kruising over.
En op dat moment geeft die ander gas.
Een aanrijding is het gevolg.
En net niemand die gezien heeft dat die ander dat vriendelijke gebaartje gaf.

Gevolg: u zit Met de gebakken peren.
Want niemand kan bewijzen hoe het ging.
Dus de verkeersregels gelden

Vancranendonck2
Infopolitie Gast

Bericht door Vancranendonck2 » 21 jun 2019, 22:49

U heeft mij overtuigd.

Zou ik vanaf A komen - de rode pijlen - dan is de beste strategie om aan te sluiten.

Zou ik vanaf B komen - de gele pijl - dan zit ik met de schade als het mis zou gaan. Gewoon geduld hebben of deze aanrijroute vermijden.

Dank u voor uw berichten. Ik heb er van geleerd.

Gesloten