Staande gehouden hoge snelheid

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ehvlieg
Infopolitie Gast

Staande gehouden hoge snelheid

Bericht door Ehvlieg » 18 jun 2019, 13:46

Hallo allemaal,

Graag wil ik van jullie expertise gebruik maken. Vannacht nogal dom geweest door na een weekendje weg in Duitsland veels te hard door te hebben gereden op de snelweg in Nederland.

Nu werd ik op de A2 ring bij Eindhoven staande gehouden en ik vraag mij af wat ik nu precies kan verwachten, daar was de (overigens heel vriendelijke) agent niet heel duidelijk over en ik realiseerde mij pas later dat ik eigenlijk niet had begrepen hoe nu verder.

Ik reed wisselend tussen de 180kmh en 210kmh op mijn snelheidsmeter, ik weet dat 200kmh in werkelijkheid 180kmh is bij mijn auto (van de GPS op lange rechte stukken).

De agent zei dat ze met 220-230 op mij inreden en dat hij even in zijn auto moest kijken voor de exacte gemeten snelheid, en welke limiet er daar gold, hij dacht 130 en niet 120 (klopt volgens mij). Hij zei dat ik met mijn rijbewijs had zitten spelen en dat ik of een brief of een bekeuring zou ontvangen (weet niet zeker welke term hij nou precies gebruikte). Hij heeft in ieder geval niet ter plaatse mijn rijbewijs ingenomen.

Nu vraag ik mij af:
- Is er kans dat ik alsnog mijn rijbewijs moet afstaan of dat ik een ontzegging van de rijbevoegdheid krijg?
- Hoeveel zou ik nou precies te hard hebben gereden, voor de wet? Kijkt de politie naar de snelheid van de snelheidsmeter van de auto of wordt deze omlaag gebracht naar de daadwerkelijke snelheid dmv een correctie of ijking / kalibratie met bijv GPS?
- Binnen hoeveel dagen kan ik bericht verwachten?

Heb verder geen geschiedenis met de politie en mijn laatste snelheidsovertreding is jaren geleden en zeker < 30kmh.

Dank alvast!

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Staande gehouden hoge snelheid

Bericht door Pim » 18 jun 2019, 20:47

Een afwijking van 10% van uw snelheidsmeter lijkt mij onwaarschijnlijk (aan de hoge kant). Wat uw GPS er ook van vindt.

De politie leest hun boordsnelheidsmeter af.
Dan is er een ijkingstabel die de werkelijke snelheid weergeeft bij de afgelezen snelheid.

Is er geen ijkingstabel voorhanden kan de agent het dienstvoertuig alsnog laten ijken om zo de gereden snelheid vast te stellen. Dat kan even duren.

Er gaat nog een correctie vanaf.
De politie doet niets met GPS-snelheden, ongeacht van wie die afkomstig zijn.

Pas als de overschrijding vast staat is te zeggen wat er gebeurt. Of hoe hoog de boete gaat zijn.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Ehvlieg
Infopolitie Gast

Bericht door Ehvlieg » 18 jun 2019, 21:18

Ik kan uw twijfel over het verschil tussen GPS en mijn snelheidsindicatie in de auto voorstellen maar ik denk dat deze toch juist is, kan ik allerlei onderbouwingen voor geven (trajectcontroles waar het altijd goed gaat en waar ook iedereen dezelfde snelheid rijd (en dat is dan bij mij 106 op de teller, 100 op de gps), gebruik van verschillende apparaten die allemaal dezelfde GPS snelheid geven). Dat de politie daar niks mee doet, duidelijk, dat is ook niet zozeer mijn vraag eigenlijk, slecht verwoord, excuses. Ik hoop/vertrouw er alleen op dat de wijze waarop de boordsnelheidsmeters van de politie worden geijkt, dat deze ijking zodanig is dat die de daadwerkelijke snelheid van het voertuig weerspiegelt. Enfin.

Het was overigens een behoorlijk nieuw uitziende politie auto's van de landelijke eenheid, zouden die niet allemaal standaard periodiek geijkt worden?

De agent heeft mij niet de exacte overschrijding medegedeeld maar als deze boven de 50kmh was, had de betreffende agent dan niet ter plaatse mijn rijbewijs moeten invorderen?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 18 jun 2019, 21:55

Yep, absoluut..

Ik vind ’t dan ook een bijzondere werkwijze; of je vind dat je een goede meting hebt gedaan en handelt overeenkomstig, of de bestuurder heeft mazzel en komt er mee weg..

De toekomst zal ’t leren..misschien krijgt u alle voordeel die er (letterlijk) te verzinnen valt en blijft ’t bij een bonnetje voor 45 te hard of zo..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door Botje » 19 jun 2019, 10:15

Elke snelheidsmeter geeft standaard een hogere snelheid aan dan daadwerkelijk gereden wordt. 106 op de teller kan goed 100 in het echt zijn. Bij mij is 110 op de teller 105 op de navigatie. Het verschil neemt echter niet zo toe dat er 20 kilometer verschil ontstaat wanneer zo hard gereden wordt. Bij mijn vorige auto was 239 op de teller 228 op de navigatie. Door banden met een andere bandenmaat onder de auto te leggen kan het verschil tussen meter en gps toe- of afnemen maar om een verschil van 20 kilometer te bereiken moet het wel een enorm verschil in bandenmaat zijn. Overigens, gps-snelheid is niet helemaal betrouwbaar.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 01 jul 2019, 20:19

De politie mag geen gebruik maken van navigatieapparatuur. Lijkt mij dat uw navigatiesnelheid dan ook niet gebruikt zal worden. Dit is te vinden in de Instructie snelheidsoverschrijdingen en snelheidsbegrenzers op OM.nl
Voor het bepalen van de gereden snelheid mag slechts gebruik worden gemaakt van de gekalibreerde snelheidsmeter. Daarnaast is het niet toegestaan om gebruik te maken van de snelheid die wordt aangegeven door een in het voertuig aanwezig navigatieapparaat.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gesloten