Fiets gestolen, geen onderzoek, en nu?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Re: Fiets gestolen, geen onderzoek, en nu?

Bericht door Tommy » 21 jun 2019, 05:10

Jan schreef:
20 jun 2019, 14:58
Met alle respect voor de politie, maar ik denk ook dat het wel meevalt met de prioriteit die aan zoiets gegeven wordt. Ik kan me nog een voorval herinneren van niet eens zo lang geleden van een vrouw die was verkracht, en die uiteindelijk door eigen speurwerk het adres van haar verkrachter had achterhaald en toen duurde het nog een hele tijd voordat er actie werd ondernomen.... Laat staan als het om een fiets gaat...

Je mag niet het recht in eigen hand nemen, maar reken maar dat ik er als potentiele koper zelf op af zou gaan als ik mijn gestolen fiets zie staan op marktplaats. En dan kan het me echt niet schelen als die verkoper hem eerlijk gekocht zou hebben van een junk. die fiets gaat dan gewoon met mij mee.
Dat is ook altijd zo mooi. Het vervelende meestal is is dat de politie aan opsporingswetten vast zit. En een burger vaak kan doen wat hij/zij wilt. Tevens hoort de burger alleen wat er in de media gezegd wordt een ziet ze niet wat er achter de schermen gebeurt.

Ik persoonlijk vind het dan altijd jammer en teleurstellend dat de burger zo bekrompen denkt.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 21 jun 2019, 09:17

Nouja het is natuurlijk inderdaad zo dat mijn beeldvorming over de politie voornamelijk wordt bepaald door wat ik in de krant lees, aangevuld met wat eigen ervaringen en wat leeswerk hier op dit forum. En tuurlijk, er zal wel veel meer gebeuren achter de schermen wat ik niet zie als burger. In dat opzicht is mijn referentiekader inderdaad wat beperkt als burger. Al lees ik natuurlijk ook positieve berichten over de politie in de media, die net zo goed bijdragen aan mijn beeldvorming over de politie, maar die ik dan ook niet klakkeloos moet overnemen.Maar beeldvorming verander je niet zomaar. Er is altijd wel iets wat daar aan bijdraagt. (geen prioriteit/onvoldoende personeel/ gebonden aan regels).

Mijn beeldvorming (en ik denk dat er veel mensen zo denken) is dat er dan alleen wordt genoteerd is dat je fiets kwijt is, en dat was het dan. Door aangifte te doen verhoog je de kans niet echt om je fiets terug te krijgen, die blijft uiterst laag. Misschien is GEEN aangfte doen inderdaad dom (want niet geschoten is inderdaad altijd mis).
Ik wil trouwens helemaal niet het werk van de politie afkraken, en in dat opzicht kan ik me dus wel enigszins vinden in de reacties.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 21 jun 2019, 09:41

Jan schreef:
21 jun 2019, 09:17
(...)
Al lees ik natuurlijk ook positieve berichten over de politie in de media, die net zo goed bijdragen aan mijn beeldvorming over de politie
(...)
Ik lees vooral negatief, positief wordt vaak klein weggeschreven of aangenomen als vanzelfsprekend
Mijn beeldvorming (en ik denk dat er veel mensen zo denken) is dat er dan alleen wordt genoteerd is dat je fiets kwijt is, en dat was het dan. Door aangifte te doen verhoog je de kans niet echt om je fiets terug te krijgen, die blijft uiterst laag. Misschien is GEEN aangfte doen inderdaad dom (want niet geschoten is inderdaad altijd mis).
Geen aangifte doen resulteert erin dat de fiets niet gesignaleerd wordt en dus niet teruggevonden kán worden. Vrijwel alle politiebureau's hebben regelmatig fietsen die naar alle waarschijnlijkheid van diefstal afkomstig zijn maar waar geen aangifte bij zit. En soms is het gewoon niet meer te achterhalen.

Aangifte doen kan gewoon telefonisch of via internet. Aan het bureau kan ook, maar dat duurt lang en moet op afspraak (wat ook langs kan duren)

Nederland telt miljoenen fietsen, om daar tussen te gaan zoeken (zoals TS het doet overkomen)... Tja, vul het zelf maar in

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 21 jun 2019, 15:36

Jan schreef:
21 jun 2019, 09:17
Ik wil trouwens helemaal niet het werk van de politie afkraken, en in dat opzicht kan ik me dus wel enigszins vinden in de reacties.
Dat klopt ook. Er wordt vaak niet actief gezocht naar een fiets. Dat zeggen we hierboven ook.
Echter verhoog je door aangifte te doen de kans wel om je fiets terug te krijgen, als je aangifte hebt gedaan en er wordt weer eens een lading fietsen gevonden, dan gaan de geregistreerde fietsen terug naar de eigenaars. De rest wordt tzt verkocht..

Echter ging de laatste vraag niet over actief opsporen, maar over handelen als de fiets op MP staat.
Dat is een totaal andere situatie. Dan ontstaat er een heterdaad situatie van heling.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gesloten