Fiets gestolen, geen onderzoek, en nu?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
leeuw89
Infopolitie Gast

Fiets gestolen, geen onderzoek, en nu?

Ongelezen bericht door leeuw89 »

Hallo,

Ik ben een enorme leek, misschien is deze vraag voor de hand liggend, maar stel hem toch maar even.

Mijn vrij nieuwe fiets is gestolen. Ik heb hier een aangifte voor gedaan via internet.
Vrij snel terug gekregen van de politie dat zij geen onderzoek gaan doen en hierbij de aangifte is stop gezet.

Betekent dit nu dat ze ook niet meer eens naar de fiets gaan zoeken? Dit is mij dus niet duidelijk.

Ongeveer 12 jaar geleden is ook ooit mijn fiets gestolen. Toen had ik dit opgegeven in het politiebureau zelf. Daarna kreeg ik binnen 2 weken een bericht dat ze mijn fiets hadden gevonden en ik hem kon komen ophalen.

Vraag me dus af, ondanks dat de aangifte is stopgezet, of ze net als 12 jaar geleden, nog wel gewoon gaan doorzoeken naar mijn gestolen fiets en of ik hier dan ook dus nog een bericht van ga krijgen, ja of nee?

Alvast bedankt!
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Fiets gestolen, geen onderzoek, en nu?

Ongelezen bericht door KaaDee »

De aangifte is behandeld en er zat kennelijk geen opsporingsindicatie in. Geen camerabeelden, geen getuigen en dus geen idee wie de verdachte kan zijn.

Wel blijft de aangifte in het systeem. Wanneer uw fiets bijvoorbeeld is aangetroffen in een park, op de bodem van een vijver of bij iemand in de tuin, zal men alsnog contact met u opnemen.

Maar er gaat geen politieagent letterlijk "op zoek" naar uw fiets.
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7448
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Fiets gestolen, geen onderzoek, en nu?

Ongelezen bericht door SWAT »

Als u bij uw aangifte een framenummer heeft opgegeven dan zal de fiets als gestolen in de politie systemen opgenomen zijn.
Bij het aantreffen van uw fiets zal dat dan zichtbaar zijn.
Kon u alleen opgeven dat het een zwarte herenfiets van het merk Batavus was dan is de kans op terug vinden nagenoeg nihil.

De politie gaat niet actief zoeken naar uw fiets.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
leeuw89
Infopolitie Gast

Re: Fiets gestolen, geen onderzoek, en nu?

Ongelezen bericht door leeuw89 »

Bedankt voor de reacties. Het is mij nu duidelijker, vriendelijk bedankt!
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Fiets gestolen, geen onderzoek, en nu?

Ongelezen bericht door Pim »

Houdt Marktplaats in de gaten.
Nieuwe gestolen fietsen gaan soms zelfs dezelfde dag op MP.

U herkent uw eigen fiets beter dan wie ook.
Mocht u uw fiets ontdekken op MP neem direct contact op met de politie.
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Fiets gestolen, geen onderzoek, en nu?

Ongelezen bericht door speedo »

en die gaan er dan ook direct achteraan dacht je Pim.
markplaast fraude heeft echt prio 100 in het kwadraat hoor.
Never change a winning team
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Fiets gestolen, geen onderzoek, en nu?

Ongelezen bericht door KaaDee »

Voor een mooie ronde zaak zoals heling (dus heterdaad) krijg je bijna altijd wel een eenheid beschikbaar die dit op wil pakken.
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Fiets gestolen, geen onderzoek, en nu?

Ongelezen bericht door speedo »

dat is zwaarder dan oplichting dus :wink:
Never change a winning team
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Fiets gestolen, geen onderzoek, en nu?

Ongelezen bericht door Pim »

speedo schreef: 19 jun 2019, 17:25 en die gaan er dan ook direct achteraan dacht je Pim.
markplaast fraude heeft echt prio 100 in het kwadraat hoor.
Je sarcasme is ongepast en ongefundeerd.
En waar is jouw opmerking op gebaseerd?

En Marktplaats"fraude"?
Er wordt gewoon een fiets verkocht via Marktplaats. Niks fraude dus.
Koper betaald en verkoper levert.
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Fiets gestolen, geen onderzoek, en nu?

Ongelezen bericht door speedo »

ongepast is een erg groot woord hoor zelfs voor IP.
gefundeert??
wat je zo les ook hier bij vlagen , en mijn erraring met internet oplichting en het niet nemen van ( zichtbare) actie.
Never change a winning team
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Fiets gestolen, geen onderzoek, en nu?

Ongelezen bericht door Pim »

Ik kan er niet heel veel van maken.

Maar nogmaals: het is geen oplichting of fraude.
Er wordt een fiets geleverd door de verkoper. Of hij is voornemens dat te gaan doen. Anders hoefde hij die fiets niet eerst te stelen en was het plaatsen van een afbeelding op MP voldoende (en veiliger).

De verkoper levert een gestolen fiets weliswaar...dus heling.

De verkoper is meestal ook de dief en zelden een enkelvoudige actie. Dus behalve dat er een diefstal wordt opgelost (aangever blij) wordt er daarmee ook een (verdachte van) diefstal aangehouden en zeer waarschijnlijk vindt men meer gestolen fietsen bij de verdachte. Waar dan hopelijk meer aangevers van zullen profiteren.

Dit alles is gebaseerd op mijn praktijkervaring.
Praktijkervaring, dus er wordt wel iets mee gedaan.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Fiets gestolen, geen onderzoek, en nu?

Ongelezen bericht door Hilde »

Ook mijn praktijkervaring, er wordt zeker dan iets mee gedaan.
Maar dan wel zoals Pim aangeeft, als de fiets op MP staat, er wordt niet gezocht naar de fiets, maar als de aangever de fiets zelf ziet wordt er actie ondernomen.
Wat Kaadee ook al aangeeft: een heling op heterdaad is een leuke zaak om gelijk op te pakken.

En heeft helemaal niets, maar dan ook totaal NIETS met Marktplaatsoplichting te maken.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Fiets gestolen, geen onderzoek, en nu?

Ongelezen bericht door Jan »

Met alle respect voor de politie, maar ik denk ook dat het wel meevalt met de prioriteit die aan zoiets gegeven wordt. Ik kan me nog een voorval herinneren van niet eens zo lang geleden van een vrouw die was verkracht, en die uiteindelijk door eigen speurwerk het adres van haar verkrachter had achterhaald en toen duurde het nog een hele tijd voordat er actie werd ondernomen.... Laat staan als het om een fiets gaat...

Je mag niet het recht in eigen hand nemen, maar reken maar dat ik er als potentiele koper zelf op af zou gaan als ik mijn gestolen fiets zie staan op marktplaats. En dan kan het me echt niet schelen als die verkoper hem eerlijk gekocht zou hebben van een junk. die fiets gaat dan gewoon met mij mee.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1057
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Fiets gestolen, geen onderzoek, en nu?

Ongelezen bericht door Mitch »

Misschien moet je niet alles klakkeloos geloven en overnemen wat in de media verschijnt, je referentiekader wordt dan nogal beperkt en gekleurd. Er worden écht wel fouten gemaakt en er kan een hoop beter, maar gaat veel meer goed dan fout (gelukkig)
Kvandalen
Lid
Lid
Berichten: 147
Lid sinds: 05 dec 2008, 12:34
Roepnaam: Kevin
Geslacht:
Leeftijd: 48
Contact:

Re: Fiets gestolen, geen onderzoek, en nu?

Ongelezen bericht door Kvandalen »

Jan schreef: 20 jun 2019, 14:58 Met alle respect voor de politie, maar ik denk ook dat het wel meevalt met de prioriteit die aan zoiets gegeven wordt. Ik kan me nog een voorval herinneren van niet eens zo lang geleden van een vrouw die was verkracht, en die uiteindelijk door eigen speurwerk het adres van haar verkrachter had achterhaald en toen duurde het nog een hele tijd voordat er actie werd ondernomen.... Laat staan als het om een fiets gaat...

Je mag niet het recht in eigen hand nemen, maar reken maar dat ik er als potentiele koper zelf op af zou gaan als ik mijn gestolen fiets zie staan op marktplaats. En dan kan het me echt niet schelen als die verkoper hem eerlijk gekocht zou hebben van een junk. die fiets gaat dan gewoon met mij mee.
...en dan belt de eerlijke koper de politie met de mededeling dat de fiets die hij te koop heeft gezet zojuist gejat is en raadt eens wie dan toch iets uit te leggen heeft...
Fatetur facinus is, qui iuduim fugit.
Gesloten