Wietgebruik verkeer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ano
Infopolitie Gast

Wietgebruik verkeer

Bericht door Ano » 19 jun 2019, 03:29

Beste lezer,

De vader van mijn dochter heeft de Portugese nationaliteit en was tijdelijk in Nederland. Hij is aangehouden in Nederland voor rijden onder invloed van wiet en alcohol. Hij heeft een bloedtest ondergaan en kreeg op dat moment een rijverbod van slechts 24 uur.

De vervolging van zijn straf wordt bekend na 6 weken per brief werd aangegeven. Wat ik lees op het internet en op jullie forum is dat het standaard verplicht is voor de politie om bij vermoeden, het rijbewijs in te vorderen en op te sturen naar het cbr. Je zou dan niet mogen rijden totdat het cbr het rijbewijs retour stuurt.

Bij de vader van mijn dochter betwijfel ik of dit is gebeurd, gezien hij na 24 uur weer mocht rijden. Hoe zit dit precies? Waarom zou hij een rijverbod van slechts 24 uur opgelegd krijgen als hij een chronische gebruiker is van wiet. Al jaren rookt hij 5x per dag een joint. Hij had ook fors te veel gedronken.

Wat verteld een rijverbod van slechts 24 uur mij? Is het nog waarschijnlijk dat de vader van mijn dochter alsnog met het cbr in aanraking komt en dat een onderzoek naar zijn rijgeschiktheid nog kan volgen? Zou de geldigheid van zijn rijbewijs alsnog kunnen worden geschorst?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Wietgebruik verkeer

Bericht door Pim » 19 jun 2019, 19:34

Het rijverbod is zeer waarschijnlijk slechts gebaseerd op zijn alcoholgebruik.

De speekseltest is slechts een voorselectie.
Die was positief en dus volgde de bloedafname.
Dat bloedmonster gaat naar het lab en binnen 6 weken volgt de uitslag. Complexe factor in deze is dat de verdachte niet in Nederland woonachtig is.

Hoe het dan loopt weet ik niet.
Misschien dat andere daar iets over kunnen roepen.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door MarcH » 19 jun 2019, 20:36

Wat betreft de invordering van het rijbewijs zijn er (kort door de bocht) twee vormen: 1. de bestuursrechtelijke waarna het rijbewijs naar het CBR gaat, en 2. de strafrechtelijke waarna het rijbewijs naar de officier van justitie gaat.
Variant 1 was hier niet mogelijk. Het buitenlandse rijbewijs van een buitenlandse bestuurder die niet in Nederlander woont, kan door de politie niet worden ingevorderd om het op te sturen naar het CBR. Het CBR kan om dezelfde reden ook geen onderzoek naar de geschiktheid opleggen.
Variant 2 kan ook bij buitenlandse rijbewijzen, maar voor die invordering moet wel aan bepaalde eisen zijn voldaan. Waarschijnlijk was het (vermoedelijke) alcoholpromillage te laag zodat het rijbewijs niet kon worden ingevorderd.
Be yourself, no matter what they say ...

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 19 jun 2019, 22:29

En ik begrijp dat er een bloedonderzoek plaats gaat vinden.. en daar gaan meerdere weken overheen..

Geeft niet; hij wordt nu bij verstek veroordeeld en krijgt later, via via, z’n straf een keer te horen..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Gesloten